دستفروشان خیابان ۱۵ خرداد به زودی ساماندهی می‌شوند/حل مشکلات قانونی برای نوسازی ساختمان‌های ناایمن بازار تهران

شهردار منطقه ۱۲ در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری ۱۴۰۱ از نمایش دستاوردها و توانمندی‌های شهرداری این منطقه با محوریت تاب‌آوری شهری و ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن به‌ویژه بازار تهران خبر داد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، امیر یزدی شهردار منطقه، ضمن گرامی‌داشت ۱۴ تیرماه، سالروز آغازبه‌کار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری ۱۴۰۱ که از ۱۲ تا ۱۷ تیرماه در بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود، فرصت خوبی برای ارائه گزارش به شهروندان در مورد دستاوردها و توانمندی‌های مدیریت شهری است.

وی با تأکید بر ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی منطقه ۱۲ به عنوان قلب طهران افزود: منطقه ۱۲ با وجود اماکن تاریخی و فرهنگی، بازار تهران، مجلس شورای اسلامی و دیگر مراکز شاخص سیاسی به‌ویژه از جنبه مرکزیت شهر با وجود جمعیت شناور بین یک و نیم تا ۲ میلیون نفر در روز، همه‌روزه پذیرای شمار زیادی از شهروندان گرامی است و به‌نوعی مهمانخانه شهر محسوب می‌شود که از این بابت، مسؤولیت مدیریت شهری در این منطقه را حساس و سنگین می‌کند.

یزدی، مهم‌ترین دغدغه شهرداری منطقه ۱۲ را در هفته‌های اخیر، تاب‌آوری شهری با تمرکز بر ایمن‌سازی و ساماندهی بازار تهران دانست و گفت: شاید بتوان گفت بعد از انقلاب، کار جدی‌ای برای نوسازی بازار تهران که قلب اقتصادی کشور است، صورت نگرفته بود و به همین دلیل این محدوده با همه ارزش‌های تاریخی و اقتصادی‌اش، دچار فرسودگی شده بود.

شهردار قلب طهران، مهم‌ترین معضل در حوزه ایمنی ساختمان‌های پرخطر بازار را وضعیت مالکیت این بناها و پیچیدگی‌های قانونی ایجادشده از این امر معرفی کرد و گفت: پیش از این، شهرداری در بازار تهران به دلیل وجود املاک موقوفی، قوانین میراث فرهنگی یا املاکی که سرقفلی آنها اجاره داده شده و مالکان متعدد دارند، نمی‌توانست بدون کسب اجازه و دریافت استعلامات، مجوزی برای این تعمیرات صادر کند.

وی با یادآوری حل این مشکلات قانونی در جلسات کمیته ایمن‌سازی بازار تهران که دو هفته‌ یک‌بار به ریاست فرمانداری تهران و معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران، همچنین با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی و اهالی و کسبه بازار در شهرداری منطقه برگزار می‌شود، افزود: طبق مصوبات این جلسه که به امضای معاونت دادستانی تهران رسیده، توانستیم شرایطی را فراهم آوریم که همچون بازسازی تیمچه حاجب‌الدوله که دچار حادثه آتش‌سوزی شده بود، مجوز تعمیرات ساختمان‌های پرخطر در صورت دریافت‌نکردن استعلامات مورد نیاز، طی بازه زمانی ۵ روزه، با اجازه دادسرا صادر شود.

شهردار منطقه ۱۲ به جز این اقدامات که سبب تسهیل نوسازی در بازار تهران شده، به موضوع ساماندهی دستفروشان بازار اشاره کرد و گفت: طی جلسه‌ای که یکشنبه همین هفته، با حضور رئیس محترم سازمان بازرسی شهرداری تهران برگزار شد، مقرر شد ظرف مدت چند روز، ساماندهی دستفروشان خیابان ۱۵ خرداد به طور کامل انجام شود. تهیه بانک اطلاعاتی از دستفروشان، تعیین فضایی برای تشکیل شب‌بازارها و جلوگیری از فعالیت افراد متخلف از جمله اقدامات لازم برای این منظور است که در حال انجام است.

۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 23360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =