طرح «الگوی سوم زن» منطبق با اندیشه‌های بلند انقلاب اسلامی است

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیش از یک دهه است که الگویی با عنوان «الگوی سوم زن» از سوی مقام معظم رهبری تعریف گردیده و مبنای فکری آن منطبق با اندیشه‌های بلند انقلاب اسلامی می‌باشد؛ الگوی سوم زن، الگویی است که نه شرقی و نه غربی است.

به گزارش خبرنگار شهر، نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در شصت و هفتمین جلسه شورا ضمن عرض تسلیت به بازماندگان حادثه تلخ و ناگوار متروپل آبادان فرا رسیدن اول ذیقعده، سالروز میلاد کریمه اهل بیت (ع)، حضرت معصومه (س) و روز ملی دختران را گرامی داشت و بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه، بانویی که هم نامش، همنام جَدِّ بزرگوارش «اُم ابیها» (س) بود و هم کردارش، آینه و رفتار او. دختری از خاندان پیامبر که بشارت میلادش، از پیش داده شده و مژده رسیده بود که شفیعه شیعیانش خواهد بود. بانویی که هم دو امام زمان خود را متعلَّم بود و هم فراق هر دو را صبورانه متحمل گردید و از این رو به حق، ادامه «محور نورانی صبر بصیرانه» است.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که در چنین موسمی، عطری خوش از جانب سرزمین قم مشام را می نوازد تا بهانه ای شود که از دختران و زنان ایران زمین صحبت به میان آید؛ نیرویی که نه «هدف توسعه» بلکه « بازو، پیش ران و عیار» توسعه پایدار این دیار کهن و اصیل اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: سخن از نیروی عظیمی است که از قلب خانه تا متن جامعه حضور دارد و به گفته مقام معظم رهبری (مدظله العالی): «در طبیعت الهی اش، آن چنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که می تواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را به طرف معنویت، پیشرفت و علو مقامات علمی و عملی سوق دهد و پیش ببرد».

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه زنان یکی از مهم ترین حوزه هایی است که محل گفتمان های مختلف در عرصه های سبک زندگی، اجتماعی  فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است، گفت: بیش از یک دهه است که الگویی با عنوان «الگوی سوم زن» از سوی مقام معظم رهبری تعریف گردیده و مبنای فکری آن منطبق با اندیشه های بلند انقلاب اسلامی است. 

معدنی پور تاکید کرد: این الگو باید یکی از موضوعات "جهاد تبیین" باشد تا هدف آن به گونه ای که بایسته و شایسته است تشریح گردد و به درستی به جامعه، بالاخص جامعه دختران جوان ما، منتقل و راهکارهایی امروزین برای اجرایی کردن آن در میان بانوان ما یافته شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: الگوی سوم زن، الگویی است که نه شرقی است و نه غربی. زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری است در حاشیه و بی نقش در تاریخ سازی و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش می چربد. اما در نگاه رهبر انقلاب اسلامی می توان «زن بود، عفیف، محجبه و شریف بود اما در عین حال، در متن و مرکز جامعه بود». این توجه هم زمان به حضور دختران و زنان هم در متن و هم در مرکز، یکی از شاخصه های «الگوی سوم زن» است که نشان می دهد بانوان ما چه به عنوان پیروانی پی گیر و چه به عنوان پیشتازان پی ریز می توانند و باید در حوزه های مختلف جامعه نقش ایفا کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در منظومه فکری مقام معظم رهبری، ظهور بانوان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می تواند معرف تعریفی جدید از زن در ساحت های سه گانه «رشد و تهذیب شخصی»، «تشکیل و حفظ خانه و خانواده متعادل» و « ولایت و جهاد اجتماعی» باشد که ظرفیت های جهانی شدن و بن بست شکنی بحران بین المللی زن را دارد. 

معدنی پور با اشاره به درخشش خیره کننده دختران در عرصه های مختلف ورزشی، علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی – فرهنگی اظهار داشت: بر مبنای این نگرش و تفکر، در عرصه های داخلی و بین المللی دختران ما موفقیت های بسیاری داشته اند و این راه همچنان ادامه خواهد داشت.

وی روز ملی دختران را فرصت ارزشمندی دانست تا ضمن یادآوری و گرامیداشت جایگاه ممتاز دختران در دین و آیین درباره مهم ترین چالش ها و فرصت ها در حوزه دختران گفت و گو کرد. 

معدنی پور ادامه داد: ظهور و رشد پی در پی مظاهر مختلف سبک زندگی، مؤلفه های مختلف از سبک زندگی دختران، من جمله اولویت ها و نگرش ها، الگوهای مرجع، مد و پوشش، الگوهای فراغتی، مصرف کالاها و صنایع فرهنگی، خرید و مصرف، مؤلفه های زندگی خانوادگی و مجموعه دیگری از متغیرها را تحت الشعاع قرار داده است. از سوی دیگر، گسترش عوامل تعیین کننده اجتماعی، همچون رشد عوامل مخاطره آمیزِ سلامت روانی و اجتماعی، وضعیت دسترسی عادلانه به فرصت های رشد و توانمند سازی، کیفیت زندگی دختران را تحت تاثیر قرار داده است. 

وی خاطرنشان ساخت: سازمان ها و نهادها، از جمله شهرداری ها می توانند ضمن طراحی و پیاده سازی اقدامات نوآورانه و حمایت از ابتکارات گروه ها و همیاری های داوطلبانه در چارچوب "جهاد تبیین" برای نقش آفرینی مؤثر در تحولات مربوط به سبک زندگی دختران و زنان، همچنین از طریق آن دسته از برنامه های راهبردی که نقش پیشران دارند، برای بهبود کیفیت زندگی دختران و زنان نقش سازنده و مؤثری داشته باشند.

معدنی پور در پایان اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که به دلیل جایگاه ممتاز دختران و زنان در نهاد خانواده، هرگونه چالش و یا بهبود در شاخص های کلان فرهنگی و اجتماعی این حوزه می تواند تبعات گسترده ای را هم در نهاد خانواده و هم در شاخص های عمومی و کلان ایجاد نماید.

انتهای پیام/

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 22241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =