خلأهای موجود در بحث حجاب به درستی تبیین نشده است

یک استاد دانشگاه تاکید کرد که در بحث حجاب در اندیشه سیاسی خود خلاهایی داریم که به اندازه کافی تبیین نشده است و تاریخ ایران و کشورهای اسلامی نشان می‌دهد پوشش زنان از سیاسی‌ترین موضوعات جامعه انسانی بوده است.

به گزارش خبرنگار شهر، آیین اختتامیه جشنواره ملی گوهرشاد "پوشش اصیل ایرانی اسلامی" -چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱- در مجموعه باغ هنر اراضی عباس آباد برگزار شد و آثار مختلف شرکت کنندگان در آن ارائه و از نفرات و آثار برتر این جشنواره و از پیشگامان حوزه عفاف و حجاب تقدیر شد. 
جمیله علم الهدی استاد دانشگاه، در این مراسم اظهار کرد: بحث عفاف و حجاب زمان زیادی است که در ایران مطرح است و واقعه گوهرشاد نشان می دهد که حجاب یک امر سیاسی است، هر چند که یک امر شخصی تلقی شود؛ ضمن اینکه در بحث حجاب در اندیشه سیاسی خود خلاهایی داریم که به اندازه کافی تبیین نشده است.
وی افزود: تاریخ ایران و کشورهای اسلامی نشان می دهد پوشش زنان از سیاسی ترین موضوعات جامعه انسانی بوده است؛ عجیب است که در روزگار ما زنان با بلندترین فریاد می خواهند آزادی خود را طلب کنند ولی گوش ها سنگین است و نمی خواهد به این آزادی طلبی زنان گوش دهد.  
علم الهدی بیان کرد: باید این مسأله را در نظر بگیریم که اساسا آزادی یک امر فردی است یا اجتماعی و اگر جامعه نباشد اساسا آزادی معنادار است یا خیر؟ تاریخ کشور پر از بی عدالتی در حق زنان بوده و امروز شرایط بدتر از گذشته است؛ در گذشته زنان را حبس می کردند اما الان حذف می کنند و فضاهای خصوصی را گسترش و فضای اجتماعی را تبدیل به فضای خصوصی کردند. 
این استاد دانشگاه یادآور شد: لباس های مردان و زنان در گذشته منضبط و منظم بود ولی امروز در هر یک از مکان‌های پر رفت و آمد می بینید که مردم با لباسهای اتاق خواب شان به خیابان آمدند و حوزه خصوصی گسترش پیدا کرده و حوزه اجتماعی تنگ‌تر شده است.
وی اضافه کرد: اگر دستگاه عقلانیتی که در آن بحث آزادی زنان مطرح است معطوف به سلطه باشد، این آزادی بیشتر در سیطره مردان یا دستگاه بوروکراسی است اما اگر متناسب با آموزه های دینی ما باشد آزادی زنان در راستای کمال جویی ما خواهد بود.  
علم الهدی با بیان اینکه اولین تهدید شیطان تهدید به برهنگی بود و حتی ذریه آدم را تهدید به برهنگی کرد، گفت: خداوند در پاسخ به شیطان لباس را نازل می کند و لباس تنها چیزی است که به انسان خاص شده و نه به دیگر جانوران. 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی فردیت را در نظر می گیریم؛ رفتار و لباس من به خودم مربوط است ولی وقتی جامعه را در نظر می گیریم می بینیم که لباس و رفتار من فقط به خودم مربوط نیست. 
وی با تاکید بر اینکه مبارزه با بی حجابی آزمون الهی است، افزود: نوعی اخلاق فردگرا ما را به این سمت می برد که در بحث صلح و عدالت و فضائل اخلاقی فرد گرا باشیم و این رواگری امروز تبلیغ می شود که با اندیشه سیاسی سرمایه داری و برخی از اندیشه های شرقی سازگار است. 
علم الهدی بیان کرد: در الهیات سیاسی اسلام تاکید می شود که بعضی را برای برخی دیگر فتنه قرار دادیم و در واقع زندگی اجتماعی کاملا بر اساس آزمون الهی است و مجبوریم که در این آزمون شرکت کنیم و در این آزمایش الهی به همدیگر و روزهای تلخ و حجاب و عفاف و دیگر مسائل آزمایش می شوید. 
این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه عفاف و حجاب یکی از عمیق ترین لایه های سیاست در ایران است که بر اساس آن استعمار وارد شده، عنوان کرد: این استعمار می خواهد مجددا برگردد و کار بزرگی که مردم ما انجام دادند و استعمارگران را بیرون راندند را خنثی کند؛ استعمار امروز می خواهد برگردد و وابستگی ما را به خود بیشتر کند؛ شاید اگر تلاش می شود که این فشارها در دولت سیزدهم بیشتر شود به دلیل پیروزی های سیاسی است که نظام اسلامی در این دولت با آن روبه رو شده است.
انتهای پیام/
۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
کد خبر: 23945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =