چنارهایی که دیگر سبز نمی‌شوند

یادمان نمی‌رود پاییز سال۱۳۹۶ بود که یک‌ نمایشگاه خودرو در حوالی خیابان پسیان تهران، شبانه به قطع و سربرداری تعدادی از چنارهای خیابان ولیعصر ‌اقدام کرد تا دید مغازه بیش از پیش شود. آن زمان حدود ۱۰درخت جان‌شان فدای منافع اقتصادی تنها یک‌ فروشگاه شد.

به گزارش شهر، اهالی و مغازه‌داران امیدوار بودند با آمدن این بهار، سرشاخه‌های درختان دوباره جوانه بزنند و برگ بدهند، اما اینطور نشد. حالا دیگر همه مطمئن هستند که ۱۱،۱۰چنار دیگر هم به جمع چنارهای خشک شده قبلی خیابان ولیعصر اضافه شده‌اند و با قامتی خمیده و خشک، درست روبه‌روی ورودی خیابان شهیدفیاضی (فرشته) خودنمایی می‌کنند. یادمان نمی‌رود پاییز سال۱۳۹۶ بود که یک‌ نمایشگاه خودرو در حوالی خیابان پسیان تهران، شبانه به قطع و سربرداری تعدادی از چنارهای خیابان ولیعصر ‌اقدام کرد تا دید مغازه بیش از پیش شود. آن زمان حدود ۱۰درخت جان‌شان فدای منافع اقتصادی تنها یک‌ فروشگاه شد.

اگرچه بعدتر با پیگیری‌های شهرداری تهران و سازمان فضای سبز و بوستان‌های شهر، دادگاه، جریمه سختی برای آن نمایشگاه خودرو در نظر گرفت و ۲نفر از پرسنل شهرداری منطقه یک برکنار شدند، اما هیچ‌گاه آن چنارهای سر به فلک کشیده قدیمی، زنده نشدند و جایشان هنوز خالی است. حالا این سرنوشت به‌گونه‌ای دیگر شامل حال چنارهای دیگر شده؛ قضیه از این قرار است که ساخت‌وساز چند سال پیش باعث شده تا آب و نور کافی به این چنارهایی که بالاتر از چهارراه پارک‌وی و روبه‌روی خیابان شهیدفیاضی قرار دارند، نرسد و خشک شوند. یکی از مغازه‌داران حوالی این نقطه می‌گوید: «حدود ۵،۴ سال پیش بود که این ساختمانی که می‌بینید، مجوز ساخت گرفت. بعدها به‌خاطر تاورکرین (جرثقیل) سرشاخه‌های بالایی چنارها به‌شدت آسیب دید و هرچه گذشت دیگر سبز نشدند.»

یکی از اهالی ساکن محله محمودیه هم می‌گوید: «شهرداری دوره قبل دائم شعار ثبت جهانی خیابان ولیعصر را می‌داد، اما با همین مجوز ساختی که داد، مرگ تعدادی از هویت‌های تاریخی خیابان را رقم زد. وقتی به‌صورت عمیق گودبرداری و بتن‌ریزی می‌کنند و آخر سر هم ساختمانی بلند را علم می‌کنند، معلوم است چنارها خشک می‌شوند. من می‌دانستم که این چنارها امسال هم سبز نمی‌شوند و مقصر اصلی را باید بین مدیران شهری دوره پیش پیدا کرد.» آنچه این شهروند می‌گوید را بارها کارشناسان محیط‌زیست تذکر داده‌اند. به‌عبارتی احداث ساختمان‌های بلند اطراف خیابان ولیعصر از یک‌سو به‌دنبال گودبرداری‌های عمیق سبب بی‌نصیب شدن درختان از منابع آبی زیرزمینی شده و از سوی دیگر مانع تابش نور خورشید و غذاسازی چنارها می‌شود.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 22076

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =