به گزارش شهر، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) اردیبهشت ماه ۱۳۵۴تاسیس شد و سال ۱۳۵۶ ساخت مترو در تهران آغاز شد. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ در بحبوحه سال های جنگ تحمیلی، طرح احداث مترو متوقف بود.
بهره برداری از اولین ایستگاه های مترو در تهران از سال ۱۳۷۷ آغاز شد که نخستین ایستگاه صادقیه بود.
طول مسیر ساخته شده شبکه مترو تهران در حال حاضر حدود ۲۵۲ کیلومتر است که حدوداً برابر فاصله تهران تا شهر ساری است.
شبکه مترو تهران تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد(نفر- مسافر) را پوشش داده است که این رقم حدود ۱۲۰ برابر جمعیت کل کشور است.
مترو تهران به لحاظ طول مسیر ، تعداد ایستگاه های احداث شده، کیفیت ساخت و نگهداری یکی از ۲۰ مترو برتر جهان به حساب میآید و به مدد بهره مندی از شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی تهران، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی صورت می پذیرد.
هزینه خرید هر واگن مترو حدود یک میلیون دلار است و هزینه ساخت هر ایستگاه حدود ۱۲ میلیون دلار است. برای ساخت هر کیلومتر مترو در تهران حدود ۵۵ میلیون دلار هزینه صرف می شود. هزینه تامین برق یک ماه شبکه مترو هم در حال حاضر حدود ۲ میلیارد تومان است.مسافران با خرید بلیت، تقریباً یک سوم هزینه واقعی هر سفر با مترو را پرداخت میکنند.
در حال حاضر متوسط زمان انتظار برای رسیدن هر قطار در خطوط مختلف مترو ۴ دقیقه است که در صورت افزایش قطارها، این فاصله قابلیت کاهش به ۲ دقیقه را دارد.
برای سرویس دهی استاندارد به مسافران، حداقل ۱۵۰۰ واگن دیگر در شبکه خطوط مترو لازم است و در اوج سفرهای روزانه، بیش از ۲.۵ میلیون سفر در تهران توسط شبکه خطوط هفتگانه مترو طی هر روز انجام میشود.
غیر از تهران، کلانشهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نیز از سیستم راه آهن ریلی زیرزمینی (مترو) استفاده می کنند. به دلیل استفاده قطارهای مترو از نیروی شبکه برق، این وسیله حمل و نقلی "پاک" نامیده میشود.
امروزه تمام مراحل ساخت ایستگاهها و مسیر خطوط مترو توسط مهندسان و متخصصان ایرانی انجام میپذیرد. برای ساخت هر کیلومتر خط مترو حدود ۸۲۵ نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد می شود.
در سالهای اخیر برای تامین تجهیزاتی از قبیل آسانسور، پله برقی، درهای ورودی، تجهیزات برقی و ... همگی از تولیدات داخلی استفاده شده است.
هر واگن مترو ظرفیت پذیرش ۴۴ مسافر به صورت نشسته و ۱۸۰ مسافر به حالت کلی(نشسته و ایستاده) دارد. یک قطار مترو با ۷ واگن به طور متوسط ۳۲۵ برابر یک وسیله نقلیه خصوصی، مسافر طی روز جابجا میکند.
متوسط زمان رسیدن به مقصد با استفاده از مترو یک سوم زمان استفاده شده با بهره گیری از وسایل نقلیه شخصی است و در صورت ساخته نشدن مترو، روزانه حدود ۳۰ کیلومتر به طول صف ترافیک خودروها در بزرگراه ها و معابر حمل و نقلی اضافه میشد .
انتهای پیام
نظر شما