واکاوی جزییات حادثه تلخ مرگ کودک در منطقه ۱۵

شواهد حاکی است، محل حادثه در محدوده بوستان‌های شهر نبوده، دهانه حفره پیش از حادثه مسدود بوده و احتمالاً ریزش ناشی از قصور در پوشش قنات‌های منطقه در ابتدای دهه ۷۰ است.

به گزارش شهر، عصر روز یکشنبه ۱۹ تیرماه، حادثه‌ای دلخراش در محدوده فضای سبز یکی از رمپ‌های سه راه افسریه (واقع در جنوب شرقی تهران) به وقوع پیوست و طی آن دختر بچه‌ای ۴ ساله با سقوط در چاهی عمیق، جان خود را از دست داد.

شواهد حاکی است، با حضور عوامل آتش نشانی در محل حادثه، کودک از درون حفره خارج و تحویل نیروهای اورژانس می‌شود، اما کودک خردسال دقایقی بعد جانش را از دست می‌دهد.

بازداشت مدیران شهرداری در ازای ریزش قنات

گفتنی است؛ در ساعات اولیه این حادثه بازپرس پرونده در دادسرای امور جنایی، شهردار منطقه ۱۵، شهردار ناحیه ۵ این منطقه و پیمانکار فضای سبز شهرداری را بازداشت می‌کند.

بر اساس اظهارات مسئولان شهری، محدوده حادثه جز فضای بوستان‌های شهر محسوب نمی‌شود. ظن قوی ریزش قنات، برای باز کردن پای دستگاه‌های دیگر به ماجرا و بررسی بیشتر جزئیات حادثه کفایت می‌کرده است. با این وجود، ماجرا از همان ساعات اولیه رسانه‌ای شد.

انتقاد عضو شورای شهر از نحوه مواجهه قضائی با حادثه

در همین رابطه، پرویز سروری در جریان هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به ورود انقلابی قوه قضائیه به مسائل قضائی برای حل مشکلات مردم، اظهار کرد: این قوه را مصداق کارآمدی و مسأله‌محوری می‌دانیم، اما اتفاق روز گذشته تعجب ما را بر انگیخت. چرا باید شهردار منطقه ۱۵ که جز نیروهای انقلابی به شمار می‌رود، به همراه مسئول فضای سبز منطقه بازداشت شود؟

نایب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداران نباید علم غیب داشته باشند که بدانند زیر زمین چه خبر است. این منطقه رمپ و لوپ بوده و فضای استراحت نیست؛ اما یکی از فرزندان ما در چاه موجود در منطقه سقوط کرده و جان خود را از دست داده است. چرا باید مدیران شهرداری با استرس پشت میز بنشینند و این اضطراب را داشته باشند که اگر اتفاقی در منطقه‌ای روی دهد، شهردار باید به زندان برود.

قنات‌های منطقه در دهه ۷۰ به خوبی پر نشده / دهانه حفره، قبل از حادثه مسدود بوده

به تازگی، سخنگوی شهرداری تهران نیز در گفت‌وگویی در مورد حادثه سقوط دختربچه به داخل چاه بیان کرد: برخلاف اخبار منتشر شده محدوده حادثه اصلاً بوستان نبوده، بلکه فضای سبزی بین چند خیابان در میدان افسریه بوده است.

وی افزود: میدان افسریه سال ۷۲-۷۱ ساخته شده و در آن زمان خانه‌ها و املاک توسط شهرداری خریداری و بعد از مسطح کردن خانه‌ها، آن را به میدان فعلی افسریه تبدیل کردند.

بنابراین، باید چاه‌هایی که در این منازل بوده، توسط شهرداری با دقت و با روش‌های منطقی پر می‌شد؛ اما ظاهراً آن چاه یا قنات و یا هر چیزی که باعث بروز این حادثه شده، پر نشده و تنها سطح رویی آن پر شده و بعد نیز بر روی آن چمن کاری صورت گرفته است.

سخنگوی شهرداری تهران در بخشی دیگر با رد این ادعا که دهانه این چاه باز بوده و شهردار منطقه ۳ روز قبل از این فضای سبز بازدید کرده بود و در جریان وجود چنین چاهی قرار گرفته بود، گفت: این چاه مورد استفاده شهرداری نبوده و مدیران وقت از وجود چنین چاهی مطلع نبودند. روی آن نیز با سبزه و چمن پوشیده بود و از بیرون اثری از چاه وجود نداشت.

صدور دستور ویژه از سوی شهردار تهران

محمدخانی افزود: شهرداری تهران به شدت از این حادثه متأثر است و موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کند و هر کاری که در راستای تسلی خانواده لازم باشد، انجام خواهد داد. همان طور که در بیانیه منطقه آمده، موضوع با جدیت بررسی می‌شود و اگر قصوری در این زمینه از سوی عوامل شهرداری احصا شود، حتماً با آن برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهردار تهران در زمان شنیدن این حادثه در عراق بود و به شدت از مرگ این دختربچه متأثر شده و دستور پیگیری ویژه دادند، در مورد بازداشت شهردار منطقه ۱۵ گفت: برخورد با شهردار منطقه مسبوق به سابقه نیست. بازداشت شهردار منطقه، برای خدمات‌رسانی به مردم محلات مشکلاتی ایجاد می‌کند و وقتی هنوز تحقیقات کامل نشده، برخورد با بالاترین مقام منطقه چه معنایی دارد؟

مضاف بر اظهارات فوق، مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز با اشاره به فضاسازی عجیب و غریب پیرامون حادثه، نسبت به بازداشت شهردار منطقه ابراز تعجب کرد.

محل حادثه بوستان نبوده است

مهدی چمران در حاشیه هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر ریزش قنات را عامل سقوط کودک عنوان کرد و گفت: حادثه سقوط دختر ۴ ساله به چاه حادثه تلخی بود؛ اما این منطقه بوستان نبوده و در رمپ و لوپ یک بزرگراه واقع شده است. محل پیش‌بینی شده‌ای برای استراحت مردم نبوده و فضای سبز بین بزرگراهی است که محل خطرناکی برای پیاده شدن افراد نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بررسی مجدد محل حادثه توسط آتش نشانی اظهار کرد: این حفره اگر دیده می‌شد، بچه روی آن نمی‌نشست. قنات ناگهانی فروریزش کرده و باعث کشیدن این طفل به داخل شده است.

چمران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بازداشت شهردار منطقه ۱۵ تهران، افزود: به دلیل فضاسازی عجیب و غریب، دستور بازداشت صادر شده و نمی‌دانیم چرا شهردار منطقه ۱۵ بازداشت شده است.

در ماجرای دردناک سقوط مرگبار دختر بچه در منطقه ۱۵ تهران نیز، آنچه پرواضح است، باید ابتدا در یک فضای غیرسیاسی، بررسی کارشناسی تکمیل شده، سپس میزان قصور هر یک از دستگاه‌ها مشخص شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 23748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =