نصب ۳۰ دوربین نظارتی برای رصد حریم شهر تهران/ بازار سوداگران کساد شد

مدیر عامل شرکت شهربان حریم بان شهرداری تهران از نصب ۳۰ دوربین نظارتی برای رصد حریم شهر تهران خبرداد و گفت:تخلفات در حوزه حریم کاهش چشمگیری یافته است.

به گزارش شهر، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها یکی از ناهنجاری های به حساب می آید .پدیده ای  که طی سال های اخیر به وفور در شهرهای مهاجر پذیر دیده شده است. 

صیانت و حراست از اراضی زراعی و باغی، با پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر قانونی به طور ویژه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است اما باید دستگاه های مسوول در این زمینه هم پای کار بیایند.

ساخت و سازهایی که در گذشته نه چندان دور در حریم تهران صورت می گرفت و باعث تخریب محیط زیست و از بین رفتن حقوق شهروندی شد.

در خصوص آخرین وضعیت حریم، رفع سد معبر، هوشمند شدن نظارت ها، افزایش حقوق نیروهای شهربان، صدور کارت حریم یار و .... با سید امیر فتاحیان مدیر عامل شرکت شهربان حریم بان شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

در یک سال گذشته چه تعداد ماموریت در شرکت شهربان انجام شده است؟ یکی از مشکلات شهروندان درگیری های نیروهای شهربان با سدمعبری ها بوده است برای رفع این مشکل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

انجام ماموریت‌ها بدون تنش/۹۸۹ هزار و ۸۷ مأموریت نظارت بر ساخت و ساز شهری و پیشگیری از تخلفات ساخت و ساز در شهر

حساسیت و اهمیت مأموریت‌های شهروندان زیاد است  از آن به عنوان «ویترین شهرداری تهران» یاد می‌شود، طی سیصد روزگذشته تعداد یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۴۶۶ مأموریت شهربان در سه حوزه شهر، حریم و معبر با همکاری شهرداری‌های نواحی و مناطق انجام شده است که نکته حائز اهمیت در خصوص این حجم از مأموریت، انجام آن‌ها بدون تنش و حاشیه و با حفظ کرامت شهروندان (اصل مورد تاکید شهردار تهران) است که می‌توانیم تعبیر «قانونگرایی اخلاقمدارانه» را برای آن به کار ببریم.

از مجموع  ۱ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۴۶۶ مأموریت ذکر شده، تعداد ۹۸۹ هزار و ۸۷ مأموریت مربوط به حوزه شهربان (نظارت بر ساخت و ساز شهری و پیشگیری از تخلفات ساخت و ساز در شهر)، تعداد ۴۲۰ هزار و ۴۵۹ مأموریت مربوط به حوزه معبربان (حفاظت از معابر عمومی و رفع سدمعبر) و تعداد ۱۰۱ هزار و ۹۲۰ مأموریت نیز مربوط به حوزه حریم‌بان (صیانت از حریم، پیشگیری و رفع تخلف ساخت و ساز و تغییر کاربری در حریم) است.

قرار بود حریم تهران به صورت هوشمند کنترل شود آیا تجهیزات لازم برای این امر خریداری شده است؟ برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز چه کرده اید؟در اینباره توضیح دهید.

نصب ۳۰ دوربین نظارتی برای رصد حریم شهر تهران/کنترل ورود یا خروج مصالح به صورت آنلاین

از اقدامات زیربنایی انجام شده طی سیصد روز گذشته، اجرای طرح‌های مرتبط با «پروژه شهربان هوشمند» در راستای تأکیدات شهردار تهران با هدف مدرن‌سازی اداره شهر و نیز مقابله با فساد است، از جمله این اقدامات، نصب ۳۰ دستگاه دوربین نظارتی در ۱۴ نقطه ورودی حریم شهر تهران است که به مرکز مانیتورینگ شرکت شهربان و حریم‌بان متصل هستند و کنترل ورود یا خروج مصالح از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد.

ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهر تهران ۴۶ درصد کاهش داشت

عامل و بستر اصلی بروز تخلفات ساخت و ساز در حریم شهرها، ورود مصالح به محدوده حریم است و در صورتی که مصالحی وارد حریم نشود، ساخت و سازی هم رخ نخواهد داد، از زمان نصب دوربین‌های نظارتی رصد حریم، میزان ورود مصالح به محدوده حریم و بالتبع، تخلفات مرتبط با تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهر تهران ۴۶ درصد کاهش داشته که بسیار قابل توجه است.

راه اندازی مرکز مانیتورینگ شهربان/رصد آنلاین موضوعات مربوط به وظایف شهربان در سطح شهر و محدوده حریم

راه اندازی مرکز مانیتورینگ در شرکت شهربان و حریم‌بان از دیگر اقدامات مرتبط با هوشمندسازی در این شرکت است که راه‌اندازی آن به عنوان بستر و پیش نیاز کنترل و رصد آنلاین موضوعات مربوط به وظایف شهربان در سطح شهر و محدوده حریم یک ضرورت بود؛ از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این مرکز مانیتورینگ می‌توان بهره برداری‌های گوناگونی در راستای وظایف محوله به شرکت شهربان و حریم‌بان و ارتقای کیفی و کمی سطح خدمات به شهر و شهروندان کرد.

یکی از مشکلات در سال های اخیر پایین بودن حقوق نیروهای شهربان بود که منجر به بروز برخی مشکلات می شد، چه میزان حقوق و مزایای نیروهای شرکت شهربان در سال جاری افزایش یافته است؟

همسان‌سازی و افزایش چشمگیر حقوق حدود ۲۵۰۰ نیروی شهربان

حقوق پایین نیروهای شهربان در سالیان گذشته یکی از عوامل و ریشه‌های اصلی بروز برخی ناهنجاری‌ها و همچنین نارضایتی در این خانواده خدوم و زحمتکش شهرداری تهران با وجود سخت و زیانبار بودن نوع مأموریت‌ها بود،  همسان‌سازی و افزایش چشمگیر حقوق حدود ۲۵۰۰ نیروی شهربان (شهربانان، حریم‌بانان، معبربانان، عوامل اجرایی گیت بازار و …) از دیگر اقدامات انجام شده طی این مدت است که با تدبیر و حمایت شهردار تهران و معاونت‌های «خدمات شهری»، «مالی و اقتصادی» و  «برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی» محقق و منجر به تولید رضایت و افزایش کارآیی در خانواده بزرگ ۲۵۰۰ نفره شهربان شد.

اجرای طرح انضباط شهری به کجا رسید؟ برای رفع سد معبر چه کردید؟

ساماندهی دستفروشان و بساط‌گستران/ اجرای ۲۵ طرح فوریتی انضباط شهری در ۱۸ منطقه تهران

طی این مدت، در راستای حفاظت از معابر عمومی به عنوان حق عامه شهروندان، حفظ نظم و زیبایی نمای شهری و نیز پیرو مطالبات شهروندی، طرح‌های گوناگونی در حوزه انضباط شهری به اجرا درآمده است،  اجرای ۲۵ طرح فوریتی انضباط شهری در ۱۸ منطقه تهران و ساماندهی دستفروشان و بساط‌گستران در این نقاط از دیگر اقدامات انجام شده طی سیصد روز اخیر بوده که این طرح‌ها با وجود همه موانع و چالش‌های اجتماعی و اقتصادی موجود، با برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط شرکت شهربان و همکاری شهرداری‌های مناطق، شرکت ساماندهی و نیروی انتظامی، در کمال آرامش با حفظ کرامت دستفروشان و با محوریت توجه به معیشت دستفروشانِ نیازمند (که از بساط‌گستران حرفه‌ای و غیرنیازمند با درآمدهای قابل توجه جدا هستند) صورت گرفته است.

البته طبیعی است که پدیده «دستفروشی و بساط‌گستری منجر به سدمعبر» به عنوان یک معضل اجتماعی که شهرداری هیچ نقشی در تولید و تولد آن نداشته اما طبق قانون، متولی رفع آن شده و حتی در انتظارات عرفی جامعه، متولی ساماندهی آن نیز شده است، معضلی است که حل اساسی و رفع زیربنایی آن نیازمند ورود چندین وزارتخانه و دستگاه دولتی مرتبط با این معضل است و همچنین به فرهنگسازی مستمر رسانه ملی و اقدامات کاربردی نهادهای متولی فرهنگسازی در این خصوص نیاز دارد؛ زیرا تا زمانی که افکار عمومی و شهروندان، معابر عمومی را به عنوان «حق عامه» نپذیرند و تا زمانی که پدیده بساط‌گستریِ منجر به سدمعبر را یک معضل اجتماعی و رخداد غیرقانونی تلقی نکنند، هر چه قدر هم که شهرداری و مدیریت شهری در این زمینه طرح‌های انضباط شهری را به اجرا در بیاورند، اصل موضوع به دلیل دارا بودن ظرفیت پذیرش اجتماعی کماکان پابرجا خواهد بود.

از دیگر اقدامات انجام شده طی این مدت، برقراری انضباط شهری مراسمات و مناسبت‌های ملی و مذهبی توسط نیروهای اجرایی شرکت شهربان و حریم‌بان پس از برنامه‌ریزی از سوی این شرکت بوده است که از جمله این مراسمات می‌توان به مراسم ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، تشییع شهدای گمنام در مناطق مختلف تهران، راهپیمایی ۲۲ بهمن، راهپیمایی روز قدس، همایش بزرگ سلام فرمانده، اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها، مراسم آخرین چهارشنبه سال، نماز عید سعید فطر، جایگاه‌های عرضه دام ویژه عید سعید قربان و... اشاره کرد.

چرا گیت های بازار تهران به شرکت شهربان واگذار شد؟

تحویل گیت بازار تهران (به مثابه نبض پایتخت) به شرکت شهربان و حریم‌بان توسط شهرداری تهران، از دیگر اقدامات صورت گرفته طی سیصد روز گذشته بوده است که با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جدید انجام شده توسط شرکت شهربان و تغییر سیستم نظارت عوامل اجرایی گیت بازار تهران، رضایت کسبه و شهروندان از این مسئله رقم خورده و ناهنجاری‌های ایجاد شده در سالیان گذشته به نحو ملموس و قابل توجهی کاهش و یا پایان یافته است.

آیا آموزش های لازم به نیروهای شهربان داده می شود؟ 

برگزاری بیش از ۱۱۵ هزار نفر ساعت آموزش برای نیروها و کارکنان

شرکت شهربان در خصوص آموزش‌ نیروهای اجرایی به عنوان لازمه افزایش بهره‌وری، سالم‌سازی ساختار اداری و اجرایی و همچنین، افزایش کیفیت خدمات رسانی به شهروندان اهتمام دارد و  طی این مدت، ۱۱۵ هزار و ۸۳۰ نفر ساعت آموزش برای نیروهای اجرایی و کارشناسان شهربان در نواحی ۱۲۴ گانه و مناطق ۲۲ گانه در قالب دوره‌های آموزشیِ کاربردی و عملی مؤثر برگزار شده است.

بگذارید من یک نکته ای را همین جا عرض کنم که نیروهای شهربان، همواره در شرایط بارندگی (برف و باران)، در راستای خدمات‌رسانی به شهروندان و تسهیل آمد و شد در سطح پایتخت، همکاری تنگاتنگی با سایر نیروهای خدمات شهری دارند و به صورت آماده باش و عملیات شبانه روزی در شرایط بارندگی، با شن‌پاشی و رفع آبگرفتگی معابر و ... انجام وظیفه می‌کنند.

پویش‌های شهروندی «نه به سدمعبر» و «من هم حریم‌بان هستم» به کجار سید؟آیا کارت شناسایی حریم یار صادر شد؟

طبق گفته مدیرعامل شهربان، این شرکت با حضور در نمایشگاه بین المللی «شهرهای خواهر خوانده و دستاوردهای مدیریت شهری تهران»، با اجرای طرح‌های متنوع، مشارکت فعال داشته است: غرفه شهربان واقع در مجموعه خدمات شهری و محیط زیست، در نمایشگاه بین‌المللی «شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران» (تهران ۱۴۰۱) از ۱۲ تا ۱۷ تیرماه میزبان بازدیدکنندگان بود. اجرای طرح «حریم‌یار» از ویژه برنامه‌های شهربان در این نمایشگاه بود که در این طرح، در راستای افزایش مشارکت و نظارت شهروندی، برای شهروندان متقاضی، کارت شناسایی «حریم‌یار» صادر می‌شد تا شهروندان به عنوان صیانت‌کنندگان از حریم شهر تهران، در هر نقطه‌ای از حریم، تخلفات ساخت و ساز یا تغییر کاربری را مشاهده کردند به سامانه‌ نظارتی ۱۳۷ شهرداری تهران اعلام گزارش کنند.

اجرای پویش‌های شهروندی «نه به سدمعبر» و «من هم حریم‌بان هستم» از دیگر ویژه برنامه‌های شهربان در این نمایشگاه بود که در این پویش‌ها، پس از ارائه اطلاعات کاربردی به شهروندان و بازدیدکنندگان، آن‌ها به این دو پویش می‌پیوستند. همچنین، معرفی پروژه‌های «شهربان هوشمند» (سامانه جامع شهربان، مرکز مانیتورینگ هوشمند شهربان، سامانه  AVL، سامانه ثبت ارتباطات الکترونیک شهربان، پروژه خودروهای هوشمند شهربان و…) از دیگر ویژه برنامه‌های این شرکت در نمایشگاه بین‌المللی تهران ۱۴۰۱ بود.

از دیگر اقدامات انجام شده توسط شهربان بنا به اعلام مدیرعامل این شرکت، اجرای «طرح تقدیر از مدافعان زندگی» است که در آن، از همسران کارکنان و نیروهای شهربان (شاغل در عرصه سلامت و درمان) برای ایثارگری و استقامت در مبارزه با ویروس کرونا در کنار پذیرش شغل پرمشقت همسران خود در شهربان با حضور کمیته تکریم شرکت شهربان و حریم‌بان در منزل آنان، از تعهد فداکارانه‌شان تقدیر به عمل آمد.

اجرای طرح تقدیر از نیروهای پاکدست و متعهد

اجرای طرح تقدیر از نیروهای پاکدست و متعهد شهربان در راستای ترویج فرهنگ پاکدستی و سالم سازی اداری از دیگر اقدامات است. یکی از مهمترین و مؤثرترین رویکردهای کاهش ناهنجاری‌ها و ضدارزش‌ها، تقویت هنجارها و ارزش‌هاست که نقش قابل تأملی در سالم سازی اداری دارد؛ در همین راستا، طی این مدت، شرکت شهربان و حریم‌بان با تشکیل کمیته تکریم، نیروهای پاکدست، متعهد و نیکوکار را با هدف تشویق سایر کارکنان به این رویکردها مورد تشویق و تقدیر قرار داده است که این روند، به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

پیوستن ۲۵۰۰  نیروی شهربان به سامانه جامع ثبت تردد کارکنان شهرداری تهران چه ویژگی برای نیروها دارد؟

از جمله طرح‌های مرتبط با پروژه شهربان هوشمند، پیوستن ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی اجرایی شهربان به سامانه جامع ثبت تردد کارکنان شهرداری تهران با حمایت شهردار تهران، پیگیری‌های‌ معاون خدمات شهری و محیط زیست و مساعدت معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تهران بود که با هدف هوشمندسازی فرایندها و ساختارها، ارتقای منزلت سازمانی نیروهای اجرایی شهربان و تقویت نظم اداری صورت گرفت و با تحقق این رخداد، فرایند حضور و غیاب دستی و سنتی، از میان رفت.

تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای ایثارگر شهربان انجام شد؟ چه تعداد از نیروها تبدیل وضعیت شدند. در این باره توضیح دهید.

از دیگر اقدامات صورت گرفته طی این مدت در شرکت شهربان ، انجام مراحل تشکیل پرونده تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای ایثارگر شهربان و تشکیل شورای تحول در این خصوص است که این اقدام، همچنان در حال انجام و استمرار است و در این زمینه، تعامل و همکاری مطلوبی بین معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری تهران و شرکت شهربان وجود دارد.

همچنین  تارنمای رسمی این شرکت به دلیل قدیمی بودن بستر نرم افزاری و طراحی، نیازمند طراحی مجدد بود، در همین راستا، تارنمای رسمی شرکت شهربان به عنوان شناسنامه هویتی این مجموعه در فضای مجازی و جهان اینترنتی، با همکاری سازمان فناوری ارتباطات شهرداری تهران، مورد بازطراحی قرار گرفت که به زودی رونمایی خواهد شد.

طراحی پلن‌های فنی و اجرایی برای کاهش چشمگیر تخلفات ساخت و ساز در شهر و حریم تهران

علاوه بر اقداماتی که بیان شد، اقدامات دیگری از قبیل طراحی پلن‌های فنی و اجرایی برای کاهش چشمگیر تخلفات ساخت و ساز در شهر و حریم تهران، برگزاری مسابقات کاربردی فرهنگی از قبیل «مسابقه نقاشی سدمعبر»، «مسابقه کاریکاتور با موضوعاتی همچون ساخت و سازهای غیرمجاز، سدمعبر و ...»، اجرای پویش‌های شهروندی در سطح شهر با موضوع انضباط شهری (صیانت از حریم، سدمعبر و ...) با هدف افزایش آگاهی شهروندی و مشارکت آنان در برقراری انضباط شهری، راه‌اندازی موکب سیار شهربان ویژه اربعین حسینی در سطح شهر تهران و ... نیز طی این مدت توسط شرکت شهربان و حریم‌بان انجام شده و ویژه برنامه‌ها و طرح‌های اختصاصی دیگری نیز با رویکرد سالم سازی اداری، شفافیت، کاهش تخلفات در حوزه انضباط شهری و... در دست اجراست.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 23730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =