۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 23018
 خلازیر سر و سامان گرفت

فاز نخست بزرگ‌ترین مرکز خرید دست دوم در جنوب‌غرب شهر تهران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شهر، بزرگ‌ترین مرکز خرید کالای دست‌دوم بعد از ساماندهی با شکل و شمایل جدید رسما در خلازیر شروع به فعالیت کرد. ساماندهی دست‌دوم فروشان در محله خلازیر از مدت‌ها قبل شروع شده و به‌دلیل فضای مناسبی که در ناحیه۳ منطقه۱۹ قرار داشت، فاز نخست این بازار با ظرفیت ۵۱۰غرفه تکمیل شده و به بهره‌برداری رسید. حالا آشفته‌بازار جنوب‌غرب تهران، سر و سامان گرفته تا بازاری بزرگ با امکاناتی ازجمله روشنایی، ۱۲چشمه‌ سرویس بهداشتی، اغذیه‌فروشی و سوپرمارکت برای رفاه خریداران و فروشندگان ایجاد شود.

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران در حاشیه مراسم افتتاح بازار خلازیر گفت: «با توافق سرمایه‌گذار و پیمانکار طرح ساماندهی بازار خلازیر، مقرر شد تا هزینه اجاره غرفه‌های این بازار از یک‌میلیون‌و۳۰۰هزار تومان به ۸۵۰هزار تومان کاهش پیدا کند.»

مهدی پیرهادی ادامه داد: «اگر در گذشته به محله خلازیر و بازار این محدوده آمده باشید، اینجا یکی از فضاهای شهری بود که دستفروشان فصل تابستان و گرما در زیر آفتاب و فصل زمستان نیز در زیر برف و باران بساط می‌کردند که این شرایط هم برای مردم و هم برای فروشندگان سخت بود.»

به‌گفته رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر؛ خوشبختانه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اقدام به ساماندهی این بازار کرد و به انصاف نیز کار بزرگی را در این محدوده انجام داد: «بنده قبل از اینکه اینجا افتتاح شود، به‌صورت سرزده از این محدوده بازدید کرده بودم؛ عموما افراد راضی بودند و تنها برخی افراد نسبت به اجاره غرفه‌ها انتقاد داشتند که با حضور پیمانکار این طرح مقرر شد تا مبلغ اجاره غرفه‌ها به ۸۵۰هزار تومان کاهش پیدا کند و ۱۵۰هزار تومان نیز برای شارژ و نگهداری و نگهبانی این مجموعه درنظر گرفته شد.»

استقرار واحد سیار آتش‌نشانی

سال‌های سال بازار دست‌دوم فروشی خلازیر محل تجمع دستفروشان بود؛ به همین دلیل، فضای این بازار همیشه نگرانی‌هایی را به‌وجود می‌آورد. مهدی پیرهادی در این رابطه گفت: «امیدواریم که ایمنی این بازار نیز توسط شهرداری تهران تامین و سعی شود تا رفاه افرادی که در این بازار فعالیت می‌کنند، روزبه‌روز بهتر شود.»

سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به این موضوع گفت: «یکی از معضلات منطقه ۱۹و ناحیه۳، تجمع دستفروشان بود که خوشبختانه با همت معاون خدمات شهری شهرداری تهران، شهردار منطقه و مهندسان مشاور، طرح ساماندهی این بازار در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.»

سعید بیگی که به‌تازگی مسئولیت این پست را برعهده گرفته، در حاشیه این مراسم تأکید کرد: «لازم بود تا فاز نخست این طرح اجرا شود تا افرادی که در این محدوده کار می‌کنند، ساماندهی شوند. امیدواریم فاز دوم این طرح نیز تا پایان امسال، تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. پیش‌بینی می‌کنیم در یک بازه زمانی

یک‌ساله نواقصی که وجود دارد را رفع کنیم تا بهترین طرح برای ساماندهی اجناس دست‌دوم در این محدوده اجرا شود.»

او یادآور شد: «مطالعات نشان می‌دهد بهترین مدلی که در تهران برای ساماندهی دستفروشان تاکنون اجرا شده است، اجرای طرح ساماندهی روز بازار خلازیر در منطقه۱۹ تهران است. البته در نظر داریم تا چنین روزبازارهایی را با هدف ساماندهی دستفروشان شهر تهران در پایتخت ایجاد کنیم.»

سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه بازار خلازیر بزرگ‌ترین بازار دستفروشان اجناس دست‌دوم در کشور است، گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول یک سال آینده نیز تعداد غرفه‌های این بازار از ۵۱۰غرفه در فاز اول به هزار غرفه در فاز دوم خواهد رسید.»

همچنین مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از استقرار واحدهای سیار آتش‌نشانی در بازار خلازیر خبر داد. قدرت‌الله محمدی گفت: «در نظر داریم تا بتوانیم با استقرار کامل دستفروشان در این بازار اقدام به آموزش کامل این افراد کنیم.»

او با اشاره به اینکه در نزدیکی این بازار یک ایستگاه آتش‌نشانی قرار دارد، ادامه داد: «از هفته آینده نیز واحدهای سیار آتش‌نشانی در این محدوده مستقر می‌شوند. از سوی دیگر با توجه به اینکه فروشندگان این بازار از اقشار ضعیف شهر تهران هستند، داخل غرفه‌های آنها نیز کپسول‌های آتش‌نشانی مستقر می‌شود.»

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درباره تامین ایمنی مغازه‌های این بازار گفت: «از نظر سازمان آتش‌نشانی وجود مغازه‌های ثابت در این محدوده غیرمجاز است و ایمنی لازم را ندارند. در نتیجه لازم است که تخریب و نوسازی در این محدوده انجام شود. اگر طبق برنامه‌ها پیش برویم، کلنگ نوسازی این محدوده به زمین زده شده و طرح ایمنی را ارائه می‌دهیم تا شاهد حوادث تلخ در این محدوده نباشیم.»

به‌گفته او؛ براساس معیار و استانداردهایی که آتش‌نشانی اعلام می‌کند، نوسازی مغازه‌های بازار خلازیر در دستور کار قرار می‌گیرد و جانمایی یک ایستگاه آتش‌نشانی نیز انجام می‌شود.

در این مراسم جلال بهرامی، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست، حسین نظری، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سعید هدایت، شهردار منطقه۱۹ حضور داشتند.

منبع: همشهری

انتهای پیام/
 

۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 23018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =