امسال کمبود ۵ میدان میوه و تره‌بار در منطقه ۱۳ رفع می‌شود/ تعیین تکلیف خیابان ۱۷ شهریور/ در مدیریت شهر روحیه استغنا نداریم

نشست علیرضا زاکانی با نخبگان منطقه ۱۳ در جریان دهمین قرار خدمت شهردار تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست هم اندیشی شهردار تهران با نخبگان منطقه ۱۳ عصر امروز ۹ خرداد ۱۴۰۱ برگزار شد.

محله تهران‌نو توسط فرانسوی‌های مقیم تهران بنا شده است
 
در ابتدای نشست عباس جهانگیری نویسنده و ناشر  و مسئول انتشارات حافظ با اشاره به رزومه خود عنوان کرد: کتابی نوشته ام که اطلاعات مربوط به منطقه ۱۳ در آن آورده شده است؛ تهران نو در منطقه ۱۳ از محله های قدیمی است که توسط فرانسوی های مقیم ایران بنا شده و دارای خیابان بندی منظم است و نامگذاری خیابان های آن سرگذشت جالبی دارد.

وی در این نشست کتاب خود را به شهردار تهران تقدیم کرد.

ژاپن ۱۰۰ ساله پیر شد، ایران ۳۰ ساله

امیرعلی فریدون فر رئیس اداره بهداشت شهر تهران نیز در این نشست عنوان کرد: اولین شهری که در ایران گواهی شهر سالم را گرفته شهر سهند بود و امیدواریم در منطقه ۱۳ با ۸۰ مولفه به این مهم دست پیدا کنیم؛ برای گرفتن گواهی شهر سالم باید زحمات زیادی کشیده شود و نیاز به حمایت شهرداری تهران دارد.

فریدون فر در ادامه درباره وضعیت جوانی جمعیت در کشور بیان کرد: ژاپن در ۱۰۰ سال پیر شد و ایران در ۳۰ سال؛ بنابراین تا سال ۱۴۱۵ برای جوان سازی جمعیت وقت داریم و باید با بسته های تشویقی و حمایت دولت بتوانیم فرزند آوری را گسترش دهیم.  

 اوضاع فرهنگی روز به روز نگران‌کننده می‌شود

حجت الاسلام حسین اسکندری نویسنده هم عنوان کرد: به معنای آیه ای اشاره می کنم که خداوند می فرماید که کیست که سخنش زیباتر باشد از کسی که دعوت به سوی خدا کند؟ باید به وعده های الهی امیدوار باشیم و خداوند حتما شهردار و دولت را به این دلیل که نیات خوبی دارند، یاری خواهد کرد.

وی افزود: اوضاع فرهنگی روز به روز نگران کننده می شود و باید دغدغه نسل آینده را داشته باشیم. باید حدود اسلام را رعایت نماییم و این از وظایف ماست. ضروری است که‌ در کارها پیوست ایمانی و اسلامی وجود داشته باشد.

خانم رحیمی ارجمندی فعال اجتماعی هم در ادامه اظهار کرد: از نزدیک با مشکلات منطقه آشنا هستم و اینطوری نیست که مشکلی وجود نداشته باشد. از کنارگذر امام علی(ع) تا سرخه حصار سرکشی می کنم و مشکلات پررنگ است.

وی افزود: به جایی وابستگی ندارم و آتش به اختیار صحبت می کنم. تقاضا دارم که فضای واقعی منطقه نشان داده شود؛ به طور مثال نیروی بسیج و سپاه درخصوص واکسن زحمت زیادی کشیدند، در حالی که خرید و فروش واکسن انجام می شد.

بن‌بست شدن خیابان ۱۷ شهریور منجر به افزایش خانه‌های تیمی شده است

دیگر فعال اجتماعی منطقه ۱۳ گفت: خیابان ۱۷ شهریور باید از بلاتکلیفی خارج شود، در ناحیه یک به دلیل بن بست شدن خیابان ۱۷ شهریور، خانه های تیمی بیداد می کند، در حالیکه باید به تهران قدیم هویت دهیم. در صورت وقوع زلزله و آتش سوزی در این املاک ریزدانه بن بست، با مشکل مواجه می شویم. همچنین فضای سبز در منطقه ۱۳ کم است. خیابان پیروزی عقب نشینی دارد و بار ترافیکی آن آزار دهنده است. سرخه حصار سرانه فضای سبز را بالا برده ولی محلات منطقه از فضای سبز و میدان تره بار محرومند. چند میدان تره بار اضافه شده اما امید داریم همه محلات تره بار داشته باشند. 

ضرورت خروج صنف نمایشگاه‌داران از محدوده

این فعال اجتماعی افزود: صنف نمایشگاه دارهای ماشین در تهران بیداد می کنند و مردم در آن محدوده نمی توانند تردد کنند، باید این صنف از شهر خارج شود. همچنین خیابان دماوند مابین مناطق ۱۳ و ۸ و ۷ قرار دارد و زباله دیواره منطقه که متعلق به مناطق ۷ و ۸ است جمع نمی شود. علاوه بر این موضوع سرای محلات در ۴ سال گذشته رها شده و امیدواریم مصوبات برای سرای محلات تهران به یک شکل نباشد چرا که هر محله ویژگی های خاص خود را دارد. 

خیابان ۱۷ شهریور تعیین تکلیف شده و مسیر گذشته ترمیم می‌شود
در ادامه علیرضا زاکانی شهردار تهران در پاسخ به چند مورد مطرح شده توضیح داد: خیابان ۱۷ شهریور تعیین تکلیف شده و مسیر گذشته ترمیم می شود، در بحث ساصد نیز ۱۱ هکتار فضای سبز به منطقه اضافه می شود و قرار شده این محدوده ظرف ۳ ماه تحویل شهرداری شود؛ برای دوشان تپه نیز در تفاهم هستیم و خیابان پیروزی و دماوند باز خواهد شد. 

امسال کمبود ۵ میدان میوه و تره‌بار در منطقه رفع می‌شود

زاکانی افزود: ۵ میدان میوه و تره بار در منطقه کم داریم که امسال جبران می شود؛ در رابطه با سرخه حصار نیز طرح جامعی دنبال می شود که آن را تبدیل به محیط فعال و زنده تری کند؛ ترمینال شرق منتقل می شود و چند درصدی از کار آن باقی مانده است.

تقاضای تبدیل پارک معلم به پارک بانوان

خانم سیاوش نژاد مربی کاراته نیز در ادامه این نشست گفت: در محلات منطقه ۱۳ مکان ورزشی مناسب برای بانوان نداریم. تقاضا داریم پارک معلم کنار پارک پیروزی به بانوان اختصاص پیدا کند. همچنین درخواست می کنیم برای نوجوانان، باشگاه ورزش‌های باستانی ایجاد شود و شهرداری زمینی برای ورزش‌های رزمی بانوان در اختیار قرار دهد؛ در موضوع استخر برای بانوان نیز با کمبود مواجه هستیم. 

فروتن مربی کشتی هم با بیان اینکه این منطقه استعدادهای کشتی زیادی دارد و دو المپیکی تحویل کشور داده است؛ عنوان کرد: در رابطه با خانه کشتی جایی در کنار اتوبان امام علی (ع) در نظر گرفته شده اما باید مکانی که در اختیار ما قرار می گیرد دارای شرایطی باشد که هم تمرین دهیم و هم در آن مسابقه برگزار کنیم که این موارد در فضای ۴۰۰ متری اختصاص داده شده امکان پذیر نیست.

مرتضی مقدم کارگردان تئاتر اظهار کرد: در حوزه فعالیت ما، اشتغال آفرینی حائز اهمیت است. ۳ نمایش آماده اجرا داریم و در ایام محرم و صفر نیز ۲ تعزیه اجرا خواهد شد.

فقر فضای آموزشی در منطقه۱۳

شادمانی مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۳ بیان کرد: در آستانه دهه کرامت قرار داریم و ایام رحلت امام راحل و قیام پانزده خرداد را هم گرامی می داریم. بیشتر مسائل مطرح شده درخصوص مسائل شهری و فرهنگی است. آموزش و پرورش در زمینه مسائل فرهنگی نقش پررنگی دارد و رهبر معظم انقلاب نیز به این مساله اشاره کرده اند.

وی ادامه داد: اگر در حوزه هایی نظیر آلودگی، ترافیک، تولید زباله و سایر موارد ریشه‌یابی انجام شود، مهمترین مساله بحث فرهنگ و آموزش است. علی‌رغم محدودیت های منطقه، نیروهای ارزشی در آن حضور دارند و ۱۳۶ واحد آموزشی و بالغ بر ۳۳ هزار نفر به امر تعلیم و تربیت مشغولند. باید مدارس موفق و آباد داشته باشیم و توجه به فضای آموزشی اهمیت دارد چرا که فقر فضا در منطقه وجود دارد. تقاضا داریم که تعامل نزدیکی با شهرداری داشته باشیم و ما را یاری کنند.

فضایی به رشته‌های تخصصی اختصاص داده شود

خانم محمدی عضو تیم ملی تکواندو نیز در این نشست گفت: سالنی نداریم که تمریناتمان را انجام دهیم و اگر فضایی به رشته های تخصصی اختصاص یابد، مناسب خواهد بود چرا که باشگاه ما زمین تخصصی تکواندو نیست.

به گزارش شهر، زاکانی در پاسخ به مباحث مطروحه در حوزه ورزش در این نشست گفت: سازمان ورزش ظرفیت خوبی در تهران دارد؛ ظرفیت هایمان در سازمان ورزش تجمیع شدند و مجموعه های متعلق به مناطق را به خود مناطق برگرداندیم. به طوری که می خواهیم به این مجموعه ها نگاه ورزشی و فرهنگی داشته باشیم و نگاه اقتصادی به آنها نداشته باشیم.

حافظی جانباز ۷۰ درصد و از ساکنان این منطقه با اشاره به مشکلات منطقه در موضوع مناسب سازی معابر برای معلولین و جانبازان اظهار کرد: شهرداری کاری را شروع می کند و به مشکلات مانند برق و مخابرات و دیگر نهادها که می رسد، کار متوقف می شود و بهتر است در آن پروژه ها نمایندگان همه دستگاه ها حضور پیدا کنند تا مناسب سازی به بهترین نحو انجام شود.

خانم افروغ کارآفرین حوزه چرم دوزی نیز بیان کرد: سراهای محلات مکان امنی دارند؛ در پایان سال دغدغه اضافه شدن اجاره های سرای محلات را داریم و تقاضا داریم این اجاره بها را منطقی تر کنید.

ساخت فیلتر کاهنده آلاینده‌ها توسط یک کارآفرین

شریف زاده یکی دیگر از کارآفرینان منطقه اظهار کرد: فیلتری برای خودروها تولید کردیم که آلودگی هوا را کاهش می دهد و بالای ۷۰ درصد از آلایندگی اتوبوس ها کاهش می یابد و مصرف سوخت را هم تا ۵ درصد کاهش می دهد. برای خودروهای معمولی ۸۰۰ هزار تومان و برای اتوبوس‌ها ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و عملکرد آن به صورت دائمی است.

شهردار تهران نیز قول مساعد داد که این فیلترها بررسی و میزان اثرگذاری آن مورد سنجش قرار گیرد.

بهره‌برداری از MRF منطقه۱۳ تا تیرماه

محمدهادی علی احمدی شهردار منطقه ۱۳ در تشریح عملکردش در ادامه این نشست تصریح کرد: در ۱۹ مسجد برنامه ملاقات مردمی داشتیم و به ۲۰ خانه شهید سر زدیم و شهرداران نواحی نیز باید به خانواده شهدا به صورت دوره ای سر بزنند و جویای خواسته های آن ها باشند.

وی افزود: در موضوع رفت و روب هنوز مشکل داریم. مرکز تفکیک پسماند(mrf) آخر تیرماه به منطقه تحویل داده می شود و با این کار مخازن منطقه زودتر تخلیه خواهند شد و زباله گردها کمتر می شود.

علی‌احمدی بیان کرد: بزرگراه یاسینی بعد از ۱۳ سال دست نخورده بود اما در این دوره قسمت های مختلف آن آسفالت شده و مابقی آن نیز در حال انجام است. همچنین ساختمان مخصوص بانوان ۵ سال رها شده بود اما در این دوره در حال آماده سازی است. علاوه بر این بیش از ۹۰ تیرچراغ برق جابجا شد که عمده آنها در بافت فرسوده قرار داشتند.

شهردار منطقه ۱۳ درباره موضوع ساصد نیز خاطرنشان کرد: موضوع ساصد بعد از توافقات در دوره های گذشته که بی نتیجه بود، در این دوره به نتیجه رسید و در حال کمک به مجموعه ساصد هستیم تا زمان سه ماهه تحویل را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در دهمین پویش قرار خدمت که امروز -نهم خردادماه۱۴۰۱- در منطقه ۱۳ برگزار شد، بعد از زیارت مزار شهدای گمنام در بوستان سیمرغ و دیدار با کارکنان شهرداری در این منطقه، در نشست هم اندیشی با نخبگان منطقه۱۳ ضمن تبریک پیشاپیش دهه کرامت اظهار کرد: تهران به جز هویت پایتختی، هویت دیگری ندارد اما ظرفیت های زیادی دارد. برای ساختن شهر نیز ضمن تشکر از کسانی که در دوره های گذشته زحمت کشیدند، نیاز به کمک داریم و ما در مدیریت شهر روحیه استغنا نداریم و احساس نیاز برای کمک دیگران به مجموعه مدیریت شهری وجود دارد.

مدیریت شهری باید وقف خدمت به مردم باشد

وی افزود: ظرفیت های دانشی و فناوری شهر بالا است و تلاش می کنیم این هویت را به دست اهل دانش برجسته کنیم. هویت دیگر در مجموعه شهر هویت فرهنگی است که یک سبک زندگی در شهر ایجاد می کند و آن به وسیله ایجاد زمینه همبستگی و تعلقات محلی انجام می شود. هویت بعدی هویت تلاش، کوشش، سازندگی و کار اقتصادی است، در واقع هویت اقتصادی نیز برای ما موضوعیت دارد. 

زاکانی با بیان اینکه توجه به حوزه ورزش، سلامت، رفاه و آرامش در شهر از دیگر موارد مهم است، ادامه داد: تحت عنوان مدیریت مشارکتی در شهر، توجه ما معطوف به این است که با یادآوری هویت گذشته در محلات، احیای آنها را به دست مردم و موثرین جامعه دنبال کنیم تا شهری مولد و شکوفا داشته باشیم. 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: باید ظرفیت های تهران در ابعاد مختلف به ظهور و بروز برسد و تامین کننده نیازهای مردم تهران باشیم. مدیریت شهری باید خودش را وقف خدمت به مردم و ساختن شهر کند.

انتهای پیام/

۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 22204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =