ویژه‌برنامه سالگرد درگذشت عبدالوهاب شهیدی برگزار می‌شود

مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت فرهنگسرای اندیشه به مناسبت اولین سالگرد درگذشت عبدالوهاب شهیدی (نوازنده و آوازخوان ایرانی) ویژه‌برنامه‌ای برگزار می‌کند.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر ،«عود من» ویژه برنامه یادمان اولین سالگرد درگذشت عبدالوهاب شهیدی توسط مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

این نشست با حضور خانواده ارجمند شهیدی، حسن ناهید، علیرضاپور امید، مزدا انصاری، علیرضا میر علینقی، مجید ناظم پور، علیرضا فریدون‌پور و گروه عندلیب به سرپرستی شاهو عندلیبی با آواز علی جهاندار در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت۱۷ در فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد.

عبدالوهاب شهیدی (زاده ۱مهر ۱۳۰۱ میمه - درگذشته ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ تهران)، خواننده و نوازنده عود تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و بقیه را در تهران به پایان رساند و در سال ۱۳۱۸ به خدمت آموزش و پرورش درآمد. در سال ۱۳۲۰ پس از پایان خدمت سربازی به‌عنوان افزارمند در ارتش استخدام شد. او فعالیت هنری را در سال ۱۳۲۲ در گروهی که عنوان «هنردوستان» را داشت آغاز کرد و مدت سه سال تابلو موزیکال (مولانا، دید موسی یک شبانی را براه) و (گل و بلبل از اشعار حافظ) را اجرا و به روی پرده آورد و در کلاس جامعه باربد که زیر نظر استاد اسماعیل مهرتاش اداره می‌شد به فراگرفتن سنتور، عود و آموختن آواز پرداخت. وی در سال ۱۳۳۹ همکاری خود را در رادیو با برنامه «گلها» آغاز کرد و تا سال ۱۳۵۷ در بسیاری از این برنامه‌ها شرکت جست و در این مدت آثار زیادی از خود برجای گذاشت. او هفت صفحه ۳۳ دور ساز سلو پر کرد و برای شناساندن و آشنایی موسیقی اصیل و سنتی ایران سفرهایی به فرانسه، انگلستان، آمریکا، آلمان و افغانستان کرد و برنامه‌ای در بزرگداشت مولانا جلال‌الدین در ترکیه بر مزار وی اجرا کرد که با شور و حالی خاص همراه بود. 

شهیدی، احترام زیادی برای استاد آواز و ساز خود، اسماعیل مهرتاش قائل بود و پس از آن به استادانی چون: مرتضی محجوبی، مهدی خالدی، حبیب‌اله بدیعی، علی تجویدی، پرویز یاحقی، حسین تهرانی، رضا ورزنده، فرامرز پایور، اصغر بهاری، حسن کسایی، حسن ناهید و جلیل شهناز عشق می‌ورزید. او از میان آهنگ‌هایی که خوانده بود، بیشتر از همه به ترانه محلی «آن نگاه گرم تو» که تنظیم آن از فرامرز پایور و شعر آن از هما میرافشار است علاقه داشت. 

شهیدی به همراه حسین قوامی و اکبر گلپایگانی، تنها خوانندگانی هستند که در همه سلسله برنامه‌های گل‌ها از جمله گلهای جاویدان، برگ سبز، گلهای رنگارنگ، یک شاخه گل، گلهای تازه و موسیقی ایرانی شرکت داشته‌اند. وی جزو اولین خوانندگان برنامه گل‌ها بود که به همراهی بنان، قوامی و گلپا برنامه گلهای جاویدان را با همکاری برترین نوازندگان آن دوران اجرا می‌کردند. او چندین بار هم در برنامه‌های جشن هنر شیراز شرکت کرده و در این برنامه‌ها اجراهایی ناب با همکاری استادان جلیل شهناز، فرامرز پایور، اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت اله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی و… به یادگار گذاشته است. شهیدی در اجرای آوازها و ترانه‌های محلی بختیاری تلاش ویژه‌ای داشت. عبدالوهاب شهیدی در ۹۹ سالگی درگذشت. 

فرهنگسرای اندیشه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، بوستان اندیشه واقع است.

انتهای پیام

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 21216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =