ورود مجدد اتوبوس‌های دوطبقه به تهران/ اورهال ناوگان مترو طی ۱۸ ماه/ بزرگترین فضای زیرزمینی خاورمیانه در پایتخت به زودی افتتاح می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تدوین ۵۹ برنامه عملیاتی یادآور شد: در حال حاضر ۱۴۳ ایستگاه و هزار و ۵۲۱ واگن داریم که ۲۶۰ واگن دو طبقه و هزار و ۲۹۵ واگن یک طبقه است؛ برای رسیدن به مدت زمان میانگین دو دقیقه، به هزار و ۴۶۷ واگن نیاز داریم و ۱۵۰۰ واگن نیز برای خطوط هشت تا ۱۱ نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار شهر، مجتبی شفیعی در هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی، پاک و مدیریت تقاضا در این زمینه از رویکردهایی است که می تواند تا ۱۵ درصد موارد موثر در ترافیک را بهبود دهد، اظهار کرد: بنابر تدبیر شهردار تهران در خصوص موضوعات اولویت دار و نیازمند به تعاملات بین بخشی، قرارگاه ها در دستور کار قرار گرفت که قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک با برگزاری چهار جلسه، یکی از این قرارگاه ها به شمار می رود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قوانین فرادستی حوزه حمل و نقل، تصریح کرد: ارکان های اجرایی موثر در ترافیک پایتخت حضور دارند و نیاز به قرارگاه وجود داشت تا هماهنگی بین این ارکان ها ایجاد شود.

شفیعی با بیان اینکه ما برای تجهیزات متحرک، توسعه و نوسازی باید برنامه ریزی انجام می دادیم، خاطرنشان کرد: توسعه خطوط و نوسازی خطوط موجود و نوسازی سخت افزار و بهبود نرم افزاری را نیز باید دنبال کنیم؛ برقی سازی حمل و نقل و توسعه دوچرخه و اسکوترهای برقی نیز از دیگر برنامه های مورد اهمیت است که باید دنبال شود.

وی با اشاره به تدوین ۵۹ برنامه عملیاتی، یادآور شد: در حال حاضر ۱۴۳ ایستگاه و هزار و ۵۲۱ واگن داریم که ۲۶۰ واگن دو طبقه و هزار و ۲۹۵ واگن یک طبقه است؛ برای رسیدن به مدت زمان میانگین دو دقیقه، به هزار و ۴۶۷ واگن نیاز داریم و ۱۵۰۰ واگن نیز برای خطوط هشت تا ۱۱ نیاز داریم.

شفیعی با بیان اینکه در بخش اتوبوسرانی متوسط عمر ناوگان ۱۰ سال و بخش خصوصی ۱۵ سال است، خاطرنشان کرد: پنج هزار و ۱۷ دستگاه موجود در بخش ملکی و دو هزار و ۲۷۴ دستگاه اتوبوس فعال داریم و ۳۰۳ دستگاه مینی بوس نیز فعال هستند.

فرسودگی کامل ناوگان تاکسی ون‌ها

وی با اشاره به اینکه در تاکسیرانی ۷۸ هزار و ۷۸۴ تاکسی داریم، اظهار کرد: از این تعداد شش هزار و ۵۰۷ دستگاه ون هستند که به طور کامل فرسوده هستند و از ۷۲ هزار و ۲۷۷ دستگاه تاکسی ۵۲ درصد بالای ۱۰ سال هستند و به سن فرسودگی رسیدند؛ میانگین سفر با تاکسی ۱۸.۴ درصد و میانگین جابجایی ۳.۴ میلیون سفر در روز است.

۳۹هزار میلیارد تومان هزینه تکمیل خطوط فعلی مترو پایتخت

شفیعی با اشاره به تعریف ۱۲ پروژه در توسعه مترو، یادآور شد: ۲۷۶ هزار میلیارد تومان و ۳۰۶ میلیون یورو برای توسعه مترو در دوره چهار ساله پیش بینی شده است؛ در حال حاضر برای تکمیل خطوط فعلی ۳۹ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

پیگیری تفاهم‌نامه با وزارت کشور به منظور تامین ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در زمینه تکمیل انبار قطعات یدکی مترو نیز خاطرنشان کرد: ۸۸۵ میلیارد تومان برای هشت پروژه در این بخش تخصیص داده شده است؛ اخیرا تفاهم نامه ای با وزارت کشور در حال پیگیری است تا دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای لوازم یدکی مترو تخصیص داده شود. فعال سازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با تهاتر نفت انجام خواهد شد.

انجام آخرین مکاتبات برای تهاتر نفت و تامین واگن مترو

وی افزود: این موضوع به دوره قبلی مدیریت شهری برمی گردد که در دوره فعلی پیگیری صورت گرفت. آخرین مکاتبات با سازمان برنامه و بودجه انجام شد که باید به وزارت نفت اعلام کند که حواله برای تهاتر نفت تأمین شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شبکه فعلی مترو از نظر طول شبکه رتبه بیستم دنیا را دارد، گفت: ارزان ترین کرایه دنیا در مترو به تهران اختصاص دارد.

تعریف ۳ پروژه در حوزه موتورسیکلت‌ها

شفیعی با اشاره به اینکه در حوزه اتوبوسرانی ۱۰ پروژه تعریف شده است، یادآور شد: در زمینه موتور سیکلت نیز سه پروژه با ۱۱ هزار و ۱۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی افزود: در تاکسیرانی شش پروژه با ۳۳ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان و در مدیریت هوشمند ترافیک سه پروژه با بیش از سه هزار میلیارد تومان تعریف کرده ایم.

شفیعی با بیان اینکه چهار هزار و ۳۰۰ دستگاه در دوره چهار ساله باید نوسازی شوند، تصریح کرد: دو هزار و ۳۰۰ دستگاه از محل وزارت کشور، هزار دستگاه از محل واردات و ۵۰۰ دستگاه نیز برقی است که قرارداد آن از سوی وزارت کشور مبادله شده و در حوزه بخش خصوصی نیز قرارداد ۵۰ دستگاه منعقد شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تقویت بخش خصوصی در ساماندهی نیروهای انسانی خاطرنشان کرد: یکی از خطوط بی آرتی برای ورود بخش خصوصی در این زمینه در نظر گرفته شده است؛ برنامه ریزی فشرده ای برای تأمین رانندگان از این محل انجام شده و در نظر داریم بخش خصوصی خطوط جدید را در اختیار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: همزمان با اورهال و بازسازی، تعویض مخزن نیز در بخش اتوبوسرانی پیش بینی شده است؛ خودروسازان وارد گود شده اند و با توجه به مدل اقتصادی سرمایه گذاری، علاقمند شدند که از اتوبوس های خود در خطوط استفاده کنند و برنامه ریزی شده تا یک ماه آینده در زمینه خصوصی سازی ورود کنیم.

افتتاح سامانه اکباتان به عنوان بزرگترین فضای زیرزمینی خاورمیانه

شفیعی با بیان اینکه سامانه بزرگ اکباتان به عنوان بزرگترین فضای زیرزمینی کشور و حتی خاورمیانه افتتاح خواهد شد، گفت: ورودی دوم یادگار امام در خط ۶ افتتاح شد و همچنین ایستگاه ۱۷ شهریور به بهره برداری رسید و ۶ ایستگاه دیگر نیز تا پایان سال در مدار قرار می گیرد.

وی افزود: تأمین ۳۰ دستگاه اتوبوس، تکمیل و نوسازی ۹۲۰ دستگاه تاکسی، تعمیرات سامانه های هوشمند و اخذ مجوز تهاتر نفت و انعقاد تفاهم نامه با مپنا و دیگر اقداماتی از این قبیل از جمله اقدامات انجام شده در مدت اخیر بوده است.

توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور با تعریف هشت پروژه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور با تعریف هشت پروژه یادآور شد: سقف جریمه کرد خودروهای فاقد معاینه فنی محدود شده که باید این اختیار داده شود که شهرداری با همکاری پلیس این موضوع را دنبال کند.

شفیعی ادامه داد: پلیس مباحث حقوقی را در خصوص خوردوهای فاقد مجوز طرح ترافیک دنبال کرده و همکاری هایی در این زمینه داشته ایم که بتوانیم رویکرد مشخصی در برخورد با این خودروها داشته باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوس ها اشاره کرد و افزود: اجرای طرح الزام دریافت گواهی معاینه فنی خودروهای پلاک تهران از مراکز معاینه فنی و توسعه حمل و نقل پیاده محور نیز از دیگر طرح هایی است که امیدواریم در دو سال آینده در این زمینه به نتیجه برسیم.

احداث ساختمان مرجع آزمایشگاه جایکا طی ۴سال

وی همچنین تصریح کرد: احداث ساختمان مرجع آزمایشگاه جایکا از مواردی است که زمین آن تأمین شده و ساخت آن را دنبال می‌کنیم تا در دوره چهار ساله تکمیل شود.

شفیعی در خصوص حوادث ترافیکی در شهر تهران، گفت: علت یابی بروز حادثه در طول سال قبل انجام و رفع نواقص به مناطق دیگر نیز اعلام شد که در سال ۱۴۰۰ علیرغم افزایش ۳۵ درصدی ترافیک، شاهد کاهش هشت درصدی تلفات رانندگی در شهر بودیم.

ورود حداقل ۵۰۰ اتوبوس؛ امسال

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مبحث اصلی ما در سال جاری اتوبوس است، اظهار کرد: بحث اصلی در قرارگاه توسعه اتوبوس است که هزار و ۲۰۰ دستگاه از سوی وزارت کشور پیش بینی شده و امسال حداقل ۵۰۰ دستگاه تحویل داده خواهد شد و شهرداری تهران در اولویت قرار دارد.

شفیعی همچنین تصریح کرد: هزار و ۴۰۰ دستگاه اورهال می شود که در صورت نوسازی آن، تفاوت چندانی با اتوبوس های جدید نخواهد داشت و پنج سال قابلیت فعالیت خواهد داشت.

وی در ادامه یادآور شد: تا پایان سال این اورهال باید به اتمام برسد که اقدامات در این زمینه آغاز شده است و حتی بخش خصوصی زودتر از ما در این خصوص وارد عمل شده است.

اتوبوس‌های دوطبقه مجددا به تهران بازمی‌گردند

شفیعی اضافه کرد: از محل اتوبوس های کارکرده تولید اروپا، ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد شده که در حال سرویس و تعمیرات اولیه است و پس از اخذ مجوز دولت شماره گذاری آن انجام خواهد شد که شامل اتوبوس های تک کابین، دو کابین و دو طبقه است که از این تعداد پنج دستگاه از اتوبوس های دو طبقه خواهد بود.

وی افزود: تمام این دستگاه ها یورو ۴ و یا یورو ۵ هستند و استانداردهای مورد نیاز ما را تأمین می کنند؛ قیمت خرید این اتوبوس ها از هزینه اورهال اتوبوس های موجود کمتر است.

اورهال ناوگان مترو طی ۱۸ ماه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز تا پایان سال تأمین خواهد شد، گفت: برنامه ۱۸ ماهه نیز برای اورهال مترو پیش بینی شده است و ۸۰۰ میلیارد تومان و ۲۴ میلیون یورو در نظر گرفته شده که اورهال سرعت بگیرد و تعهد داده شده که ۷۰۰ واگن اورهال شود.

انتهای پیام/

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 22816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =