لزوم صیانت از مدیران برای جلوگیری از انحراف و تخلف

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران بیان کرد: بخشی از مفاسدی که در کشور در مجموعه ها وجود دارد، معلول این نگاه است که از یک مدیر و کارمند صیانت نشده و امکان و زمینه بروز تخلف به راحتی فراهم است.

به گزارش خبرنگار شهر، نخستین همایش فصلی هیات مرکزی گزینش شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ امروز شنبه ۲۱ خرداد برگزار شد. در ابتدای این مراسم حجت الاسلام بصیری، استاد اخلاق پس از مدیحه‌سرایی مداح اهل بیت(ع) به مناسبت میلاد امام رضا(ع) به نکاتی درباره چگونگی جهاد تبیین در دوران ائمه معصومین به روشهای مختلف اشاره کرد و "تبیین" را نقطه مقابل "تحریف" دانست و علاوه بر این توجه به روایت حدیث "سلسله الذهب" توسط امام رضا (ع) را به عنوان شناسنامه شیعه ضروری و دارای اهمیت ویژه برشمرد.

در ادامه داوود گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، ضمن تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع) با اشاره به نگاه تیم مدیریت جدید شهرداری به نیروی انسانی اظهار کرد: اصلی ترین سرمایه هر مجموعه ای، نیروی انسانی آن مجموعه است و اگر این سرمایه انسانی فعال و کارآمد باشد، می تواند سایر منابع مورد نیاز را فراهم و اصلاحات را انجام و دست به تحول و تغییر بزند.

وی با اشاره به این‌ موضوع که برای صیانت از نیروی انسانی نیاز به یک سلسله اقدامات داریم، افزود: فراهم کردن زمینه پرورش و رشد استعدادها نکته اول است، در وهله دوم سرمایه انسانی باید رشد معنوی و اخلاقی نیز پیدا کند؛ نکته بعدی این است که همانطور که شهردار تهران تاکید دارند که همه موضوعات شهروندان برای ما مهم است، به طریق اولی امورات معنوی و معیشتی پرسنل شهرداری نیز باید برای ما مورد اهمیت باشد.

گودرزی ادامه داد: مسأله بعدی توسعه رفاه و تسهیل معیشت پرسنل و بعد از آن جلوگیری از انحراف و تخلف است؛ بخشی از مفاسدی که در کشور در مجموعه ها وجود دارد، معلول این نگاه است که از یک مدیر و کارمند صیانت نشده و امکان و زمینه بروز تخلف به راحتی فراهم است؛ نباید مدیران میانی کشور را در کوران حوادث و تهدیدات رها کنیم؛ در عین حالی که امکان شجاعت و جسارت به آن ها می دهیم باید از آنها صیانت کنیم و امکان وقوع فساد را از بین ببریم و زمینه تخلف را کمتر کنیم؛ البته همه این موارد باید در کنار هم اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به تمییز بین تخلف اداری و فساد مالی اضافه کرد: تعدد آیین نامه ها و ایجاد تشریفات زائد به جای شفافیت های واقعی مدیران را خسته می کند؛ بنابراین عدم رعایت تشریفات به عنوان تخلف اداری حتما با فساد مالی و اخذ رشوه در نگاه ما متفاوت است؛ لذا باید کاری کنیم یک مدیر بدون تخلفات اداری و تشریفات بتواند به صورت جهادی کار کند.

وی عنوان کرد: عدالت در رفتار و مواجهه با نیروها به ویژه در مواقعی که قرار است خدماتی را به آنها ارائه کنیم از دیگر نکات با اهمیت است؛ نکته بعد برخورد صریح و قاطع و عادلانه با فسادها و تخلفات است، اگر کسی تخلف جدی داشت، حتما باید برخورد صریح و قاطع و عادلانه با وی انجام شود تا موجب سلب انگیزه از دیگران نشود، لذا تاکید شهردار تهران نیز برخورد با متخلفان در شهرداری به ویژه دانه درشت ها است.

گودرزی یادآور شد: به گفته شهردار تهران برای نوکری مردم آمدیم و این حرف را ما نیز مانند شهردار با همه وجود می زنیم و هر کسی که در جمهوری اسلامی مسئولیت می گیرد باید برای خادمی و نوکری مردم بیاید و رعیت و ارباب نداریم؛ جمهوری اسلامی آمده که این بساط ارباب رعیتی را جمع کند؛ برخورد با تخلفات نیز از همین نگاه خدمت به مردم نشات می گیرد چرا که متخلفان حق مردم را تضییع کردند.

رئیس سازمان بازرسی ادامه داد: هماهنگی، هم داستانی و هم افزایی با هم و اشتراک در برنامه ریزی ها از نکات مهم برای افزایش خدمت و کاهش فساد است که در واقع چگونگی عمل ما را مشخص می کند؛ مساله بعدی هوشمندی است و باید ساختارهای یک مدیریت هوشمند را فراهم کنیم چرا که بدون آن در اجرا و نظارت موفق نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه مجاهدت و تلاش مدبرانه نیز بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: حجم کار زیاد در شهرداری نیاز به مجاهدت و خستگی ناپذیری دارد؛ البته شجاعت در تحول نیز حائز اهمیت خاصی است چرا که در مقابل تغییر و تحول مقاومت های زیادی صورت می گیرد؛ همچنین قاعده گذاری جدید و طرح ریزی نو و پافشاری به این قاعده‌ها باعث می شود که سیستم به این تحولات عادت کند؛ تحولاتی که نفع مردم و خود سیستم در آن است.

گودرزی در پایان گفت: یکی از توفیقات در این دوره هماهنگی بین دستگاه هایی مانند حراست، گزینش و بازرسی و اشتراک زاویه ای است که بین آنها به وجود آمده است.

در ادامه این همایش، آیین تکریم و معارفه نماینده هیات عالی گزینش سازمان امور استخدامی در مجموعه هیات مرکزی گزینش شهرداری انجام و سعید صدراییان جایگزین داوود ملایی در این سمت شد.

پس از آیین تکریم و معارفه نماینده هیات عالی گزینش، محمد شوریابی نماینده شهردار و دبیر هیات مرکزی گزینش شهرداری تهران نیز در ادامه این همایش بیان کرد: قرار است در دوره جدید تحولی اتفاق بیفتد و تحول، سختی های خاص خود را دارد؛ بنای ما این است که کار قانونی انجام دهیم و با منطق پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه ادبیات و رفتار غیر اخلاقی، رقابت مخرب بین همکاران، مدیر ضعیف و خودشیفته، پیشرفت نکردن و درجا زدن و جابجایی پیاپی بین نیروها از ویژگی های یک محیط کار سمی در یک مجموعه و سازمان است، افزود: باید بر خلاف قواعد یک محیط سمی، منافع سازمانی را بر منافع شخصی خود ترجیح دهیم و شایسته سالاری و عدالت سازمانی را برقرار و افراد را متناسب با توانمندیهای های آنان انتخاب و گزینش کنیم.

شوریابی با اشاره به اینکه در محیط سمی افراد با کار تیمی بیگانه هستند، گفت: این مسأله باعث رقابت مخرب بین نیروها و بعضا دلسردی، فرسودگی و بی انگیزگی بسیاری از آنان می شود؛ چرا که عدالت سازمانی برقرار نیست و اقدامات ارزشمند افراد نادیده گرفته می شود و اعطای پاداش و جبران خدمت کارکنان عالانه نیست.

دبیر هیات مرکزی گزینش شهرداری تهران با بیان اینکه در یک محیط کار سمی شایعات و حرفهای درگوشی وجود دارد، بیان کرد: چنین محیطی همواره مملو از حواشی و حرف های غیر اداری است؛ برای جلوگیری از ایجاد چنین فضایی باید زمینه‌ ای فراهم کنیم که نقدها و نظرات، شفاف و عیان شود.

وی با اشاره به اینکه نبود تعادل بین کار و زندگی از دیگر ویژگی های یک محیط کار سمی است؛ یادآور شد: کارکنانی موفق خواهند بود که دارای سلامت روح و روان، سلامت جسم، آرامش خاطر و زندگی شاد باشند.

شوریابی با اشاره به حمله سایبری به سامانه های شهرداری تهران در هفته گذشته تاکید کرد: جنگ امروز در دنیا جنگ اطلاعات است که به آن نبرد هوشها می گویند، باید در این جنگ هوشیار داشته باشیم و باید بین اطلاعات عمومی و اطلاعاتی که بار محرمانگی دارند تفاوت قائل شویم و این مسأله را آموزش دهیم.

در پایان این همایش، از چند تن از مدیران و کارکنان نمونه هیات مرکزی گزینش شهرداری تهران تجلیل شد.

انتهای پیام/

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 22594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =