ضرورت توجه مدیریت شهری به احداث پارکینگ محله‌ای با اولویت بافت فرسوده

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: طی سال‌های اخیر کسری پارکینگ در شهر تهران به معضلی غیر قابل انکار تبدیل شده که به صورت روز افزون و در فقدان تعریف چشم‌انداز روشن از نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی برای حل آن، موجب نارضایتی شهروندان شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، زهرا شمس‌احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز (سه‌شنبه) در هفتاد و چهارمین جلسه شورا در تذکری در خصوص کسر پارکینگ و اخذ عوارض تامین در شهر تهران، اظهار داشت: شهردار تهران برنامه روشن و مشخصی جهت احداث پارکینگ‌های محله‌ای تدوین و عملیاتی کند. طی سال‌های اخیر کسری پارکینگ در شهر تهران به معضلی غیرقابل انکار تبدیل شده که به صورت روز افزون و در فقدان تعریف چشم انداز روشن از نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی برای حل آن، موجب نارضایتی شهروندان و بروز مسائل اجتماعی و فرهنگی شده است.

وی ادامه داد: این کسری پارکینگ نه فقط در مقاصد سفر از جمله مراکز تجاری، اداری و فرهنگی بلکه در مبدا و بافت‌های مسکونی نیز به وضوح قابل رصد و مشاهده است؛ این در شرایطی است که طبق مفاد طرح جامع بند (بند۳-۶-۶)، ۱۲-۸ و ۸- ۱۶ طرح تفصیلی و مصوبات متعدد شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری مسئولیت مستقیم در حوزه پارکینگ عمومی و محله‌ای را به عهده دارد.

شمس‌احسان گفت: علی‌رغم آنکه تامین قطعی و احداث پارکینگ مورد نیاز برای تمامی واحدهای تولیدی و کلیه ساخت و سازهای شهری دربند ۱-۶-۶ طرح جامع، بند ۱-۱۲ ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و مصوبه ۵۰۲ کمیسیون ماده پنج مورد تاکید قرار گرفته اما در سنوات گذشته متاسفانه به انحاء مختلف از جمله اخذ تعهد از مالکین جهت تامین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری کسر پارکینگ‌های زیادی بر پایتخت تحمیل شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: همچنین در بافت‌های فرسوده شهری به منظور پیش‌بینی مشوق‌هایی جهت ترغیب مالکان و سرمایه گذاران به نوسازی بافت، تامین پارکینگ با ضرایب نیم (۰/۵) و هفتاد و پنج صدم (۰/۷۵) به ازای هر واحد مسکونی ملاک عمل بوده که در اصلاحیه ضوابط مربوط به بافت فرسوده (بند ۱۵ ضوابط و مقررات طرح تفصیلی) که توسط سازمان نوسازی شهر تهران اخیراً تهیه و در حال بررسی جهت تصویب و ابلاغ نهایی در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران است نیز این مشوق‌ها به طرق مختلف و بسته به مساحت قطعه پیش‌بینی شده که در صورت عدم چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر عملیاتی لازم، منجر به تشدید مشکل کمبود پارکینگ در معابر کم عرض و پر تراکم بافت فرسوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر تهران در ادوار پیشین در قالب مصوبات متعددی از جمله "اصلاحیه مصوبه ایجاد وحدت رویه در نحوه اقدام مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در خصوص اخذ عوارض تامین پارکینگ‌های تعهدی، "عوارض افزایش ارزش قانونی، ناشی از طرح‌های توسعه شهری و ساخت پارکینگ محله‌ای، "بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا" با هدف ساماندهی موضوع تامین پارکینگ ها در شهر تهران، دریافت عوارض کسر پارکینگ را صرفاً برای پارسل‌های واقع در شرایط خاص مندرج در مصوبه (۷ مورد) مجاز اعلام کرده و در عین حال در مصوبات صراحتاً قید شده که کلیه عوارض وصولی از این محل باید صرف ساخت پارکینگ های محله‌ای گردد.

وی ادامه داد: این موضوع به صراحت در تبصره‌های بودجه نیز به عنوان تکلیف شهرداری تهران لحاظ شده به‌گونه‌ای که شورای ششم در بند الف ذیل جزء ۲ از تبصره اول بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران، بر تخصیص ۱۰۰ درصدی منابع حاصل از عوارض تامین پارکینگ به موضوع احداث پارکینگ مرحله‌ای تاکید کرده است؛ با این وجود و علیرغم پیش‌بینی منابع بالغ‌ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض تامین پارکینگ در بودجه مصوب سال های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، اقدامات مشخص و مشهودی برای حل این مشکل صورت نگرفته و گزارشی نیز از برنامه‌ها و اقدامات شهرداری تهران در این زمینه ارائه نشده است.

شمس‌احسان گفت: از شهردار تهران تقاضا دارم پیش از آنکه تهران با چالش زیست‌پذیری مضاعف مواجه شود، به استناد تکلیف مندرج در طرح های توسعه شهری و مصوبات شورا، برنامه روشن و مشخصی را جهت احداث پارکینگ‌های محله‌ای در شعاع ۲۵۰ متری املاک فاقد پارکینگ با اولویت بافت های فرسوده و زمینه سازی جهت انتقال سند تفکیکی آنها به مالکین واحدهای فاقد پارکینگ تدوین و عملیاتی کند.

انتهای پیام/

۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 23111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =