خنک مثل مترو/ شهر زیر زمینی تهران ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک‌تر از خیابان

در شرایطی که شهر درندشت تهران از شمال تا جنوبش ۴ تا ۵ درجه اختلاف دما دارد، شهر زیر زمینی پایتخت شرایط یکسانی را برای شهروندانش دارد. فرقی نمی‌کند ساکن شمال شهر باشی یا جنوب شهر؛ پایت را که گذاشتی داخل مترو، خنکی هوا برای همه یکسان است و خبری از گرمای کلافه‌کننده تابستان نیست.

به گزارش شهر،  چند روزی است گرمای تابستان به اوج خود رسیده و افزایش دمای هوا روز به روز در حال ثبت رکوردهای جدیدتری است. گرمای هوا در تهران هم مثل بیشتر شهرها مردم را کلافه کرده و تنه‌اش به تنه شهروندان می‌خورد. کولرها و خنک کننده‌ها هم زورشان به تیغ آفتاب تند و تیز تیرماه نمی‌رسد. با اینکه سایه درختان، ‌برای دقایقی جلوی تابش مستقیم آفتاب را بر سر و صورت مردم می‌گیرد اما درشاهرگ حیاتی تهران می‌توانید بدون دغدغه از یک جا ماندن در زیر گرمای جهنمی، در مسیر خانه و محل کار، گرما را دور بزنید و در حالی که به مقصدتان نزدیک می‌شوید، از هوای مطبوع و خنک مترو لذت ببرید.

«با اینکه ماشین شخصی دارم اما شلوغی و ترافیک شهر برای کلافه شدن مردم کافی است، گرمای هوا که دیگر امانم را برده. برای همین برای تردد در شهر، مخصوصا در روزهای گرم تابستان ترجیح می‌دهم از مترو استفاده کنم. هم خنک است، هم در وقتم صرفه جویی می‌کنم و هم امنیت بیشتری به نسبت خودروی شخصی دارد. محل کارم بازار تهران است؛ هر روز صبح مسیر خانه تا مغازه که با ماشین شخصی بالای ۱.۵ ساعت طول می کشد را کمتر از یک ساعت با مترو می‌آیم. درست است در بعضی ساعات شلوغی مترو آزار دهنده است اما باز هم بهتر از کلاج و ترمز گرفتن در پشت ترافیک سنگین و گرم شهر است. معمولا در مترو خبرها را با گوشی‌ام دنبال می کنم. اما پشت فرمان فقط جنگ اعصاب دارم.»این ها را مرد میانسالی در ایستگاه امام خمینی(ره) می گوید و معتقد است که خودروی شخصی به ویژه در روزهای گرم سال، به غیر از استهلاک بالا، سرسام آور است.

خنک مثل مترو| شهر زیر زمینی تهران پناه شهروندان در روزهای داغ تابستان


خانمی جوانی، کودک حدودا ۲ساله‌اش را درآغوش گرفته و نفس زنان خودش را به ورودی ایستگاه متروی دروازه دولت می ‌ساند؛ همین که به پله برقی ایستگاه می‌رسد کودک را زمین می‌گذارد تا با باد خنکی که از داخل ایستگاه خارج می‌شود، نفسی تازه کند؛ چهره برافروخته اش، کمی آرام تر می‌شود: «هوا خیلی گرم است؛ مثل جهنم؛ همین که یک ساعت از گرمای هوا و ترافیک دور می‌مانم، برایم کافی است.» کمی که نفسش تازه می‌شود، ادامه می‌دهد: «سفرهای شهری با مترو خیلی بهتر است. قبلا تاکسی سوار می‌شدم اما حدودا دو سالی است که از مترو استفاده می‌کنم. مترو قابل مقایسه با تاکسی نیست. اتوبوس‌ها هم بعضی‌هایشان کولر دارند و خنک هستند اما به هر حال ترافیک و چراغ قرمز را دارند. بعضی وقت‌ها که گرما کلافه‌ام می‌کند خودم را به مترو می‌رسانم؛ ابتدای ورودی ایستگاه، باد خنک مثل آب روی آتش است. البته در طول این دو سال بعضی وقت‌ها هم پیش آمده که تهویه داخل قطار خراب بوده اما تاثیری بر انتخاب مترو ندارد. ارزان و با صرفه‌تر از تاکسی و حتی اتوبوس است و آفتاب تند تابستان اذیتت نمی‌کند.»

به گفته مسئولان مترو «سرمایش داخل واگن ها به ظرفیت خنک کنندگی یونیت‌های تهویه و دمای داخل تونل و ایستگاه‌ها بستگی دارد اما درجه هوا به طور میانگین در همه خطوط  بر مبنای ۲۵ درجه تنظیم می‌شود.» این در حالی است که این روزها دمای هوای تهران در برخی نقاط شهر تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. 

اینجا متروی تهران است؛ شهر زیر زمینی پر پیچ وخمی که روزانه صدها هزار نفر با آن به نقاط مختلف شهر سفر می کند، با اختلاف دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک‌تر، بهشت زیرزمینی شهر است. بهشتی که چندین قدم پایین‌تر از جهنم داغ شهر، پناه شهروندانی است که از گرمای هوا و ترافیک و شلوغی و همهمه شهر گریزانند؛ حتی برای چند دقیقه.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 23234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =