هنر ابزار ایجاد مشارکت، تشدید نقاط مثبت و رفع نقاط منفی در شهر است

اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با حضور علیرضا زاکانی و تجلیل از برگزیدگان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر که امروز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به این مطلب که بسیار خشنودیم بعد از ۲ سال تعطیلی (پاندمی کرونا) این جشنواره را در شهر تهران برگزار می کنیم، گفت: ما میراث شهری را به دست و عهده گرفتیم که خوبی ها و کاستی هایی در کنار یکدیگر دارد.

زاکانی با اشاره به نیاز تحول در روح و کالبد توامان در شهر تهران ادامه داد: تهران به عنوان بزرگ‌ترین کلانشهر غرب آسیا نیازمند تحول در سخت افزار و نرم افزار شهر است تا شهروندان در سطح بالاتری بتوانند به افق های رو به رو دست پیدا کنند.

وی با تاکید بر این موضوع که نباید به آنچه که امروز به آن رسیده ایم، نباید قانع باشیم، بیان کرد: ضرورت تغییر در شهر تهران را باید باور داشت و برای این تغییر داشتن فکر پیشرو، عنصر توانا، برنامه مهم و برای تغییرات عزم و اراده یک ضرورت در کنار امکانات است تا تغییر و تحول در حوزه نرم افزار، روح و کالبد شهر ایجاد شود.

شهردار تهران افزود: این کلاف به ظاهر سر در گم و در هم تنیده مشکلات شهر تهران به طور حتم نیازمند گره‌گشایی است و این مشکلات متعدد باز نمی شود مگر به سر انگشت تدبیر و تحقق که این مهم جز در سایه مشارکت همگانی محقق نخواهد شد.

زاکانی با تاکید بر این موضوع‌ که الگوی مدنظر تهران با شرایط امروز بسیار فاصله دارد، گفت: امروز اگر با شهری مواجه هستیم که شهروندان آن از بر هم انباشتگی مشکلات در رنج هستند باید به سمتی حرکت کنیم که شهر را در حوزه مادی و معنوی به سمت رشد چشمگیر سوق دهیم.

وی بیان کرد: از طرف دیگر شهروندی که در سختی و با نارضایتی صبح خود را شام می کند ضرورت امر این است که نهاد شهرداری به مجموعه ای ارایه کننده از خدمات اجتماعی برسد و این چهارچوب را عملی کند.

شهردار تهران با تاکید بر این مطلب که اگر صحبت از مشارکت می کنیم باید با شناخت و معرفی کردن شرایط مختلف همراه باشد، بیان کرد: امروز بسیار خشنود هستم در این رویداد بسیار خوب (جشنواره فیلم شهر) شرکت کردم و از خالقان آن تشکر می کنم.

زاکانی ادامه داد: امید دارم با استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان بتوانیم مسایل شهر را بازشناسی و مسایل و مشکلات شهر را بتوانیم به خوبی برای جامعه تبیین کنیم تا با کمک از ظرفیت نخبگان برای خروج از مشکلات به ایده، برنامه و  طراحی دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر این مطلب که باید در این مسیر امید را در جامعه زنده کنیم، تصریح کرد: باید بتوانیم مسیری را طی کنیم که شهر ما در مسیر رسیدن به افق مسئولیت های بزرگ از طریق نخبگان حرکت و این مسیر را در اهم فعالیت ها به گونه ای سوق دهیم تا افق های جدید زندگی در شهر تهران باز شود.

شهردار تهران افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که در هر کجای شهر اگر افتخاری کسب می شود این افتخار بتواند به بهترین نحو ممکن در سراسر شهر بازتاب داده شود و در این مسیر نسبت به خلق هر افتخاری به مردم امید دهیم.

زاکانی ادامه داد: در این مسیر نقش هنر و هنرمند به ویژه ساخت فیلم برای ما موضوعیت دارد و برای تبیین باورمندی به بهترین نحوی می توانیم از ظرفیت هنرمندان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: ما در بخش های مختلف شهر خود شاهد نقاط مثبت و منفی بسیاری هستیم و به شدت در بخش های مختلف نیازمند کمک هنرمندان هستیم تا در مشارکت چندگانه، موضوعات و چالش های شهر حل شود.

شهردار تهران با اشاره به این اهم که تا زمانی که دست به دست هم ندهیم نمی توانیم یک نظم مورد نظر در حوزه های مشخص داشته باشیم، گفت: در موضوعات مختلف اجتماعی می توان مشارکت مردم را جلب کرد اما پیش از آن باید اعتماد و نظر مردم را جلب کنیم.

زاکانی ادامه داد: در تشدید نقاط مثبت و رفع نقاط منفی به بهترین نحوی می توانیم از هنر استفاده کنیم و در ادامه این مسیر باید بتوانیم موفقیت های خود را بازگو کنیم و داشته های خود را با دیگر شهرها به اشتراک بگذاریم.

وی با تاکید بر این مطلب که  تمام این موارد در سایه هنر و به دست هنرمندان انجام شدنی است، ادامه داد: در حوزه هنر آنچه که برآمده از متن جامعه است مورد غفلت واقع شده است اما باید گفت در تمام سطوح با استفاده از ابزار هنر می توان زمینه مشارکت و ایجاد تغییر و فراهم کرد و در این مسیر دست خود را به سوی هنرمندان دراز کردیم.

انتهای پیام/

۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸
کد خبر: 23981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =