شفافیت تنها راه از بین بردن رانت و امضاهای طلایی است/ جلوگیری از فساد با کاهش میزان مراجعات شهروندان به شهرداری

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با هوشمندسازی و کاهش میزان مراجعات شهروندان به شهرداری می‌توان از بروز فساد و رانت در این مجموعه جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار شهر, احمد صادقی با تاکید بر اینکه با هوشمندسازی در بدنه مدیریت شهری و کاهش میزان مراجعات شهروندان به شهرداری تهران می‌توان از بروز فساد و رانت در این مجموعه جلوگیری کرد، گفت: برخی شهرداری و شورای ششم را متهم می‌کنند که اعتقادی به شفافیت ندارد و نسبت به سامانه شفافیت وقعی نمی‌نهد.

عضو شورای شهر تهران افزود: اما مدیریت شهری در دوره جدید نشان داده که شفافیت یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های شورای ششم شهر و شهرداری تهران بوده و مبارزه قاطع با فساد و رانت در اهم برنامه‌های ما قرار دارد. نمونه ای از این اقدام را می توان در رونمایی از سامانه تعیین کارشناسان رسمی دادگستری جهت قیمت گذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران دانست.

وی اظهار کرد: در این میان شکستن رانت، پیشروی در حوزه فسادستیزی و از بین بردن امضاهای طلایی تنها با هوشمندسازی و راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند ارائه خدمات به شهروندان اتفاق می‌افتد.

صادقی با اشاره به اینکه در کنار راه اندازی این سامانه‌های هوشمند باید به فکر به روزرسانی آن نیز بود، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران می‌گوید که ۶۱ سامانه فعال دارد که نه تنها تعداد آن زیاد است بلکه این سامانه ها باید به روز شود و یکی از انتقادات شهروندان و رسانه ها به عدم به روزرسانی سامانه شفافیت است که از اواخر دوره گذشته مدیریت شهری متوقف مانده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سامانه تعیین و انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری سازمان املاک و مستغلات شهر تهران بعد از انجام ساعت‌ها کار مطالعاتی طراحی و اجرا شده است، ادامه داد: امیدواریم این سامانه برخلاف سامانه‌های شفافیت در مدت زمان‌هایی که تعیین می‌شود، به روزرسانی شود.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم آنچه را که در حوزه شهر تهران به عنوان اموال شهرداری در اختیار داریم،به صورت شفاف به شهروندان اطلاع رسانی کنیم، بیان کرد: ما امانت‌دار اموال مردم و دارایی‌های شهر هستیم و باید تلاش کنیم ضمن صیانت از آن، ارزش افزوده برای این اموال و دارایی‌ها ایجاد کنیم.

صادقی یادآور شد: اینکه ندانیم شهرداری تهران چه اموال، دارایی و املاکی را تحت اختیار دارد، یک ضعف مدیریتی است، اما خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری نسبت به شفاف‌سازی این مساله گام‌های موثری برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مالی مسائلی مانند شیوه هزینه کرد منابع مالی نیز باید شفاف سازی شود، تاکید کرد: نحوه هزینه کرد منابع دارایی شهرداری تهران موضوع مهمی است که همیشه از سوی رسانه‌ها سوال می‌شود. مردم باید از لحظه به لحظه اتفاقات مالی شهرداری تهران و انضباط مالی این مجموعه مطلع شوند.

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران بیان کرد: در حوزه شفافیت مالی در شهرداری تهران راهی جز هوشمندسازی نداریم و هر چقدر که بتوانیم حضور فیزیکی شهروندان را به شهرداری کم کرده و خدمات را الکترونیکی ارائه کنیم به شفافیت و جلوگیری از رانت و فساد دست یافته‌ایم.

صادقی با بیان اینکه در شان شهروندان نیست که ندانند عوارضی که به شهرداری تهران می‌پردازند، تحت چه شرایطی و به چه دلیلی آن را پرداخت کرده و در چه راهی هزینه می‌شود، گفت: امیدوارم با اقدامات خوبی که در این دوره شروع شده مردم به این باور برسند که شهر را به دست امانت‌داران خوبی سپرده‌اند.

انتهای پیام/

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 21460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =