تشکیل پرتال جامع مطالعات شهری در تهران

سرپرست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: پرتال جامع مدیریت شهری توسط این مرکز و با همکاری کلانشهرهای ایران تشکیل شده و مطالعات در این زمینه را در اختیار علاقمندان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد منان رئیسی در هفتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از پرتال جامع مطالعات شهری ایران و همکاری با مراکز پژوهشی شوراهای هفت کلان شهر کشور با بیان اینکه اقدامات باید آگاهانه و با مطالعه انجام شود، اظهار کرد: مرکز مطالعات با سابقه بیش از نیم قرن به عنوان یک بازوی مطالعاتی در کنار شهرداری است.

سرپرست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، هم افزایی با سایر کلانشهرها را یکی از برنامه های خود در مرکز عنوان کرد و افزود: از دو ماه پیش با همکاری کلانشهرها از جمله اهواز، کرج، اصفهان، شیراز، تبریز و قم هم افزایی صورت گرفت. با توجه به اینکه همیاری شوراها منجر به همکاری شهرداری ها می شد برقراری این ارتباط را با شورای کلانشهرها آغاز کردیم.

وی ادامه داد: پورتال جامع مطالعات شهری به تفکیک بخش های مختلف تشکیل شده که قابلیت بازدید برای عموم علاقمندان به مطالعات شهری وجود دارد. بدون بروکراسی پیچیده امکان در اختیار قرار دادن مطالعات وجود دارد و از موازی کاری در این زمینه نیز جلوگیری می شود.

منان رئیسی با بیان اینکه دو هزار و ۷۰۰ سند پژوهشی در نیم قرن اخیر تولید شده است، خاطرنشان کرد: ۶ هزار رکورد پژوهشی در طول این مدت در مرکز تهیه شده است. بخش قابل توجهی از این مطالعات در گذشته اجرایی نشده که خوشبختانه با توجه شهردار به این موضوع، معاونت کاربست در مرکز تشکیل شده و طرح ها در این معاونت دنبال می شود تا شهروندان بتوانند از نتایج آن برخوردار شوند.

پرویز سروری در ادامه در واکنش به گزارش سرپرست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه مطالعه در کشور ما امر تشریفاتی است، اظهار کرد: این موضوع یک ضایعه برای کشور به شمار می رود و خرسندیم که این هم افزایی مطالعاتی صورت گرفته است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فقر مطالعاتی در شهرهای مختلف خسارت های بزرگی را وارد کرده است، یادآور شد: می توان مطالعات را به اشتراک گذاشته و از اسراف منابع جلوگیری کرد.

راه‌اندازی پرتال جامع مطالعات شهری اقدامی اثرگذار است

وی با بیان اینکه مهم این است که مطالعات به بار بنشیند و مردم آثار آن را مشاهده کنند، تأکید کرد: روندی که امروز کلید می خورد می تواند در کشور کارآمد و موثر باشد و امیدواریم بتوانیم مطالعات را بین شهرها به اشتراک بگذاریم. یقین دارم راه اندازی این پرتال می تواند اقدامی بزرگ و اثرگذار باشد.

گفتنی است در ادامه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، از پرتال جامع مطالعات شهری تهران رونمایی شد.

نظرات مرکز مطالعات در لوایح اخذ شود

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به ارسال نامه خود به علیرضا زاکانی شهردار تهران، اظهار کرد: در گذشته چنین بود که نظر مرکز مطالعات در لوایح اخذ می شد اما مدتی است این موضوع را شاهد نیستیم. 

وی ادامه داد: من در این نامه به شهردار تهران پیشنهاد دادم که مجددا نظرات مرکز مطالعات در لوایح لحاظ شود.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از تدوین شبکه مطالعات برای شهر گفت: یکی از الزامات خلاقیت و نوآوری استفاده از شبکه دانشی است که خلأ آن در مدیریت شهری مشاهده می شود و خوشبختانه در حال حاضر این پرتال ایجاد شد.

مهدی بابایی با بیان اینکه امیدواریم دیگر کلانشهرها نیز به پرتال متصل شوند، تصریح کرد: این پرتال جامع می تواند بستری برای مشارکت حوزه مطالعاتی در کشور و افزایش این مشارکت باشد.

ضرورت تشکیل کنسرسیوم‌های مطالعاتی

وی ادامه داد: باید کنسرسیوم های مطالعاتی را تشکیل دهیم و بتوانیم از آن در کشور بهره مند شویم.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکنون استفاده های زیادی از خدمات مرکز مطالعات داشته ایم، گفت: در مدت اخیر نیز در خصوص ۱۰ موضوع مهم در رابطه با حادثه متروپل، از مطالعات این مرکز بهره گرفتیم که این خدمات جای تقدیر دارد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ایجاد پرتال جامع مطالعات شهری اتفاق خوبی است، اظهار کرد: امیدواریم این پرتال اثربخشی خوبی در کشور داشته باشد. مطالعات در دسترس قرار بگیرد اما به عنوان یک قاعده جهت الگوبرداری تهیه شود.

راهکارهای دقیق در مطالعات برای رفع مشکلات ارائه شود 

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه باید مشخص شود که مطالعات چه مشکلی را در شهر برطرف خواهد کرد، یادآور شد: باید راهکارهای عملی و دقیق در مطالعات برای رفع مشکلات ارائه شود.

وی با بیان اینکه باید فرصت فراهم شود که تمام شهرداری های کشور از این پرتال و مطالعات استفاده کنند، گفت: سوال ما این است که آیا مرکز مطالعات شهر تهران قرار است روند دوره های قبلی را ادامه دهد یا قرار است شاهد تحول در این مرکز باشیم؟

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مرکز مطالعات نهاد تشریفاتی نیست، بلکه عملیاتی است، گفت: این مرکز باید عملیاتی وارد کار شود. به عنوان مثال عمر آسفالت در تمام شهرها ۱۲ سال اما در تهران سه سال است و مرکز مطالعات می‌تواند این موضوع را بررسی کند.

در طرح‌های پژوهشی موضوعاتی با محوریت بانوان مورد توجه قرار گیرد

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نیمی از جمعیت ایران بانوان هستند، تصریح کرد: پیشنهاد من این است که در طرح های پژوهشی، موضوعاتی با محوریت بانوان مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 23815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =