تشخیص کما از مرگ مغزی بسیار مهم است/ کاهش ۷۵درصدی اهدای عضو در کشور

قائم مقام واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در ایران مهمترین منبع تولید ارگان پیوندی موارد مرگ مغزی هستند، یادآور شد: در بسیاری از کشورهای دنیا و ایران قوانینی وجود ندارد که در چه زمانی در مرگ مغزی، دستگاه‌ها را از فرد قطع کنیم. موضوع تشخیص کما از مرگ مغزی مساله مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار شهر، فریبا قربانی در شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی اهدای عضو نامگذاری شد، اظهار کرد: ما در پیوند اعضا با شرایطی مواجه هستیم که با دیگر شرایط متفاوت است.

قائم مقام واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در ایران مهمترین منبع تولید ارگان پیوندی موارد مرگ مغزی هستند، یادآور شد: در بسیاری از کشورهای دنیا و ایران قوانینی وجود ندارد که در چه زمانی در مرگ مغزی، دستگاه ها را از فرد قطع کنیم. موضوع تشخیص کما از مرگ مغزی مساله مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به پخش برنامه ای در ماه رمضان در تلویزیون اظهار کرد: این برنامه باعث شد آمار رضایت خانواده ها برای اهدای عضو افت شدیدی داشته باشد و با اینکه تلاش ها چند برابر شد اهدای ارگان ها به یک چهارم رسید.

قربانی با بیان اینکه صدور کارت اهدای عضو تلاشی است که افراد آمادگی خود را در این زمینه اعلام کنند، خاطرنشان کرد: اعضای شورا می توانند با دریافت کارت اهدای عضو این شرایط را فراهم کنند که مردم نیز نسبت به دریافت کارت اقدام کنند. کارت اهدای عضو الزام قانونی ندارد و رضایت خانواده ضروری است اما در شرایط سخت تصمیم گیری، می تواند تصمیم فرد مرگ مغزی شده را مشخص کند.

قائم مقام واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد افراد دچار مرگ مغزی از اقشار ضعیف جامعه هستند، تصریح کرد: اهدای عضو بدون هیچگونه چشم‌داشت مادی و معنوی انجام می شود اما تمایل داریم که از این خانواده ها حمایت شود. سازمان بهشت زهرا(س) همواره کارگشا بوده و همکاری لازم را داشته است.

گفتنی است در شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، کارت اهدای عضو به نمایندگی به علیرضا نادعلی سخنگوی شورا اهدا شد.

انتهای پیام/

۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 22107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =