آغاز ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی تا پایان خرداد

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران از آغاز عملیات ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی در پایتخت از اواخر خرداد خبر داد و گفت: برخی از پروانه‌ها صادر و وارد فرایند ساخت و ساز شده و برخی هم در مرحله صدور است.

به گزارش شهر، کاوه علی اکبری گفت: قرار است در شهر تهران تا پایان سال جاری تعداد واحد مسکونی ساخته شود و  قرارگاهی هم  در این زمینه ایجاد شده است. در اولین بسته استارت ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی زده شده است و از اواخر ماه جاری کار آغاز می شود برخی از پروانه‌های این واحدها صادر و وارد فرایند ساخت و ساز شده و برخی هم در مرحله صدور است.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌هایی بین شهرداری تهران با وزارت راه و شهرسازی، دفاع و ... بسته شده است. قرار است یکسری واحدهای مسکونی در کلان شهر تهران تولید شود و با استفاده از ظرفیت قرارگاه جهادی تأمین مسکن و همچنین کمیسیون ماده پنج و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌های لازم را برای تولید مسکن در شهر تهران به کار گیریم. امکان صدور پروانه برای برخی از پروژه‌ها فراهم شده و تا پایان خرداد عملیات اجرایی ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی در تهران آغاز می‌شود. البته این بسته ۱۵ هزار تایی بسته اولیه ما است و دوباره بسته‌های دیگری داریم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد:  در هر نقطه شهر که امکان تعریف پروژه کوتاه‌مدت وجود داشته باشد ساخت مسکن آغاز می شود/کار را با سرعت بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم به عدد مورد در موضوع مسکن برسیم

وی با بیان اینکه این بسته ۱۵ هزار تایی در مناطق مختلف شهرداری از منطقه یک تا ۲۰ ساخته می‌شود و در هر نقطه شهر که امکان تعریف پروژه کوتاه‌مدت وجود داشت، ادامه داد: این اقدام در دستور کار قرار گرفت و این اولین بسته مسکن است. البته پروژه‌هایی هستند که توسط نهادهایی در شهر ساخته می‌شود. تلاش می‌کنیم که کار را با سرعت بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم به عدد مورد نظر برسیم. در خصوص صدور پروانه این ۱۵ هزار واحد مسکونی بگویم که برخی از پروانه‌ها صادر و وارد فرایند ساخت و ساز شده و برخی هم در مرحله صدور است و امیدواریم تا پایان ماه جاری طرح مصوب و عملیات اجرایی ساخت این تعداد واحد مسکونی در کلانشهر تهران آغاز شود.

علی اکبری با اشاره به اینکه افزایش رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده از دیگر اولویت‌های مدیریت شهری است، بیان کرد: ما در این زمینه در دو بخش مالی و ضابطه‌ای ورود می‌کنیم. در حوزه مالی تسهیلات ساخت و ساز در شهر تهران را به ۴۵۰ میلیون تومان رسانده‌ایم و البته در خصوص بخش ضابطه‌ای (تشویقی) هم پیشنهاداتی داریم تا بتوانیم شهروندان را ترغیب به نوسازی بافت فرسوده کنیم.

وی یادآور شد: یکی دیگر از موضوعاتی که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد استفاده از  اراضی ناکارآمد شهری است که می‌توانیم از این اراضی در ساخت و ساز استفاده کنیم و امکان توسعه را برای آنها فراهم کنیم. به عنوان مثال طرح نوسازی خیابان فدائیان اسلام با مساحت ۵۵۰ هکتار به تصویب شورای عالی معماری شهرسازی رسیده است و امکان نوسازی در حاشیه این خیابان فراهم شده است.   در  اطراف خیابان فدائیان اسلام از میدان شوش تا حرم شاه عبدالعظیم مجموعه‌ای از اراضی را داریم که در گذشته کاربرد صنعتی و کارگاهی داشتند و از اوایل دهه هفتاد رها شده‌اند و یا به نوعی فریز شده و بلااستفاده مانده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرتهران با بیان اینکه طبق طی توافقات صورت گرفته با معاونت شهرسازی و معماری برنامه نوسازی خیابان فدائیان اسلام در دستور کار قرار گرفت و در شورای عالی معماری شهرسازی تصویب شد، تاکید کرد: از ابتدای سال جاری در سامانه طرح تفصیلی نشسته‌ است و زمین بزرگی است که می‌توانیم اقدام به نوسازی کنیم. اولین پروژه هم در اسفند سال گذشته با ۸۰۰ واحد مسکونی آغاز کردیم. پروژه‌های دیگری هم در این زمینه داریم. در اطراف خیابان فدائیان اسلام امکان ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مکان ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در کوره‌پزخانه‌های منطقه ۱۹ وجود دارد، گفت: همچنین در اراضی مزروعی منطقه ۱۸ هم تا ۵۰ هزار واحد مسکونی می‌توان تولید کرد. پروژه‌هایی هم آماده افتتاح داریم ما برنامه‌هایی برای تأمین مسکن در سال جاری داریم به دنبال رفع موانع هستیم و همچنین تفاهم‌نامه‌هایی هم امضا شده است.

به گفته کاوه علی اکبری؛ میدانگاه شهید شهریاری آماده بهره برداری است؛ ۳۰ درصد فضا خدماتی، ورزشی و فرهنگی است/ سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران /به دنبال  ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هستیم

وی با بیان اینکه این پروژه‌ آماده بهره‌برداری رسمی است و بزرگترین پروژه فضای سبز است که مساحت آن ۱۰ هزار و ۴۰۰ متر است. ۷۰ درصد آن فضای سبز و ۳۰ درصد آن فضای خدماتی ورزشی و فرهنگی است، افزود: زمین از سوی شهرداری منطقه تأمین شده و سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران در این زمینه صورت گرفته است. با این اقدام بخش عمده‌ای از کمبودها را رفع می‌کنیم و باعث ارتقای کیفیت زندگی می‌شویم. البته این کار از یک سال پیش آغاز شده و امسال آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرتهران بیان کرد: نوسازی بافت فرسوده در دستور کار مدیریت شهری  قرار دارد و ما به دنبال رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده هستیم نیازمند مجموعه مشوق‌های مالی هستیم. در حال حاضر صدور پروانه رایگان است. تسهیلات بانکی هم با کمک وزارت راه رشد ۴ برابری داشته  از ۱۲۰ میلیون به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین تسهیلات اسکان موقت هم قرار است از ۶۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون برسد که همکاران در وزارت راه به دنبال اخذ مجوز هستند. اقداماتی در زمینه نوسازی بافت فرسوده شهر تهران صورت گرفته است و برنامه ریزی های انجام شده است.

وی یادآور شد: باید حداقل تراکم برای نوسازی بافت فرسوده شکل بگیرد و ضوابط به گونه‌ای پیشنهاد شود که سازندگان حداقل انتفاع را ببرند/ ظرفیت ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده را با بسته‌های تشویقی فراهم می‌کنیم.

علی اکبری تاکید کرد: اما در خصوص تسهیلات تشویقی بگویم که باید حداقل تراکم برای نوسازی شکل بگیرد و ضوابط به گونه‌ای پیشنهاد شود که سازندگان حداقل انتفاع را ببرند. مشوق‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم تشویق به ساخت و ساز شوند. امسال ظرفیت ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده را با بسته‌های تشویقی فراهم می‌کنیم البته بحث مشوق مالی و ضابطه‌ای هم هست.

وی با بیان اینکه امکان ورود در فرایند ساخت و ساز در نوسازی بافت فرسوده مسائلی دارد، گفت:۴۰ هزار پلاک فاقد سند رسمی مالکیت داریم تا زمانی که مشکل آنها حل نشود امکان نوسازی وجود ندارد. نیاز به قانون داریم. باید بازنگری‌هایی صورت و اصلاحاتی در رویه‌ها انجام شود. وقتی پرونده‌ای تشکیل می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد. در حال حاضر فرایند هر پلاک سه سال طول می‌کشد. مذاکراتی با سازمان ثبت و قوه قضاییه انجام می‌دهیم تا در روند قانونی اصلاحاتی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه ۴ هزار پلاک در حریم دکل فشار قوی داریم که یا باید دکل‌ها جابه‌جا شود یا به زیر زمین منتقل شود، افزود: تا زمانی که این دکل ها وجود داشته باشد امکان نوسازی وجود ندارد البته پیگیری‌هایی از سوی وزارت نیرو در این زمینه انجام داده‌ایم تا مانع‌زدایی‌ها انجام شود.

وی همچنین درباره وضعیت نوسازی خانه های حریم راه آهن نیز توضیح داد:۱۳ هزار و ۵۰۰ پلاک در نوار حریم خطوط راه‌آهن داریم. البته آیین‌نامه اجرایی این پلاک‌ها در هیأت وزیران بازنگری می‌شود تا تسهیل‌گری و مانع‌زدایی صورت گیرد. نوسازی بافت فرسوده چند وجهی است و ابعاد مختلف دارد و ما علاوه بر کمک دولت نیازمند همکاری مجلس و قوه قضاییه هستیم در صورتی که قوانین اصلاح و مانع‌زدایی‌ها انجام شود نوسازی بافت فرسوده با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 22370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =