دفن روزانه ۱۲۰ تن پسماند پزشکی در پایتخت/ نیروگاه زباله‌سوز تهران دارای استانداردهای محیط زیست و APA است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: تکنولوژی استفاده شده در نیروگاه زباله‌سوز تهران استانداردهای محیط زیست و سازمان APA را دریافت کرده است.

امیرناصر هراتی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه شهرداری تهران متولی و مسئول بازیافت نیست، اظهار کرد: بازیافت را کسانی انجام می دهند که به دنبال تولید محصول از پسماند هستند؛ لذا شهرداری پسماند را آماده بازیافت می‌کند هرچند در بخش پسماند تر نیز اقدام به بازیافت از طریق تبدیل به کمپوست انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند همچنین تصریح کرد: در فرآیند مدیریت پسماند در ابتدا تلاش ما این است که اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش را انجام دهیم که پسماند کمی توسط مردم تولید شود یا حتی این پسماند تولید نشود.

هراتی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که پسماند تولیدی در مبدأ تفکیک شود، خاطرنشان کرد: بر اساس این تفکیک، پسماند خشک قابل استفاده را به میزان بسیار بیشتری داریم.

وی با بیان اینکه پسماند در آرادکوه وارد خطوط پردازش می شود، گفت: در این خطوط، پسماند تفکیک نشده خشک، ارزشمند و قابل بازیافت توسط پیمانکار تفکیک می‌شود و آنچه باقی می‌ماند بازیافت و تبدیل به کمپوست می‌شود و باقی مانده نیز برای دفن و یا زباله‌سوزی آماده می شود.

دریافت پسماند شهروندان تهرانی در ۴۵۰ غرفه

هراتی با اشاره به اینکه ۴۵۰ غرفه در سطح شهر تهران پسماندهای تفکیک شده را دریافت و خریداری می کنند، یادآور شد: در قبال دریافت پسماند، گل یا اقلام دیگر ارائه می‌شود و در مواردی نیز به ازای هر هزار تومان پسماند خشک ۲.۵ میلیون تومان بیمه آتش‌سوزی به افراد تعلق می‌گیرد تا زمینه برای تشویق مردم جهت تفکیک پسماند فراهم شود.

وی اضافه کرد: در بخش پروژه‌های زیربنایی بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند، تلاش می شود از مبدا فرآیند پردازش انجام شود تا هم هزینه ها کاهش پیدا کند و هم میزان کمتری از پسماند به آراد کوه منتقل شود. برنامه ما این است که میزان پسماند منتقل شده به آرادکوه به کمتر از ۳۰ درصد پسماند تولیدی برسد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند با اشاره به اینکه تفکیک در مبدأ نیاز به زیرساخت و مشارکت جدی مردم دارد، یادآور شد: طرح جامع مدیریت پسماند پیش‌بینی کرده که با توجه به فرآیند طولانی تفکیک و توجیه شهروندان در زمینه بهای تولید پسماند و موارد تشویقی و سلبی در این زمینه، در افق ۲۰ ساله با تمام ظرفیت ها می توان تا ۴۰ درصد مشارکت شهروندی را داشته باشیم.

مشارکت ۵۰ درصدی شهروندان در کشورهای اروپایی برای تکفیک زباله در مبدأ

وی افزود: در کشورهایی که تفکیک در مبدأ را به خوبی انجام می‌دهند، میزان مشارکت مردم به ۵۰ درصد می‌رسد و به این معنی است که ۵۰ درصد پسماندی که قابلیت تفکیک دارد در مبدأ تفکیک می‌شود و انتقال مابقی آن با دیگر پسماندها صورت می‌‎گیرد.

هراتی همچنین تصریح کرد: تهران به هشت پهنه تقسیم بندی شده که هر دو یا سه منطقه در یک پهنه جانمایی شده‌اند و در این پهنه‌ها کارخانه‌های MRF در حال احداث با سرمایه گذاری بخش خصوصی است. پسماند تولیدی مناطق در این پهنه‌ها تفکیک، بسته‌‎بندی، آبگیری، شیرابه‌گیری، تصفیه و... انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین جمع آوری روزانه پسماند در شهر تهران نزدیک به پنج هزار و ۲۰۰ تن است، یادآور شد: تمام این پسماند جمع‌آوری شده، پردازش می‌شود که ۸۰ درصد از این پسماند در خطوط پردازش قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد و تنها ۲۰ درصد آن شامل خرده شیشه و پلاستیک و مواردی از این قبیل برای دفن بازگشت داده می‌شود.

هراتی خاطرنشان کرد: شهرداری وظیفه ای در تفکیک پسماند کشاورزی ندارد. در تهران پسماند کشاورزی نداریم و بیشتر در روستاهاست و در اراضی کشاورزی اطراف تهران نیز باقی مانده محصولات کشاورزی که با پسماند عادی متفاوت نیست، جمع آوری می‌شود اما مدیریت آن بر عهده تولیدکننده است و پسماندهایی از جمله کودهای شیمیایی نیز توسط تولیدکنندگان مدیریت می‌شود.

جمع‌آوری و دفن روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن پسماند پزشکی در تهران

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه پسماند صنعتی نیز توسط تولیدکنندگان تفکیک می‌شود، گفت: در حوزه پسماند پزشکی، تولیدکنندگان باید پسماند را بی‌خطر کرده و می‌توانند در این زمینه پیمانکار تعیین کنند. بر اساس قانون شهرداری‌ها موظف شدند که در این زمینه کمک کرده و پسماند بی‌خطر شده را جمع آوری و دفن کنند که این فرآیند در حال انجام است و روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن زباله عفونی جمع‌آوری و دفن می‌شود.

هراتی در خصوص نیروگاه‌های زباله‌سوز هم یادآور شد: اگر استانداردها در نیروگاه‌ها و یا کارخانه‌ها رعایت نشوند باعث آلودگی خواهد شد. نیروگاه‌های زباله‌سوز در شرایطی که تکنولوژی پیشرفته و درست نداشته باشند، به دلیل ترکیبات مختلفی که در پسماندها قابلیت ایجاد گازهای سمی و آلاینده ناشی از سوختن دارد، می‌توانند محیط زیست را آلوده کنند. اگر تکنولوژی روز استفاده شود هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، زباله‌سوزهای متعددی در سطح شهرها وجود دارد که هیچگونه دود تولید نمی‌کنند چون از استانداردها و و فیلتراسیون مناسبی استفاده کرده‌اند. علاوه بر این هزینه انتقال زباله‌ها نیز حذف می‌شود و از طرفی دیگر با سوزاندن زباله‌ها، برق تولید شده و برق تولیدی به آن منطقه اختصاص می‌یابد.

هراتی با بیان اینکه تکنولوژی استفاده شده در نیروگاه زباله‌سوز تهران استانداردهای محیط زیست و سازمان APA را دریافت کرده است، تصریح کرد: میزان آلاینده تولیدی در نیروگاه زباله‎ سوز تهران بسیار پایین تر از میانگین استاندارد تولید آلاینده در کشور است.

انتهای پیام/

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 22081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =