۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 23689

سرآغازی برای ایجاد شهرداری فناورمحور

احمد صادقی، رئیس کمیته شهر هوشمند شورای شهر تهران
سرآغازی برای ایجاد شهرداری فناورمحور

شهرداری تهران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های کشور، متولی نگهداشت پایتخت و مسئول زیست نزدیک به ۱۰میلیون نفر از شهروندان لازم است تا در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرو و نزدیک به استاندارهای جهانی باشد و تبدیل به یک شهرداری هوشمند شود.

۲۲ تیر مصادف با زادروز محمد خوارزمی، به‌عنوان روز ملی فناوری اطلاعات نامگذاری شده است. این مناسبت بهانه‌ای شد تا مواردی را به شهرداری تهران یادآور شوم. امروزه اهمیت فناوری اطلاعات به‌منظور افزایش سرعت و دقت فعالیت‌های مختلف سازمانی و در نتیجه بالا بردن بهره‌وری آنها به روشنی مشخص شده است؛ ضرورت جلوگیری از اتلاف منابع در شهرها و انجام امور شهروندان در کوتاهترین زمان ممکن، جلوگیری از تداخل و ناهماهنگی‌ها و ارائه خدمات مناسب به شهروندان و بسیاری از مسائل دیگر که مجال بر شمردن آنها نیست.

در واقع این اشاره به آن دارد که همه دست‌اندرکاران مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشند. یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های مدیران شهری برای اداره امور شهرها، داشتن اطلاعات صحیح، دقیق و به‌روز است که جمع‌آوری، ذخیره‌سازی‌، بازیابی و پردازش حجم وسیعی از اطلاعات و داده‌ها بدون بهره‌گیری از فناوری اطلاعات را به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

شهرداری تهران نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های کشور، متولی نگهداشت پایتخت و مسئول زیست نزدیک به ۱۰میلیون نفر از شهروندان لازم است تا در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرو و نزدیک به استاندارهای جهانی باشد و تبدیل به یک شهرداری هوشمند شود.

شهرداری هوشمند، سازمانی است که با بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، خدمات خود را در حوزه وظایف شهرداری به‌صورت سریع و برخط به شهروندان ارائـه می‌کند. در شهرداری هوشمند بخش اعظم ارتباطات و تعامل‌های اجتماعی و تأمین بخش عمده‌ای از نیازهای روزمره مردم از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. اما مهم‌ترین خصوصیت شهر و شهرداری هوشمند مشارکت شهروندان در تمامی عرصه‌ها از برنامه‌ریزی، اجرا تا نظارت است.
برای دستیابی به این مهم لازم است تا شهردار محترم تهران نسبت به انجام موارد زیر اهتمام ورزند:
 ۱- به کارگیری نخبگان جوان در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و تقویت ساختارهای امنیتی و خدمت‌رسان این سازمان
۲-  سرعت بخشیدن به دستاوردهای سازمان جدیدالتاسیس هوشمندسازی‌
 ۳- اصلاح فرایندهای خدمت‌رسانی به شهروندان با هدف تسهیل و سرعت‌بخشی خدمات به شهروندان
 ۴- سرعت‌بخشی به پاسخ‌دهی به خواسته‌ها، انتقادات و پیشنهادهای شهروندان
 

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 23689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =