دوقلوی دیجیتال، نویدبخش اداره شهر با اطمینان بیشتر و هزینه کمتر است

فناوری جدید دوقلوی دیجیتال مدیران شهری را قادر می سازد تا همه چیز را در یک مدل مجازی قبل از اجرا آزمایش کنند که در این صورت هم احتمال شکست و هم هزینه ها کاهش می یابد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نشست علمی – تخصصی «دوقلوهای دیجیتال در شهرهای هوشمند» با حضور محمد حسین روزبهانی، استادیار دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت و مهدی شریف رضویان، مدیر مطالعات فناوری‌های نوین شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

در آغاز این نشست شریف رضویان، مدیر مطالعات فناوری‌های نوین شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با تاکید بر دوره گذار از شهری سنتی به سمت شهری هوشمند در دهه‌های اخیر، به اهمیت موضوع دوقلوهای دیجیتال در شهرهای هوشمند و تأثیر آن بر حکمروایی و مدیریت شهری اشاره کرد.

همچنین او از جمله ویژگی های این فناوری را در بهینه سازی فهم و ادراک مدیران شهری و قابلیت بسیار خوب آن در پیش بینی در برابر واکنش شهروندان به پروژه های شهری دانست که البته باید اداره ارزان شهر را نیز به مزایای مذکور اضافه کرد.

در ادامه نشست روزبهانی، استادیار دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت تعریف جامعی از دوقلوهای دیجیتال شهری ارائه کرد و گفت: دوقلوی دیجیتال مدلی است که قادر است وضعیت و رفتار یک دارایی واقعی منحصر به فرد را نزدیک به زمان واقعی ارائه دهد. در واقع دوقلوی دیجیتال فناوری جدیدی که نوید بخش کارآمدترکردن برنامه ریزی شهری مبتنی بر داده است.

او افزود: این فناوری رهبران را قادر می سازد تا شبیه سازی هایی از سیاست ها یا پروژه های زیرساختی جدید را در دنیای مجازی اجرا کنند و پیش نمایش تاثیرات بالقوه آن ها را قبل از تصمیم گیری در مورد واقعی، مشاهده کنند.

استادیار دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت در ادامه به برخی از دستاوردهای دوقلوی دیجیتال در مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: دوقلوی دیجیتال امکان بهره برداری از روش های برتر تصمیم گیری محیط شهری با الگوریتم های اتخاذ تصمیم بر اساس یادگیری ماشین و امکان بهره برداری از روش های اجرای استراتژی محیطی و مدیریت شهری با شبیه سازی سناریو ها را ایجاد می کند.

او ادامه داد: این فناوری نوین همچنین موجب افزایش توان مدیریتی برای برنامه ریزی و مدیریت شهر با امکان بررسی در لحظه و به کارگیری بهتر با اطلاعات دقیق تر و در لحظه منابع موجود در جهت مدیریت شهری پایدار می شود.

وی خاطرنشان کرد: فناوری جدید دوقلوی دیجیتال امکان تعیین راهبردهای شهر با مشارکت نهادها و شهروندان، ایجاد شفافیت کارکرد مالی در تمام سطوح فرای سیستم های اطلاعاتی رایج، ایجاد بستری از جریان آزاد اطلاعات، به عنوان لازمه شفافیت و مشارکت و تاکید بر جایگاه رهبری هوشمندانه مدیریت شهری بجای تصدی گری و یا مداخلات کم اثر یا بی اثر یا هزینه را به همراه خواهد داشت. 

روزبهانی در پایان این نشست با اشاره به اینکه دوقلوی دیجیتال باعث شده تا مفهوم شهر هوشمند بیشتر مشهود شود، اذعان کرد: این فناوری در فرآیندهایی چون برنامه‌ریزی شهری تا بهینه‌سازی کاربری اراضی، کاربرد داشته است و این قدرت را دارد که شهرها را با روش مؤثرتری اداره کند. همچنین یکی از امکاناتی که دوقلوی دیجیتال فراهم می‌کند، امکان شبیه‌سازی برنامه‌ها، قبل از اجرای آنها است که باعث می‌شود مشکلات و چالش‌های آن‌ها قبل از عملیاتی‌شدن آشکار شود.

انتهای پیام

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 21214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =