تعصب ۹۰ درصد ایرانی‌ها به اعتقادات مذهبی/ نگاه دولت در حوزه عفاف و حجاب دوقطبی‌سازی نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نگاه دولت در حوزه پوشش دوقطبی‌سازی نیست، گفت: بر اساس افکارسنجی‌های صورت گرفته، ۹۰ درصد از جمعیت ایران به اعتقادات خود تعصب و غیرت دارند.

به گزارش خبرنگار شهر، محمدمهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه رویداد ملی گوهرشاد ضمن تقدیر از پاسداشت فرهنگ عفاف و حجاب تحت عنوان رویداد گوهرشاد اظهار کرد: ما در حوزه عفاف و حجاب، نگاهی هویتی داریم. در ایران اسلامی عفاف و حجاب و پوشش یک مولفه فرهنگی و هویتی و چند هزار ساله است؛ اگر تمدن ایران زمین که با افتخار از آن یاد می کنیم به چند هزار سال قبل از میلاد می رسد و به تبلور و شکوفایی رسیده است، حوزه پوشش جزئی از آن به شمار می رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عفاف و حجاب محل نزاع قرار گرفته و عده ای به دنبال سیاسی کاری در این زمینه هستند، خاطرنشان کرد: این افراد به دنبال ایجاد انحراف هستند و ما از ۲۰۰ سال قبل شاهد فعالیت های غرب هستند. آن دوره، دوره انفعال و ضعف ما بوده و در همان دوره مدیران سیاسی کشور برای حفط تاج و تخت خود ناچار بودند در یکی از سفارت خانه های روسیه و فرانسه اقامت کنند و به دنبال این بودند که به هویت تاریخی چنگ بیاندازند و برای این اقدام، روی موضوع پوشش دست گذاشتند.

وی تأکید کرد: آنها به دنبال این بودند که جامعه اسلامی را دچار استیصال فرهنگی کنند و در همان دوره، بدنه ایرانی اسلامی، مقاومت قهرمانانه و جانانه ای را انجام داد و چون پروژه استحاله فرهنگی شکست خورد از یک دیکتاتور خشن استفاده کردند تا فرامین فرهنگی را پیش ببرد. در ایران و عراق مقابل این رویداد ایستادند اما این شخصیت بدنام قانون الزام به کشف و حجاب را تدوین کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه آنها تصور می کردند، این طرح در جامعه خسته از سلطه غرب که در بدترین وضعیت زیست اجتماعی، فرهنگی و زیستی خود به سر می برد، به نتیجه می رسد، یادآور شد: این موضوع یک تقابل فرهنگی ریشه دار و ادامه دار است. جریان فرهنگی در ایران علیرغم تمام ضعف های آن روزها به نتیجه رسید و افتخاری بزرگ در گوهرشاد به ثبت رسید.

وی تأکید کرد: امروز در وضعیت ۹۰ سال پیش نیستیم و جامعه ایرانی به واسطه فداکاری ایثارگران و هدایت مقام معظم رهبری به جامعه پرقدرت و پرنشاط تبدیل شده است. امروز جامعه ایرانی در قدرتمندترین شرایط خود قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در آن زمان روسای متفقین در تهران اشغال شده کنفرانس برگزار کردند، یادآور شد: در آن زمان شاه مملکت را در جلسه خود راه ندادند اما امروز ایران در اوج اقتدار خود ظاهر شده است. تمام شبکه های وابسته و قدرت های فرهنگی دشمن با استفاده از فناوری های نوین به مصاف با هویت تاریخی مردم پرداخته اند.

وی با بیان اینکه این یک جنگ تمام عیار فرهنگی است، خاطرنشان کرد: جامعه ما یک جامعه دین مدار است. جامعه مرعوب و دشمنان، امروز بسیار برآشفته اند و می گویند که چرا اعلام می کنید ۹۰ درصد مردم به اعتقادات خود علاقمند هستند و ۸۰ درصد مردم در مناسک مذهبی حضور پیدا می کنند که ما اسناد آن را منتشر می کنیم. مردم با وجود نارسایی ها، محکم پای نظام خود ایستاده اند.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه نباید در فضای هندسی که دشمن برای ما ایجاد کرده، گرفتار شویم، اظهار کرد: دشمن به دنبال دوگانه سازی بین دولت و مردم است؛ دولت منتخب اراده مردم بوده و حاکمیت در نظام مردم سالار دینی تمام مقبولیت خود را از مردم می گیرد.

وی ادامه داد: جریان بیدار فرهنگی باید با احاطه علمی و درک روشن وارد شود و نباید به دوگانگی که دشمن ایجاد کرده، بدمیم. بر اساس افکار سنجی ۹۰ درصد مردم نسبت به اعتقادات تعصب و غیرت دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مرکز اصلی پشتوانه کار ما اعتقادات و ریشه های فرهنگی و تاریخی مردم است، یادآور شد: منشأ مقبولیت حاکمیت مردم هستند. در همین ایام به دنبال ایجاد پویش هایی برای نشان دادن مخالفت ها با ریشه های عمیق تاریخی و فرهنگی بودند که تمام این برنامه ها به شکست انجامید.

وی به میهمانی ۱۰ کیلومتری روز عید غدیر اشاره کرد و افزود: این رویداد با میدان داری گروه های مردمی برگزار شد و میلیون ها نفر با انواع پوشش ها در این برنامه حضور پیدا کردند و نشان دادند که به امامت و ولایت علاقمند هستند.

اسماعیلی با اشاره به سرود سلام فرمانده و اثرگذاری آن در سایر کشورها تصریح کرد: در لبنان می گویند که این شعر را زمزمه می کنند و عده ای به اسلام روی آورده اند.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که چتر فراگیر را در حوزه پوشش نشان دهیم، تأکید کرد: ما مخالف دو قطبی سازی در عرصه عفاف و حجاب هستیم. باید پوشش عفیفانه در بازار عرضه شود و تنوع فرهنگی و اقلیمی ایران را به پوشش غالب تبدیل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه برخی پوشاک با فرهنگ ایرانی-اسلامی مغایرت دارد، یادآور شد: دولت با اجرای کامل قانون، توجه ویژه به مسئله هویتی عفاف و حجاب را در دستور کار قرار داده است.

وی ضمن تقدیر از تلاش شهرداری تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و وزارت کشور و دیگر دستگاه ها برای برگزاری این رویداد، ابراز امیدواری کرد که با چنین برنامه هایی بتوان از این بحران ساختگی دشمنان به خوبی عبور کرد و قوام و دوام جامعه اصیل اسلامی و ایرانی را به منصه ظهور رساند.

انتهای پیام/

۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 23933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =