خلف وعده در واگذاری زمین برای راه‌اندازی خط مترو تهران-پرند/ نگرانی درخصوص خرید تجهیزات برای اجرای فاز نخست خط

علیرغم پیگیری‌های متعدد و اخذ مجوزهای قانونی جهت تأمین منابع مالی پروژه خط مترو تهران-پرند، هنوز اقدامی که منجر به پرداخت پول یا تهاتر زمین به پیمانکار مربوطه شود، صورت نپذیرفته و این مساله باعث بروز نگرانی‌هایی در خرید تجهیزات لازم برای راه‌اندازی فاز نخست این خط شده است.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، طبق توافق‌نامه‌ای که روز ۵ بهمن سال گذشته به امضاء استاندار تهران، سرپرست شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، مدیرعامل شرکت مترو و سایر عوامل ذیربط رسید، قرار بود در صورت امکان مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت عمران شهر جدید پرند به این پروژه اختصاص یابد و اگر چنین امری محقق نشد، زمینی به مساحت ۲۵ هکتار با تغییر کاربری صورت گرفته به پیمانکاران واگذار شود، اما در عمل چنین نشد. این در حالی بود که چگونگی تامین منابع مالی و اجرای پروژه خط مترو تهران-پرند در جلسه برگزار شده مورخ ۳ آذر ۱۴۰۰ در دفتر وزیر راه و شهرسازی با حضور استاندار و شهردار تهران تعیین تکلیف شده بود.

در ادامه و با تأخیری حدوداً ۳ ماهه، صورتجلسه دیگری بین شرکت عمران شهر جدید پرند و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) امضاء شد که طبق آن می‌بایست اراضی در نظر گرفته شده برای تحویل به پیمانکار پروژه تهاتر شود، اما این امر نیز ظاهراً به نتیجه عملی نینجامیده است.

با این اوصاف و از آنجایی که امکان فشرده‌سازی مجدد برنامه زمان‌بندی پروژه وجود نداشته و از طرفی وعده بهره‌برداری از خط مترو تهران-پرند تا قبل از پایان سال جاری توسط مسئولان امر بارها عنوان شده است، نگرانی‌هایی بابت خرید و نصب تجهیزات لازم این خط که بخشی از آن باید از خارج از کشور تهیه شود و ثبت سفارش، ساخت، حمل و نصب آن‌ها زمان‌بر است، به وجود آمده است.

گفتنی است؛ پروژه ساخت و راه‌اندازی خط مترو تهران-پرند که جزو مترو شهرهای اقماری به شمار می‌آید از جمله طرح‌های توسعه‌ای وزارت راه و شهرسازی به حساب آمده و شرکت مترو تهران به نمایندگی از شهرداری تهران، صرفاً مجری اجرای آن محسوب می‌شود. در چنین شرایطی، وظیفه تامین منابع مالی پروژه بر عهده کارفرما که وزارت راه و شهرسازی است، قرار دارد.

البته باوجود تمام مشکلات مالی موجود، پروژه همچنان فعال بوده و در کنار ادامه فرآیند نازک‌کاری ایستگاه، مراحل تکمیلی روسازی مسیر خط مترو تهران-پرند شامل تثبیت، زیرکوبی خط و ریل‌ها با استفاده از تجهیزات مکانیزه در حال انجام است. ضمن اینکه ریل‌گذاری کل مسیر نیز انجام شده است.

انتهای پیام

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 22319

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =