۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 2361

تلاش فراکسیون شوراها و مدیریت شهری برای حل چالش درآمدهای پایدار

جعفر قادری، نایب رئیس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی مجلس
تلاش فراکسیون شوراها و مدیریت شهری برای حل چالش درآمدهای پایدار

فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی مجلس تلاش می‌کند تا با سرعت بخشیدن به بررسی لوایح و یا طرح‌ها در حوزه شهری گامی در جهت حل مشکلات شهرها و بویژه کلانشهری مانند تهران بردارد؛ چرا که هم اکنون یکی از چالش‌های جدی شهرهای بزرگ، مسایل مربوط به درآمدهای پایدار است.

مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار کشور می‌تواند از طریق ارایه طرح و یا بررسی لوایح در همه حوزه‌ها اثر بسزایی داشته باشد. شوراهای شهر و روستا و شهرداری‌ها هم از این قائده مستثنا نیستند، از آنجایی که تعدادی از نمایندگان یازدهمین دوره مجلس خود، تجربه فعالیت در نهادهای مرتبط با شهر و روستا و استانداری را دارند، حل مسایل و مشکلات شوراهای شهر و روستا و همینطور کلانشهرها بهتر و موثرتر انجام خواهد گرفت. گرچه فراکسیون مدیریت شهری در دوره‌های گذشته در مجلس تشکیل شده بود اما فراکسیونی در حوزه شهری بود به همین دلیل در این دوره از مجلس، فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی با امضای ۱۸۹ نفر از نمایندگان تشکیل شد. یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل این فراکسیون تقویت نهادی با عنوان شوراهای شهر و روستا است، چرا که این نهاد با نقش مهمی که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های منطقه‌ای و شهری دارد تاثیر زیادی در حل مشکلات کشور خواهد داشت.

یکی از اقدامات مهم فراکسیون شوراها و مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی، این است که متناسب با موضوعات مختلف به مرور و گام به گام ورود پیدا کند و در صورت لزوم از مسئولان شهری و شوراها هم دعوت به عمل خواهد آمد. این فراکسیون تلاش می‌کند تا با سرعت بخشیدن به بررسی لوایح و یا طرح‌ها در حوزه شهری گامی در جهت حل مشکلات شهرها و به خصوص کلانشهری مانند تهران بردارد؛ چرا که هم اکنون یکی از چالش‌های جدی شهرهای بزرگ، مسایل مربوط به درآمدهای پایدار است، البته هم اکنون دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها که دو لایحه بسیار مهم در حوزه مالی شهرهاست، از سوی شورای نگهبان به مجلس برگشت داده شده است.

هم اکنون اما؛ لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی برای رفع ایرادات شورای نگهبان در حال بررسی است و لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها پس از تشکیل کمیسیون مشترک بررسی می‌شود. در صورت رفع ایرادات از این دو لایحه و تایید شورای نگهبان، رخدادی بزرگ در بخش درآمدهای پایدار شهرداری‌ها ایجاد می‌شود، از طرف دیگر فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی سعی دارد تا بررسی مشکلات و چالش‌های شهرها به خصوص در حوزه مالی و درآمدهای پایدار، با تصویب یا اصلاح قوانین در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 2361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =