۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 22458
هر کدام از ما در حفظ محیط زیست سهمی داریم

روزی روزگاری زیستی در کره زمین وجود داشت که در آن بشر با الهام از آن تحفه پروردگار با بکار گیری علم و دانش و استفاده از تکنولوژی به فکر رفاه بیشتر افتاد.

آسایش انسان‌ها بیشتر شد ولی عرصه را بر زیست تنگ کرد. بشر نتوانست قوانین حاکم بر این زیست و احترام متقابل به محیطی که برای زیست خود و هم نوعش نیاز داشت رعایت نماید و با عملکرد نادرست و منفعت طلبی به بدترین و غیر امین ترین میراث دار در روی زمین تبدیل شد.

در وضعیت بحرانی کنونی که جهان در حوزه محیط زیست با آن روبروست حفظ محیط زیست دیگر از مقوله گفتارهای شعاری خارج شده و نیازمند اقدامات عاجل است. اقداماتی که اثر بخشی آن ممکن است سال‌ها به طول بینجامد و نسل‌های دیگر از اثرات مثبت آن بهره مند شوند. بازسازی که چندین برابر مدت زمانی که این خرابی با اهمال و ناآگاهی بشر اتفاق افتاده، زمان خواهد برد. پر واضح است محیط زیست متعلق به همه موجودات از گذشته تا آینده بوده و خواهد بود و حفظ آن برای ادامه حیات وظیفه همه ماست. هفته جهانی محیط زیست به صورت نمادین بهانه ای است که تک تک ما عملکرد و تعهد خود را در قبال حفظ محیط زیست مرور و مورد انتقاد منصفانه قرار دهیم.

بدون تردید در کلان شهر تهران با توجه به آلودگی هوا ، تردد کمتر با خودروهای شخصی و استفاده از خودرو با آلایندگی کمتر و در شرایط استاندارد می تواند یکی از اقدامات مثبت هر شخص مسئولیت پذیر در کاهش آلودگی هوا و آسیب رساندن کمتر به محیط زیست باشد.

بنا بر اعلام مراجع رسمی سهم  خودروهای سواری در انتشار سالانه آلاینده‌های گازی در شهر تهران در حدود ۲۶۱۳۷۸ تن و در انتشار ذرات معلق ۱۴۵۱ تن است که با متصور بودن تردد ۴ میلیون دستگاه خودرو در شهر تهران با یک ساده انگاری سهم تولید آلایندگی گازی هر خودرو سالانه در حدود ۶۵ کیلوگرم خواهد بود.

مبرهن است این سهم برای تمامی خودروها یکسان نبوده و خودروهای با عمر بالاتر میزان آلایندگی بیشتری تولید می‌کنند به نحوی که مطالعات نشان می‌دهد ۴۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به تنها ۱۰ درصد از خودروهایی  که دارای سن بالاتر از ۲۰ سال دارند، است.

خارج از این سهم بندی و تعیین سهم تقصیر، همه خودروها به واسطه مکانیزم و یا ایجاد ترافیک و کندی حرکت در این آلودگی هوا به صورت مشخص سهم دارند و بی گمان بایستی شهروندان با حساسیت جدی تری نسبت به نگهداری خودروی خود طبق دستورالعمل سازنده و منطبق با شرایط و استانداردهایی که درمعاینه فنی خودروها تدوین و تعریف شده اقدام  و تلاش کنند میزان آلایندگی ناشی از خودروها را با مشارکت همدیگر کاهش دهند.

اقدامات حتی به نظر کوچک ما در حفظ و بقای محیط زیست می تواند اتفاقات بزرگی را برای ایجاد محیطی قابل زیست برای امروز و فردای ما رقم بزند.

انتهای پیام/

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 22458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =