شهر آفتاب؛ آماده میزبانی از نمایشگاه‌های بزرگ

با وجود اینکه شهرداری و شورای شهر بر انتخاب «شهر آفتاب» برای مراسم سالانه نمایشگاه کتاب تأکید می‌کردند، نمایشگاه امسال باز هم به مصلی رسید. طبیعی است که بحران اقتصادی و گرانی‌های بازار مشتریان کتاب‌ها را کمتر می‌کند. شاید به همین دلیل برگزاری نمایشگاه پرمخاطب کتاب در میانه شهر باعث ترافیکی شدید نشد. قبلا هم مشکلات گوناگون بر فروش کتاب تأثیر گذاشته بود، ولی ح

به گزارش شهر، با وجود اینکه شهرداری و شورای شهر بر انتخاب «شهر آفتاب» برای مراسم سالانه نمایشگاه کتاب تأکید می‌کردند، نمایشگاه امسال باز هم به مصلی رسید. طبیعی است که بحران اقتصادی و گرانی‌های بازار مشتریان کتاب‌ها را کمتر می‌کند. شاید به همین دلیل برگزاری نمایشگاه پرمخاطب کتاب در میانه شهر باعث ترافیکی شدید نشد. قبلا هم مشکلات گوناگون بر فروش کتاب تأثیر گذاشته بود، ولی حالا بعد از ۲سال از شیوع کرونا و زمانی که تعداد درگذشتگان روزانه یک‌رقمی شده است، نمایشگاه دوباره در شبستان مصلی و چادرهای درون حیاط، برپا شده است. عده‌ای از ناشران شرکت نکردند و بخش زیادی از حاضران هم مؤسسات کنکوری و دانشگاهی بودند، اما شرایط آینده قابل پیش‌بینی نیست. آیا سال آینده نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار می‌شود یا در شهر آفتاب؟ عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب می‌گوید که می‌توان فضای نمایشگاهی شهر آفتاب را در مدت کمتر از یک سال به حدی رساند که برای برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب کافی باشد.

امسال شهرداری و شورای شهر مایل بودند نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود. چرا این نمایشگاه باز هم در مصلی برگزار شد؟
امسال اعلام شد که نمایشگاه کتاب ۶۰هزار مترمربع فضا نیاز دارد و به این دلیل که فضای سالن‌های ما ۴۰هزار مترمربع بود، نمایشگاه را در مصلی برگزار کردند. البته ما در شورای‌عالی ترافیک از امکانات نمایشگاه دفاع کردیم و گفتیم آن سال که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد، اعلام کرده بودند که ۱۰۰هزار مترمربع فضا لازم است. بنا به تصمیم شهردار وقت برای تامین این فضا سازه‌های موقتی ایجاد کردند. دیوارهای سالن‌ها با ساندویچ‌پنل ساخته شده بود، ولی سقف، چادر بود. همین هم باعث شد که با بارش باران، آب به فضای نگهداری کتاب‌ها نفوذ کند و مشکل ایجاد شود. الان امکان اینکه هم دیوارها و هم سقف با ساندویچ‌پنل ساخته شود و استحکام کافی داشته باشد، وجود دارد. درنظر داشته باشید که بخشی از فروش نمایشگاه کتاب در سال‌های اخیر به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود که بر مساحت مورد نیاز تأثیر می‌گذارد. البته چند ماه مانده به پایان سال۱۴۰۰ توافق و تصویب شده بود که نمایشگاه کتاب۱۴۰۱ در مصلی برگزار شود و دیگر نمی‌شد آن را تغییر داد.

شاید فاصله شهر آفتاب تا تهران و رفت‌وآمد به آن، مانع برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در آنجا می‌شود
شهر آفتاب امتیازات خاصی دارد؛ یکی اینکه تنها نمایشگاه با ایستگاه متروی اختصاصی است؛ یعنی می‌شود از تجریش سوار قطاری شد که مقصد آن شهر آفتاب است. در دوران اوج فعالیت شاید هر ۱۰دقیقه یک قطار از این ایستگاه عبور کند. از ایستگاه‌های شاهد و حرم مطهر هم می‌توان خطوط ون، مینی‌بوس یا اتوبوس به تناسب نیاز ایجاد کرد که در ۵دقیقه مسافران را انتقال دهد. ظرفیت پارک خودروهای سواری و فضای سبز شهر آفتاب هم زیاد است. همچنین امکانات مناسبی را برای تفریح در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. در اینجا یکی از بزرگ‌ترین آب‌نماها را داریم و همینطور بخش‌های چهارباغ و گودال باغچه و امکانات گوناگون دیگری که در طول این سال‌ها ساخته شده است. متأسفانه وقتی صحبت از برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب می‌شود همه به یاد ماجرای بارندگی سال۹۵ می‌افتند و پیشرفت‌های پروژه در این مدت را درنظر نمی‌گیرند.

پروژه فازهای دیگر شهر آفتاب در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
تاکنون یک‌سوم از طرح نهایی شهر آفتاب توسعه پیدا کرده است. با کامل شدن سالن‌های نمایشگاهی و بخش‌های دیگر به توسعه نهایی خواهیم رسید. الان نزدیک ۴۰هزار مترمربع فضای سالن داریم. علاوه بر آن، می‌شود از ساختمان تجارت جهانی هم استفاده کرد؛ زیرا بخش عمده این ساختمان بنا شده است و قسمت‌هایی باقی‌مانده که می‌شود به سرعت آنها را تکمیل کرد. این ساختمان فضای بزرگی دارد که مجموع آن و سالن‌های ما برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کافی است. در این ۳‌ماه بیشتر از ۲۰سرمایه‌گذار به‌طور جدی راغب به حضور در این پروژه بودند و می‌توانند در مدت کمتر از یک سال این ساختمان را قابل بهره‌برداری کنند. از طرف دیگر می‌توان ساخت سالن‌ها را هم به‌صورت جداگانه از ساختمان تجارت جهانی انجام داد. به این معنا که چند راه مختلف برای وسعت بخشیدن به فضای مفید شهر آفتاب داریم و اگر بودجه یا سرمایه‌گذاری مناسب را در اختیار داشته باشیم تا پایان امسال هم می‌شود به مساحت موردنظر برای برگزاری نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب رسید.
 


منبع: همشهری آنلاین 

انتهای پیام/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 21632

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =