افزایش همکاری‌های مشترک در زمینه مبارزه با آلودگی هوا و توسعه مترو

شهر: شهردار تهران و سفیر چین در ایران در دیداری بر لزوم افزایش همکاری‌ها در زمینه کاهش آلودگی هوا و توسعه مترو تاکید کردند. 

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران و چانگ هوا، سفیر چین در ایران ظهر امروز –سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹- در محل دفتر شهردار تهران با هدف افزایش همکاری‌های بیشتر تهران و چین دیدار کردند. 
پیروز حناچی، شهردار تهران در این دیدار، تهران و پکن را دارای سابقه طولانی در همکاری‌ها و روابط دو جانبه عنوان کرد و گفت: ایران و چین دو تمدن بسیار قدیمی در آسیا هستند و قرابت‌های فرهنگی زیادی هم با یکدیگر دارند. به طوری که در یکی از آثار ثبت جهانی ایران در سلطانیه که در نزدیکی استان زنجان است، نقش برجسته‌ای در جهت قبله وجود دارد که در آن تلفیق فرهنگ دوران اسلامی ایران و شرق دور کاملا قابل مشاهده است. 
شهردار تهران به همکاری گسترده در حمل و نقل عمومی و مترو میان تهران و پکن اشاره کرد و گفت: بخش عمده تجهیزات خطوط و واگن‌هایی که در مترو تهران استفاده می‌شود یا به شکل بسته کامل قطعات (CKD) از چین وارد ایران شده و یا با همکاری مشاوران چینی در ایران ساخته شده است و این همکاری‌ها هنوز هم ادامه دارد. آخرین اقدام در این رابطه هم، قرارداد مربوط به ۶۳۰ واگن برای مترو تهران بود که قرار است به شکل CKD وارد تهران شود و بخش از آنها هم در کارخانه واگن سازی تهران ساخته شود. 
به گفته حناچی؛ مترو تهران هم اکنون در نیمه راه است، به طوری که ۲۴۰ کیلومتر خطوط موجود قابل بهره‌برداری است و ۲۴۰ کیلومتر دیگر هم برای آینده برنامه‌ریزی شده اما با همین زیرساخت‌های کنونی در تهران چیزی در حدود دو هزار واگن کمبود وجود دارد هم برای اینکه فاصله قطارها در خطوط به حداقل برسد و هم اینکه واگن هایی عمر مفیدشان تمام شده و یا نیاز به نوسازی جدی دارند از مدار خارج شوند. 
شهردار تهران از سفیر چین خواست تا با پیگیری های ویژه  موضوع قرارداد ۶۳۰ واگن را دستور کار قرار دهد و در ادامه گفت: حتی هیاتی از تهران آمادگی دارند تا با سفر به چین این موضوع را پیگیری کنند. از طرف دیگر اگر زمینه‌های همکاری در این محور از سوی پکن بررسی شود، خرید واگن‌های جدید در مقابل نفت هم قابل بررسی است. 
حناچی به شیوع ویروس کرونا اشاره و  چند بیت شعری از سعدی شیرازی را بازخواند و توضیح داد: پیش از آنکه شیوع این ویروس به طور رسمی در ایران اعلام شود، شهرداری تهران برنامه ویدئو مپینگی را با هدف همدردی با مردم ووهان روی برج آزادی اجرا کرد که حرکتی انسانی و جزو توصیه‌های فرهنگی و دینی است. 
او اقدامات پکن در مقابله و کاهش آلودگی هوای این شهر را موفقیت‌آمیز خواند و توضیح داد: آلودگی هوا و ترافیک یکی از مشکلات کلانشهرهاست اما اگر کلانشهری موفق به کنترل آلایندگی و افزایش تعداد روزهای پاک شود، نشان دهنده برنامه‌ریزی مستمر و نظام بندی شده آن شهر است. تهران علاقه دارد از تجربیات پکن در این زمینه استفاده کند، چراکه سازمان ملل متحد به تجربه پکن به عنوان تجربه نادر و موفق در کنترل آلودگی هوا اشاره کرده است و این نشان می‌دهد افزایش تعداد روزهای سالم و آسمان آبی در پکن نتیجه برنامه میان مدت و بلندمدت بوده است. 
شهردار تهران ادامه داد: توسعه خودرو و موتورهای برقی یکی از محورهای اصلی تجربه پکن بوده و شهرداری تهران مایل است در این زمینه و بویژه خودروها، اتوبوس‌ها و موتورهای برقی و همچنین تولید باتری‌های لیتیومی و یا همکاری در طراحی باتری خودروهای برقی با پکن همکاری داشته باشد. 
او با تاکید بر لزوم همکاری‌های بیشتر تهران و پکن در زمینه واگن‌های مترو و آلودگی هوا گفت: تلاش‌های زیادی در تهران برای افزایش خطوط دوچرخه انجام شده و پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در تهران اجرا می‌شود و من هم هر سه‌شنبه با دوچرخه در محل کار حاضر می‌شوم، درحالی که همه شهرهای ایران در حدود ۴۰ سال پیش، الگو رایج و متداول رفت و آمد، استفاده از دوچرخه بوده است. 
شهردار تهران با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم گفت: در دنیا مرسوم نبوده که در شرایط بحرانی مانند سیل، زلزله و یا حالا پاندمی کرونا کشورها نه فقط به یکدیگر کمک نکنند بلکه سخت گیری بیشتری هم داشته باشند. پدیده‌ای که هم اکنون با آن مواجه هستیم، انسانی نیست و نباید اجازه داده شود تا به رویه تبدیل شود. حتی در حدود ۱۰ سال قبل و در زلزله بم، آمریکا به مدت سه ماه همه تحریم‌ها را متوقف کرد که رویه انسانی است و ارتباطی به روابط سیاسی و بین‌الملل ندارد.  

پکن همواره با تحریم های غیرقانونی آمریکا مخالفت کرده است
«چانگ هوا»، سفیر چین در ایران، در این دیدار تهران را شهری باستانی و نوآور با زیرساخت‌های بسیار مدرن توصیف کرد و گفت: روابط ایران و چین بسیار تاریخی و دیرینه است. در سال ۲۰۱۵ میان تهران و پکن سند توافقنامه خواهرخواندگی امضا شد. 
او با بیان اینکه بعد از آن توافقنامه، تهران پنجمین شهر دوست پکن شده ، به افزایش روابط و دوستی میان دو شهر برای پیشبرد روابط و همکاری‌های دو جانبه اشاره کرد. 
سفیر چین در ایران، ادامه داد: بعد از شیوع ویروس کرونا روابط میان چین و ایران رو به افزایش است و همواره از یکدیگر پشتیبانی کردند. به طوریکه در فوریه سال میلادی جاری، شهرداری تهران در برج آزادی تهران برای دوستان چینی یک برنامه نورپردازی و ویدئو مپینگ اجرا کرد که برای مردم چین بسیار ارزشمند است. بعد از شیوع ویروس کرونا در تهران، دولت محلی (شهرداری) پکن هم محموله های مختلفی به تهران ارسال کرد و یکی از مدیران دولت محلی پکن هم  به شهردار تهران نامه نوشت. 
هوا چانگ، سفیر چین در ایران با بیان اینکه در کشور چین هم شعری درباره کمک به دیگران و همدردی وجود دارد که این روزها بیش از گذشته مطرح می‌شود، گفت: در بحث آلودگی هوا همه انسان‌ها باید باهم تلاش کنند و یکی، دو کشور به تنهایی نمی‌توانند این معضل را حل کنند. 
او به نخستین سفر خود به تهران در سال ۱۹۹۵ و تجربه استفاده از مترو تهران اشاره کرد و توضیح داد: شنیده‌ام که مترو تهران توسط یک شرکت چینی ساخته شده که نماد همکاری دو جانبه است. من هم به عنوان یکی از مردم تهران برخی از مشکلات مترو را متوجه شده‌ام، اما احساس می‌کنم به پکن برگشته‌ام چرا که مترو و واگن‌های تهران شباهت زیادی با مترو پکن دارد. 
سفیر چین در ایران، گفت: در سال‌های گذشته آلودگی هوا در پکن بسیار شدید و زیاد بود، به همین دلیل دولت محلی پکن تصمیم گرفت با آلودگی هوا مبارزه کند که تصمیم سختی بود. هم اکنون حدود ۶ میلیون خودرو در پکن وجود دارد و گفته شده این میزان در تهران چهار میلیون خودرو است. میان آلودگی هوا و کیفیت زندگی شهروندان نمی‌توان توازن برقرار کرد  چرا که مردم برای آسایش خود خودرو می‌خرند. 
به گفته چانگ هوا؛ پکن در سال‌های اخیر برای کنترل آلودگی هوا اقدامات زیادی مانند انتقال کارخانه‌ها به شهرهای دیگر، ایجاد محدودیت برای خرید خودرو و گسترش سیستم اتوبوس و مترو انجام داده است. 
او از تمایل برای همکاری‌های بیشتر تهران و پکن در زمینه آلودگی هوا و مترو از طریق رایزنان بازرگانی دو طرف صحبت کرد و گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای همکاری ایران و چین مشکلات زیادی ایجاده کرده اما موضع چین در این راستا بسیار روشن است، پکن همواره با تحریم های غیرقانونی آمریکا مخالفت کرده است. البته در دوره‌های خاصی باید صبور بود  تا راه حلی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا شود، اما در هر شرایطی پکن آمادگی همکاری با تهران را دارد.

برای دیدن گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 2164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =