توضیح در مورد بخشنامه اخیر شهردار تهران|نظارت مستقیم آتش‌نشانی بر ساختمان‌های بیش از ۶ طبقه پابرجاست

مدیرعامل آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرد براساس بخشنامه اخیر شهردار تهران، نظارت بر ایمنی ساختمان‌های بالاتر از ۶ طبقه همچنان به شکل مستقیم از سوی سازمان آتش‌نشانی انجام می‌شود اما برای افزایش ایمنی ساختمان‌های در حال ساخت زیر ۶ طبقه فرایند نظارت باید براساس ضوابط سازمان باشد و نقشه‌های ساختمانی از سوی آتش نشانی تأیید شود.

به گزارش شهر، مهدی داوری مدیرعامل آتش‌نشانی شهرداری تهران درباره سرعت بخشی در نظارت ایمنی ساختمان‌های بالای ۶ طبقه و کمتر از آن گفت:‌ تعامل مناسبی میان حوزه‌های شهرسازی شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی به منظور عملی شدن ایمنی در این حوزه، انجام شده است.

لازم به ذکر است،۸ اردیبهشت ماه بود که علیرضا زاکانی شهردار تهران بخشنامه‌ای صادر کرد که « از این پس تاییدیه نقشه‌های معماری ساختمان‌های مسکونی تا ۱۱ طبقه و ساختمان‌های تجاری و اداری تا ۷ طبقه، منطبق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به مسئولیت طراحان و با کنترل دفاتر خدمات الکترونیک شهر انجام شود.»

براساس توضیح داوری در رابطه با این بخشنامه« در نهایت نظارت برای ساختمان‌های زیر ۶ طبقه و بالاتر با کاربری متفاوت باید با نظارت و تایید سازمان آتش‌نشانی باشد. ساختمان‌هایی که سطح ارتفاع، مساحت و سطح کاربری کمتری دارند و در حال ساخت و در مرحله تولید هستند باید با ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان آتش‌نشانی همسو باشند تا بتوانند  تخفیف‌های لازم برای سرعت بخشیدن به ساخت را دریافت کنند. نظارت مستقیم آتش نشانان در رابطه با ساختمان‌هایی که شرایط پیچیده‌ دارند، همچون گذشته اجرایی می‌شود.»

مدیر عامل آتش‌نشانی شهرداری تهران در ادامه به وجود برخی ساختمان‌های ناایمن در تهران اشاره کرد و افزود:‌ هنوز ساختمان‌هایی در تهران وجود دارند که با چالش ناایمنی مواجه هستند. این مسئله به دلیل  رعایت نکردن قوانین و بی‌توجهی دستگاه‌های متولی به موضوع ایمنی ساختمان‌ها است. به جرأت می‌توان گفت که به جزء شهرداری و سازمان آتش‌نشانی، نظارت لازم از سوی دستگاه‌های متولی اعمال نمی‌شود، در همین راستا لازم است تا وزارتخانه‌هایی که مسئولیت نظارت بر دستگاه‌های مختلف و اماکن مختلف را برعهده دارند، نظارتشان در ایمنی را جدی‌تر پیگیری کنند.

 «اکنون حدود ۳ هزار و ششصد ساختمان هشدار ایمنی گرفته‌اند و برای تامین ایمنی این ساختمان‌ها نیاز به مداخله جدی سازمان آتش‌نشانی است»، داوری با بیان این نکته، افزود: از میان  ۳ هزار و ششصد ساختمان ناایمن در پایتخت، حدود  ۱۲۹ ساختمان شرایط اضطرار و خطرناک دارند و هر چه سریعتر باید ایمن شوند. لازم به یادآوری است که تعداد ساختمان‌های ناایمن در تهران با مداخله سازمان آتش‌نشانی و در مرور زمان به استانداردهای ایمنی نزدیک خواهند شد.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 21655

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =