ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی به جای کوره‌های آجرپزی/ تعداد غرفه‌ها با راه‌اندازی فاز دوم به هزار واحد می‌رسد

بازار خلازیر ظهر امروز با حضور رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، نظری معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری و اصحاب رسانه به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در حاشیه مراسم افتتاح بازار خلازیر از کاهش هزینه اجاره بهای غرفه های ساماندهی بازار خلازیر منطقه ۱۹ به ۸۵۰ هزار تومان با توافق سرمایه گذار و پیمانکار این طرح خبر داد.

وی افزود: با توافق سرمایه گذار و پیمانکار طرح ساماندهی بازار خلازیر مقرر شد تا هزینه اجاره غرفه های این بازار از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کند.

پیرهادی اظهار کرد: اگر در گذشته به محله خلازیر و بازار این محدوده آمده باشید، یکی از فضاهای شهری بود که دستفروشان در زیر آفتاب در فصل تابستان و گرما و در فصل زمستان نیز زیر برف و باران بساط می کردند که این شرایط هم برای مردم و هم برای فروشندگان سخت بود.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران افزود: خوشبختانه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اقدام به ساماندهی این بازار کرد و به انصاف نیز کار بزرگی در این محدوده انجام داده است.

وی بیان کرد: بنده قبل از اینکه اینجا افتتاح شود، به صورت سرزده از این محدوده بازدید کرده بودم؛ عموما افراد راضی بودند و تنها برخی افراد نسبت به اجاره غرفه ها انتقاد داشتند که امروز  با حضور پیمانکار این طرح مقرر شد تا مبلغ اجاره غرفه ها به ۸۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کند و ۱۵۰ هزار تومان نیز برای شارژ و نگهداری و نگهبانی این مجموعه در نظر گرفته شد.

پیرهادی یادآور شد: امیدواریم که ایمنی این بازار نیز توسط شهرداری تهران تامین شود و سعی شود تا رفاه افرادی که در این بازار فعالیت می کنند، روز به روز بهتر شود.

افزایش تعداد غرفه‌های بازار خلازیر

بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در حاشیه این افتتاح گفت: یکی از معضلات منطقه نوزده و ناحیه سه، تجمع دست فروشان بود که خوشبختانه با همت معاون خدمات شهری شهرداری تهران، شهردار منطقه و مهندسان مشاور، طرح ساماندهی این بازار در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

وی افزود: لازم بود تا فاز نخست این طرح اجرا شود تا افرادی که در این محدوده کار می کنند، ساماندهی شوند. امیدواریم فاز دوم این طرح نیز تا پایان امسال، تکمیل و به بهره برداری برسد.

بیگی بیان کرد: پیش بینی می کنیم تا دریک بازه زمانی یک ساله نواقصی که وجود دارد را رفع کنیم تا بهترین طرح برای ساماندهی اجناس دست دوم در این محدوده اجرا شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اظهار کرد: هزینه اجاره غرفه ها در این بازار متغیر است. سقف اجاره غرفه ها بر اساس مصوبه شورای شهر تهران یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و این میزان اجاره بها بر اساس  جایگاه غرفه ها و توان فروشنده کمتر می شود.

وی با بیان اینکه بازار خلازیر بزرگترین بازار دست فروشان اجناس دست دوم در کشور است، یادآور شد: طبق برنامه ریزی های انجام شده در طول یک سال آینده نیز تعداد غرفه های این بازار از ۵۱۰ غرفه در فاز اول به ۱۰۰۰ غرفه در فاز دوم خواهد رسید.

بیگی تاکید کرد: مطالعات نشان می دهد، بهترین مدلی که در تهران برای ساماندهی دست فروشان تاکنون اجرا شده است، اجرای طرح ساماندهی روز بازار خلازیر در منطقه ۱۹ تهران است و البته در نظر داریم تا چنین روز بازارهایی را با هدف ساماندهی دستفروشان شهر تهران در پایتخت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهر تهران بیش از ۴۰ روزبازار دارد، گفت: در حال شناسایی ظرفیت های شهر تهران در پهنه های مختلف هستیم تا تعداد این روزبازارها در پهنه های مختلف شهری بیشتر شود.

به گقته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران؛ تامین زمین برای اجرای طرح توسعه روز بازارها بسیار مهم است و اکنون نیز در حال شناسایی ظرفیت های شهر تهران برای توسعه روزبازارها هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش روز بازارها باید با منطق خاصی مدیریت شده و ورود و خروج دستفروشان باید در این بازارها به طور کامل کنترل شود.

بیگی با اشاره به اینکه دستفروشانی که تاکنون شناسایی و ساماندهی شده اند امکان ورود به این روزبازارها را دارند، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ نفر دستفروش در شهر تهران شناسایی و در سامانه ای که به این منظور راه اندازی شده ثبت نام کرده اند.

تامین ایمنی غرفه‌های بازار خلازیر

در بخش دیگری از این مراسم مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: در گذشته دست فروشان این بازار در خیابان های اطراف و در روزهای آخر هفته پراکنده بودند که این شرایط باعث بروز آسیب ها و خطرات ایمنی در این محدوده شده بود.

قدرت الله محمدی با بیان اینکه اکنون دستفروشان، داخل بازار خلازیر متمرکز شده اند، افزود: در نظر داریم تا بتوانیم با استقرار کامل دستفروشان در این بازار اقدام به آموزش کامل این افراد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نزدیکی این بازار یک ایستگاه آتش نشانی قرار دارد، ادامه داد: از هفته آینده نیز واحدهای سیار آتش نشانی در این محدوده مستقر می شوند. از سوی دیگر با توجه به اینکه فروشندگان این بازار از اقشار ضعیف شهر تهران هستند، داخل غرفه های آنها نیز کپسول های آتش نشانی مستقر می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی درباره تامین ایمنی مغازه های این بازار بیان کرد: از نظر سازمان آتش نشانی وجود مغازه های ثابت در این محدوده غیر مجاز است و ایمنی لازم را ندارند در نتیجه لازم است که تخریب و نوسازی در این محدوده انجام شود. اگر طبق برنامه ها پیش برویم، کلنگ نوسازی این محدوده به زمین زده شده و طرح ایمنی را ارائه می دهیم تا شاهد حوادث تلخ در این محدوده نباشیم.

به گفته وی؛ بر اساس معیار و استانداردهایی که آتش نشانی اعلام می کند، نوسازی مغازه های بازار خلازیر در دستور کار قرار می گیرد و جانمایی یک ایستگاه آتش نشانی نیز انجام می شود.

ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در محله خلازیر

شهردار منطقه ۱۹ تهران نیز در حاشیه افتتاح رسمی بازار خلازیر تهران گفت: در مجموع سه معضل جدی در سطح منطقه ۱۹ داشتیم. بحث اول حضور فروشندگان جنس دست دوم در سطح منطقه بود که به صورت نا به سامان و پراکنده  در این محدوده حضور داشتند و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده بودند. بحث دوم وجود مراکز جمع آوری پسماند غیر مجاز و ضایعات در سطح منطقه بود و بحث سوم وجود عرصه های بی دفاع در این محدوده بود.

مهدی هدایت افزود: خوشبختانه با ورود شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران موضوع ساماندهی دستفروشان اجناس دست دوم اجرا شد. امروز فاز نخست ساماندهی دست دوم فروشان بازار خلازیر افتتاح شد که در این مرحله حدود ۵۱۰ غرفه افتتاح و به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: این دست فروشان از اقشار ضعیف جامعه بودند که در غرفه های ایجاد شده ساماندهی شدند و بر اساس خدماتی که شهرداری تهران و نیروی انتظامی در این محدوده ارائه می دهند، مردم می توانند با خیال راحت اجناس دست دوم خود را از این بازار خریداری کنند.

شهردار منطقه ۱۹ بیان کرد: در ارتباط با فروش ضایعات نیز با اقداماتی که در منطقه انجام شده است، گاراژهای فروش ضایعات در این منطقه جمع آوری و طبق قانون با آنها برخورد می شود.

هدایت یادآور شد: مشکل سوم منطقه ۱۹ وجود عرصه های ناکارآمد در این محدوده بود که با مصوبه ای که از کمیسیون ماده ۵ دریافت کردیم و قرار است به زودی طرح آن در شورای عالی شهرسازی تصویب شود، عرصه های ناکارآمد شهری در محله خلازیر به پهنه اشتغال و فعالیت تبدیل می شود.

وی تاکید کرد: همچنین محدوده های کوره های آجرپزی نیز تبدیل به ظرفیتی برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی می شود.

انتهای پیام/

۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 22967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =