افزایش بیماری‌های گوارشی در تابستان/ باکتری وبا، سویه‌های گوناگونی دارد

رئیس انجمن متخصصان عفونی کشور با اشاره به گسترش بیماری‌های گوارشی در تابستان در مورد ویژگی‌های بیماری وبا توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شهر، آمیتیس رمضانی رئیس انجمن عفونی ایران در مورد آخرین وضعیت وبا در کشور اظهار کرد: در حال حاضر هیچ یک از موارد مشکوک وبا در کشور قطعی شده نشده است. تا زمانی که عامل اصلی بیماری پیدا نشوند نمی‌توان گفت که به صورت قطعی وبا وارد ایران شده است.

وی افزود: از سویی الان هم در فصلی هستیم  که بیماری‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ در حال شیوع هستند. این موضوع چندین علت دارد از جمله اینکه بسیاری از ویروس‌ها مانند نوروویروس‌ها یا حتی ویروس کرونا که بعضا علائم گوارشی دارد، موجب این وضعیت می‌شود.

این متخصص عفونی یادآور شد: وبا نیز یک بیماری ناشی از باکتری به نام «ویبریو کلرا» است و هر از گاهی در کشور موجب بروز مشکلاتی شده است با این حال من هنوز نمی‌توانم بگویم که به صورت ۱۰۰ درصد عامل بیماری‌زایی وبا در کشور شناسایی شده است. با این حال در حال حاضر با توجه به گرمای هوا و کم شدن رعایت موارد بهداشتی مانند شستن دست‌ها احتمال انتقال این بیماری‌های عفونی از جمله اسهال‌های روتاویروسی، نوروویروس، کوویدی و وبا وجود دارد.

وی افزود: شستن دست‌ها و رعایت بهداشت برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در دو سال اخیر موجب شده بود تا میزان انتقال این بیماری‌ها کاهش پیدا کند، اما در حال حاضر عدم رعایت این موارد احتمال ابتلا به این بیماری‌ها افزایش داده است.

رمضانی تأکید کرد: افزایش بیماری‌های گوارشی به ویژه اسهال و استفراغ را در طول تابستان خواهیم داشت، همین الان هم موارد ابتلا به این بیماری‌ها زیاد است. وضعیت کنونی کرونا هم پایدار نخواهد ماند. در حال حاضر وضعیت این بیماری در نقاطی مانند آمریکا و آفریقا افزایشی بوده و در کشور ما احتمال دارد طی ماه آینده شاهد یک روند افزایشی باشیم و احتمالا در اواخر تابستان پیک کوچکی از این بیماری را شاهد باشیم.

رئیس انجمن عفونی ایران تأکید کرد: در حال حاضر مهمترین اقدام برای رعایت بهداشت، شست‌وشوی میوه و سبزیجات با مواد ضدعفونی کننده است، چرا که مهمترین راه انتقال بیماری‌های گوارشی در هر دونوع ویروسی و باکتریایی آن میوه، سبزیجات و آب آلوده است.

وی با بیان اینکه باکتری «ویبریو کلرا» که عامل اصلی وبا است سویه‌های گوناگونی دارد، گفت: این باکتری در روده باریک تکثیر شده و سمی تولید می‌کند که در پی آن فرد را بیمار می‌کند. هر از گاهی سویه جدیدی از این باکتری ظاهر می‌شود که بدن مقاومت نخواهد داشت. همیشه بدن تماس‌هایی با این باکتری‌ داشته و مقداری هم آنتی بادی در بدن وجود دارد که به مقاومت در برابر آن می‌پردازد با این حال برخی از سویه‌ها به گونه‌ای هستند که ایمن گریز هستند و در برابر سیستم ایمنی بدن مقاومت کنند.

رمضانی یادآور شد: در حال حاضر هنوز اطلاعاتی در رابطه با سویه موجود در عراق وجود ندارد. جهش در باکتری‌های ویبریوکلرا بسیار زیاد است و ۱۰ مورد از آنها پاتوژن‌های اصلی(عامل بیماری‌زا) هستند. که بیشتر آنها در سویه‌ ویبریوکلرا non.o۱ قرار داشته و می‌توانند خطرناک باشد. اگرچه سویه‌های دیگری نیز وجود دارند که پاتوژن‌های آنها ممکن است متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه بسته به نوع وبایی که فرد قبلا گرفته و سویه‌ای که تازه شیوع پیدا کرده مقاومت در برابر بیماری متفاوت است، گفت:‌ سویه‌ای به نام o۱۳۹ یا که به آن وبای بنگال هم گفته می‌شود متفاوت با وبای کلاسیک یا o۱ است و اگر کسی قبلا وبای o۱ گرفته باشد، آنتی‌بادی‌ها موجود در بدن او در برابر بنگال نمی‌توانند مقاومت کنند. لذا این تغییر سویه‌ها گاه می‌تواند خطرناک باشد.

رئیس انجمن متخصصان عفونی ایران، تأکید کرد: اگر کسی قبلا به وبای کلاسیک مبتلا شده باشد، احتمال اینکه دوباره به این نوع وبا مبتلا شود بسیار کم است چرا که در بدن او آنتی بادی به اندازه کافی وجود دارد اما اگر نوع وبای جدید متفاوت باشد، ممکن است مبتلا شود. به همین دلیل اهمیت شناسایی باکتری ویبریو کلرا و سروگروپ‌های آن اهمیت دارد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه وبا کاملا درمان‌پذیر بوده واغلب آنتی‌بیوتیک‌ها روی آن جواب می‌دهد. بدن افراد مبتلا به وبا آب زیادی از دست می‌دهد لذا باید آبرسانی و آب‌درمانی در مراکز درمانی برای آنها از طریق پودر ORS و سرم برای آنها انجام شود و همچنین برای آنها آنتی‌بوتیک مناسب تجویز شود.

رمضانی یادآور شد: اگر فرد دچار اسهال شد و بدن او آب از دست داد از طریق نوشیدن چای همراه لیموترش، آب، ماست و نوشابه بدون گاز و ORS این آب را جبران کند و اگر دید که اسهال او شدیدتر شده، حتما برای سرم درمانی و درمان از طریق آنتی‌بیوتیک به مرکز درمانی مراجعه کند.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 23054

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =