قرارداد ۸ هزار میلیاردی برای تامین قطعات مترو بسته شد/ به دستفروشان ویترین می‌دهیم نه غرفه

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از بسته شدن قرارداد برای تامین قطعات مترو خبر داد و گفت: قرارداد ۸ هزار میلیارد ریالی با بانک‌ شهر منعقد شده و به دنبال اجرا هستیم تا ثبت سفارش و خرید براساس لیست اقلام اضطراری صورت گیرد.

به گزارش شهر، تامین قطعات در مترو تهران در دستور کار قرار دارد. در دوره قبلی مدیریت شهری اقداماتی در این زمینه صورت نگرفت و انبارها خالی بود.

 قراردادی در خصوص تامین قطعات بسته شده و قرار است به زودی ثبت سفارش و خرید بر اساس لیست اقلام ضروری صورت گیرد.

 بسیاری از واگن های مترو فرسوده و نیازمند اورهال  هستند، قرار است ۴۲ واگن فرسوده در خط یک و دو مترو  تهران با کمک سرمایه‌گذار خارجی اورهال شود.

مدیریت شهری در خصوص  ساماندهی دستفروشان مترو برنامه دارد . قرار است که به دستفروشان در ایستگاه های مترو ویترین داده شود نه غرفه. 

 در خصوص آخرین وضعیت تامین قطعات مترو، وضعیت انبار ها، اورهال قطارها، ساخت ایستگاه های جدید، ساماندهی دستفروشان، متکدیان، کودکان کار و... با مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم.

بسیاری از قطارهای مترو فرسوده شده و نیازمند اورهال و بازسازی است. چه برنامه‌ای برای نگهداشت مترو دارید و آیا بودجه لازم برای این امر در نظر گرفته شده است؟ در دوره قبلی مدیریت شهری به بحث نگهداشت توجه نشده و بسیاری از قطارها دچار فرسودگی شده است در این باره توضیح دهید.

 باید هر ساله هزینه‌ای برای نگهداشت ناوگان صورت گیرد/ عقب‌ماندگی‌های جدی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی داشتیم/بحث نگهداشت، تعمیرات و اورهال بسیار مهم است

از آذر سال ۱۴۰۰ اداره شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه را در دست گرفتم. برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه مترو انجام داده‌ایم. عقب‌ماندگی‌های جدی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی داشتیم. بر اساس نورمی که وجود دارد باید هر ساله هزینه‌ای برای نگهداشت ناوگان صورت گیرد. ۱۰ درصد ارزش ناوگان باید هزینه نگهداشت شود. بحث نگهداشت، تعمیرات و اورهال بسیار مهم است و چون در دوره گذشته به این موضوع توجهی نشده بود عقب‌ماندگی‌هایی داشتیم. 

وقتی مترو را تحویل گرفتید وضعیت انبارها چگونه بود و در حال حاضر وضعیت آن‌ها چگونه است؟

در دوره قبل مدیریت شهری انبارهای مترو را پر نکرده بودند و به بحران رسیدیم/ قطعات مصرفی در مترو زیاد است و باید این قطعات در انبارها موجود باشد/انبارها به صفر رسیده بود

یکی از راهبردی‌ترین مسائل، پر کردن انبارهای مترو از قطعات بود که این از بدیهی‌ترین اقدامات است اما در دوره قبل این اتفاق رخ نداد و به بحران رسیدیم. قطعات مصرفی در مترو زیاد است و باید این قطعات در انبارها موجود باشد. حال به دلایل نامعلوم فقط در دوره قبل مصرف کرده بودند و انبارها به صفر رسیده بود.

رفع کمبود قطعات در دستور کار است/ دچار بحرانی در قطعات بودیم  از جمله چرخ‌ها، پله‌برقی و روشنایی

وقتی مسئولیت اداره شرکت بهره‌برداری مترو را در دست گرفتم دچار بحرانی در قطعات بود از جمله چرخ‌ها، پله‌برقی و روشنایی. بخش زیادی از ایستگاه‌ها حتی مشکل لامپ و تهویه داشتند. بازدیدهایی از قسمت‌های مختلف صورت گرفت. در خود قطارها هم باید قطعات زیادی تأمین می‌شد که راهبردی بود و در این زمینه کسری داشتیم ما این اقدامات را در برنامه قرار دادیم تا کمبود قطعات را برطرف کنیم.

قرارداد خرید قطعات بسته شد؟ آیا بودجه لازم برای این امر محقق شده است در این زمینه توضیح دهید؟

انعقاد قرارداد ۸ هزار میلیارد ریالی با بانک‌ شهر برای تامین منابع مالی خرید قطعات/ به دنبال اجرا هستیم تا ثبت سفارش و خرید براساس لیست اقلام اضطراری  صورت گیرد

با حمایت شهردار تهران و معاونین‌اش در حال حاضر قرارداد ۸ هزار میلیارد ریالی با بانک‌ شهر منعقد شده است و به دنبال اجرا هستیم تا ثبت سفارش و خرید براساس لیست اقلام اضطراری از شرکت‌های مختلف صورت گیرد. در یک دوره زمانی این اقلام خریداری و به انبار می‌رود.

قرار است اورهال قطارهای خط ۱ و ۲ مترو صورت گیرد و هماهنگی هم با یک سرمایه‌گذار صورت گرفته در این زمینه توضیح دهید.

۴۲ رام قطار قدیمی در خط ۱ و ۲ اورهال می‌شود/سرمایه‌گذار خارجی است و اگر قطارها اورهال شود تا ۲۰ سال می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری کرد/ به‌زودی قرارداد منعقد می‌شود

بحث دیگری که ما داریم اورهال قطارهاست مخصوصاً در خطوط یک و دو مترو ۴۲ رام قطار قدیمی داریم که طی هماهنگی‌های صورت گرفته سرمایه‌گذار خارجی پذیرفته است که بحث تأمین مالی را انجام داده و قطارها را ارتقاء دهد. اورهال قطارها در دستور کار است و به زودی قرارداد آن منعقد شده و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت. اگر این قطارها اورهال شود تا ۲۰ سال آینده می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری کرد.

نشست کلانشهرها به کجا رسید؟ ماجرای کنسرسیوم ارتقاء سامانه ریلی قطار شهری به نتیجه رسید در این  باره توضیح دهید؟

کنسرسیوم ارتقاء سامانه ریلی قطار شهری با هماهنگی‌های سایر کشور در دستور کار است/مترو تهران به عنوان دبیرخانه کنسرسیوم کارها را دنبال می‌کند/ اگر خریدها به صورت عمده انجام شود قیمت‌ها کاهش می‌یابد

مسئله جدی دیگر در حوزه کلان شهرهاست که ما آن را دنبال کرده‌ایم. بحث خدمت‌رسانی به کلانشهرها در دستور کار است. نشستی با شهرداران و معاونین حمل و نقل کشور داشتیم. دوستانی هم از وزارت کشور در این نشست حضور داشتند. جلسه برگزار و مصوباتی داشت. کنسرسیوم ارتقاء سامانه ریلی قطار شهری با هماهنگی‌های سایر دستگاه‌ها در کشور در دستور کار است و مترو تهران به عنوان دبیرخانه کنسرسیوم کارها را دنبال می‌کند و مسائل مربوط به شهر تهران و سایر شهرها را مدنظر قرار می‌دهد. قطعاً اگر خریدها به صورت عمده انجام شود قیمت‌ها کاهش می‌یابد مذاکراتی در این باره صورت گرفته است.

چقدر از قطعات مترو داخلی‌سازی شده است؟ انبوه‌سازی قطار ملی به کجا رسید در این زمینه توضیح دهید؟

بحث خوداتکایی و نزدیک شدن به قطار ساخت داخل در دستور کار است/ انبوه‌سازی در قطار ملی/ به دنبال اشتغالزایی هستیم/توانستیم برخی از مسائل فنی و قطعات مترو را داخلی‌سازی کنیم 

در تولید قطعات به دنبال بومی‌سازی هستیم. به عنوان مثال برای خرید سوزن قطارها از شرکتی در تبریز که فعالیتی در این زمینه دارد کمک خواستیم آن عزیزان هم اعلام آمادگی کردند تا قطعات بومی‌سازی و وارد بازار شود.

بحث خوداتکایی و نزدیک شدن به قطار ساخت داخل در دستور کار است. البته ما قطار ملی را داریم و در این زمینه دوستان زحمات زیادی کشیدند. ۸ میلیون یورو هزینه شده است البته ما به دنبال انبوه‌سازی در این زمینه هستیم و کارهای خوبی انجام شده این اقدامات باعث ایجاد بازار کار هم می‌شود و می‌توان با انگیزه بیش‌تر بحث اشتغالزایی را هم ایجاد کرد. توانستیم برخی از مسائل فنی و قطعات مترو را داخلی‌سازی کنیم و خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.

قرار بود اقداماتی در بخش هویت‌بخشی مترو تهران صورت گیرد در این زمینه توضیح دهید.

در ایستگاه اقدسیه برای روز خلیج فارس سازه هنری نصب کردیم که ماندگار است /نصب تابلو در ایستگاه میدان ولی‌عصر (عج) / نباید ایستگاه‌ها بی‌روح و خالی باشند باید یک هویت بصری داشته باشند 

در حوزه اجتماعی و بحث هویت‌بخشی ایستگاه‌ها اقداماتی انجام شده سال گذشته چند مراسم برگزار شد و بحث موضوع هویت‌بخشی ایستگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت. به عنوان مثال در ایستگاه اقدسیه برای روز خلیج فارس و براساس اسناد و تاریخ سازه هنری نصب کردیم که ماندگار است و عزیزانی که از این  ایستگاه عبور و مرور می‌کنند شاهد این اتفاق هستند. البته در ایستگاه‌های دیگر از جمله جهاد و میدان ولی‌عصر هم اقداماتی صورت گرفته است. در ایستگاه میدان ولی‌عصر تابلوی نخ بزرگی نصب شده که کار فاخری است. البته در سال جاری هم برنامه‌های زیادی در بحث هویت‌بخشی داریم. نباید ایستگاه‌ها بی‌روح و خالی باشند باید یک هویت بصری داشته باشند ما کشوری با تمدن دیرینه هستیم.

در ایستگاه مصلی و شهید بهشتی در ایام‌های مناسبتی مانند نمایشگاه کتاب اقداماتی صورت گرفت/شرایط را برای عبور و مرور مسافرین تسهیل می‌کنیم

بحث دیگر براساس نیازهای خود ایستگاه‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در ایستگاه مصلی و شهید بهشتی در ایام‌های مناسبتی مانند نمایشگاه کتاب اقداماتی صورت گرفته است. بحث روشنایی، نظافت و ... انجام شده و نواقصی که در مسیر وجود داشت و آسیب‌هایی که ایستگاه دیده بود تماماً برطرف شده است و ما شرایط را برای عبور و مرور مسافرین تسهیل می‌کنیم.

چه برنامه‌ای برای ساماندهی دستفروشان، متکدیان و کودکان کار در شهر زیرزمینی دارید؟ همچنین برای جلوگیری از ورود آقایان به واگن خانم‌ها هم برنامه‌ای دارید؟ در این باره توضیح دهید.

مشکلات اجتماعی در شهر زیرزمینی/۱۴۳ ایستگاه در مترو داریم/باید مشکلات دستفروشان، متکدیان و کودکان کار را برطرف کرد/ در بحث ساماندهی دستفروشان نیاز به کمک پلیس داریم/رسالت اصلی ما عبور و مرور مسافران است که باید به خوبی انجام شود

یک‌سری مسائل اجتماعی مانند دستفروشان، متکدیان و کودکان کار در مترو وجود دارد و یا اینکه آقایان وارد واگن خانم‌ها می‌شوند، باید با همکاری دستگاه‌ها این مسائل را برطرف کنیم. ببینید ما در روی شهر برای ساماندهی دستفروشان یک شرکت داریم اما در شهر زمینی که حدود ۲۵۸ کیلومتر است این اقدام باید توسط خود مترو انجام شود. ما ۱۴۳ ایستگاه داریم و بهتر است سازمان‌های مربوط به ما کمک کنند. مثلاً در بحث ساماندهی دستفروشان نیاز به کمک پلیس داریم. همچنین در حوزه کارهای اجتماعی هم باید سازمان‌های مربوطه از جمله کمیته امداد و بهزیستی کمک کنند. رسالت اصلی ما عبور و مرور مسافران است که باید به خوبی انجام شود. البته باید مشکلات اینچنینی را هم حل کنیم اما باید دستگاه‌های مسئول هم ورود کنند تا بتوانیم کاری ماندگار انجام دهیم. 

در خصوص ساماندهی دستفروشان توضیح دهید؟ آیا قرار است به این افراد در مترو غرفه داده شود؟

برنامه جامع برای ساماندهی دستفروشان/ثبت‌نام دستفروشان در سامانه/به دستفروشان مترو غرفه نمی‌دهیم بلکه ویترینی می‌دهیم که اجناس خود را معرفی کنند/در بحث ساماندهی دستفروشان به دنبال درآمدزایی نیستیم

در ساماندهی دستفروشان برنامه جامعی داریم. یک سایت و اپلیکیشن اعلام می‌کنیم که افرادی که علاقه‌مند به کار اقتصادی در شهر زیرزمینی هستند در آنجا اطلاعات خود را بارگذاری کنند. ما به دستفروشان مترو غرفه نمی‌دهیم بلکه ویترینی می‌دهیم که اجناس خود را معرفی کنند البته باید اجناس‌شان با کیفیت و قیمت مناسب ارائه شود ما به دنبال درآمدزایی از این کار نیستیم و فقط می‌خواهیم دستفروشان مترو را ساماندهی کنیم.

باید متکدیان و کودکان کار هم ساماندهی شوند/ به دنبال کارهای سلبی نیستیم

ما باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم تا مسافران به راحتی تردد کنند. البته باید متکدیان و کودکان کار هم ساماندهی شوند و آرامش خاطر مسافران بر هم زده نشود. البته این کارها در کوتاه‌مدت انجام نمی‌شود و نیازمند زمان است و ما به دنبال کارهای سلبی نیستیم.

به عنوان سوال آخر، بفرمایید تا پایان سال جاری چند ایستگاه مترو در تهران افتتاح می‌شود و همچنین خرید ۶۳۰ دستگاه واگن به کجا رسید؟

۷ ایستگاه مترو تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری می شود/از ۱۴۳ ایستگاه مترو به ۱۵۰ ایستگاه می‌رسیم/به دنبال پیش‌پرداخت دولت در بحث خرید ۶۳۰ دستگاه واگن هستیم

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۱ هفت ایستگاه مترو آماده بهره‌برداری می‌شود و از ۱۴۳ ایستگاه به ۱۵۰ ایستگاه می‌رسیم که این خبر خوبی است. همچنین ۶۳۰ دستگاه واگن که چند سال پیش قرارداد اجرایی آن بسته شده اما عملیاتی نشده بود را دنبال می‌کنیم تا دولت پیش‌پرداخت را بدهد و بتوانیم این واگن‌ها را وارد خطوط کنیم. البته این ۶۳۰ دستگاه واگن در شرکت واگن‌سازی اقداماتش انجام می‌شود. در صورت ورود این واگن‌ها اتفاق بزرگی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی رخ می‌دهد. در حال حاضر مسئولین در حال رایزنی با دولتی‌ها هستند تا هرچه سریع‌تر پیش‌پرداخت این کار داده شود بعد از دادن پیش‌پرداخت وارد مرحله اجرا می‌شویم و امیدواریم این کار هرچه سریع‌تر انجام شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 21545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =