نرخ فرزندآوری در تهران پایین‌تر از میانگین کشوری/ نظام جامع ارائه خدمات سلامت روان راه‌اندازی شود

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: لازم می‌دانم از دغدغه شهردار در خصوص مساله جوانی جمعیت و عزم ایشان به راه‌اندازی قرارگاه جمعیت در شهر تهران تشکر کنم و اطمینان داریم این دغدغه برای ایشان و مدیران ارشد تحت امرشان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار شهر، زهرا شمس احسان در شصت و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص راه اندازی ستاد مدیریت جمعیت اظهار کرد: با فرا رسیدن روز ملی جمعیت، ۳۰ اردیبهشت ماه و اهمیت موضوع جمعیت، باید یادآور شوم مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ با ابلاغ سیاستهای حوزه خانواده مبنی بر پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت و تاکید معظم‌له بر افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و... حجت را بر همه ما تمام کرده‌اند. این دغدغه مهم در مجلس شورای اسلامی پیگیری و منجر به تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مصوبه «الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران» در سال ۱۳۹۴، شهرداری تهران را ملزم به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت و اقداماتی نظیر ارائه خدمات بهداشتی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری، ارائه مشوق های عملی و رفع موانع ازدواج، تشویق و ترویج خانواده، استفاده از فضاهای مناسب به‌منظور برگزاری مراسم ازدواج جوانان و ... کرده است.

وی با بیان اینکه در تمام این سالها تنها یک جلسه ستاد جمعیت در سال ۹۸ تشکیل شده است، تصریح کرد: هنوز گزارشی از اقدامات انجام شده و نتایج و اثرات آن ارائه نشده است. در دوره مدیریت جدید نیز تا این تاریخ هنوز جلسه ستاد مدیریت جمعیت برگزار نشده است، البته لازم می دانم از دغدغه شهردار در خصوص مساله جوانی جمعیت و عزم ایشان به راه اندازی قرارگاه جمعیت در شهر تهران تشکر کنم.

شمس احسان تأکید کرد: اطمینان داریم این دغدغه برای ایشان و مدیران ارشد تحت امرشان وجود دارد؛ با این حال عنصر زمان مهمترین مولفه در موضوع جمعیت است که اقدامات عاجل و البته کارشناسی را به یک فوریت غیر قابل انکار بدل کرده است. 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس گزارشهای مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در سال ۱۳۹۹، نرخ رشد جمعیت (۶/۰ درصد) و نرخ باروری ۶/۱ فرزند به ازای هر زن بوده که به پایین ترین میزان خود در تاریخ کشور رسید، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ نرخ باروری در تهران ۳/۱ فرزند به ازای هر زن بوده که پایین‌تر از میانگین کشور بود و نرخ ازدواج نیز با وجود رشد ۴/۴ درصدی در کل کشور، در شهر تهران ۵۸/۰ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: بررسی شاخصهای سالمندی جمعیت نیز نشان می دهد تعداد مناطق با بیش از ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال از سه منطقه در سال ۱۳۹۰ به ۵ منطقه در سال ۱۳۹۵ رسیده است. گزارشهای مرکز آمار در خصوص بعد خانوار در شهر تهران نشان می دهد قریب به ۱۲ درصد از خانوارهای ساکن در شهر تهران تک نفره، حدود ۲۴ درصد دو نفره و ۳۰ درصد سه نفره هستند. به عبارتی ۶۶ درصد از خانوارهای تهرانی سه نفر و کمتر جمعیت دارند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی مناطق شهر تهران نظیر منطقه ۷ بیش از ۲۰ درصد از جمعیت منطقه را خانوارهای تک نفره تشکیل می دهند، یادآور شد: بررسی آمارهای مربوط به سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ حاکی از آن است که سهم خانوارهای دو و سه نفره افزایش یافته و در مقابل سهم خانوارهای چهار نفره کاهش یافته است که نشان دهنده‌ کوچک شدن بعد خانوار در شهر تهران است. 

وی با تأکید بر اینکه انتظار می رود شهرداری تهران حداکثر ظرفیتهای خود را برای تشکیل خانواده و جوانی جمعیت به کار گیرد، گفت: در این برنامه ریزی‌ها حتماً باید به الزامات و پیش نیازهای افزایش جمعیت و آماده سازی شهر برای این تغییرات توجه شود. این مهم وظیفه ما را به عنوان متولی مدیریت شهری بیش از پیش برجسته می کند.

شمس احسان با اشاره به پیشنهادات خود در این زمینه تصریح کرد: با توجه به تنوع جمعیتی از جمله افزایش آمار سالمندی در کلانشهر تهران، در راستای تحقق دسترس پذیری، امکان بهره مندی حداکثری از فضاهای عمومی شهر اعم از پیاده‌روها، بوستان ها، ناوگان حمل و نقل عمومی و... جهت تسهیل تردد افراد فراهم شود.

وی ادامه داد: شهردار تهران علاوه بر موضوعات فوق الذکر، حوزه های ذیل را با هدف تحکیم بنیان خانواده و کنشگری در بحث جمعیت در دستور کار مدیریت شهری قرار دهد و گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده و برنامه های شهرداری تهران برای سال جاری را به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران گفت: اختصاص حداقل یک چهارم از سهمیه فضاهای تبلیغات فرهنگی شهرداری تهران به موضوع تقویت بنیان خانواده، جوانی جمعیت و احیاء ارزش های اسلامی-ایرانی حاکم بر نهاد خانواده و برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی مهارت های تعامل با خانواده و تربیت فرزندان بر اساس برنامه‌های آموزشی تدوین‌شده در تمامی سراهای محلات شهر تهران و سایر مراکز ذی‌ربط با محوریت مادران از دیگر اقداماتی است که باید از سوی شهرداری دنبال شود.

وی افزود: راه‌اندازی نظام جامع ارائه خدمات سلامت روان شامل خدمات مشاوره روانشناسی و خانواده در همه سراهای محلات شهر تهران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی، انجام اقدامات لازم به منظور مشارکت با بخش خصوصی و یا خرید خدمات جهت تأمین مهد کودک برای نگهداری کودکان مادران شاغل در شهرداری تهران و سازمان و موسسات تابعه در سطح مناطق ۲۲ گانه نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

شمس احسان تأکید کرد: بازنگری در اسناد طرح های توسعه شهری از جمله طرح های جامع و تفصیلی جهت بازنگری در ضوابط و رفع  محدودیت های ساخت و سازهای کوچک مقیاس با هدف تامین مسکن برای زوج های جوان نیز از جمله مواردی است که نیاز به پیگیری دارد.

انتهای پیام/

۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 21777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =