آفات چوبخوار و پوستخوار درختان منطقه ۱۷ مهار شدند

طبق مطالعات پژوهشی پرسنل آزمایشگاه گیاهپزشکی شهرداری منطقه ۱۷ در خصوص مبارزه با آفات پوستخوار و چوبخوار با تلفیق چندین روش تاکنون توانسته اند طغیان این آفات را در کانون آلوده مهار و مانع از انتقال آنها به سایر درختان شوند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، پرسنل آزمایشگاه گیاهپزشکی مرکز تحقیقات اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۷ از سال ۹۸ تاکنون با اقدامات ویژه و حول محور پژوهش توانسته اند با آفات چوبخوار و پوستخوار تنه درختان مقابله کنند و دستورالعمل های مدیریتی نوین در این زمینه صادر کنند.

هنگامی که درختان ضعیف می شوند، آفاتی مثل چوبخوار و پوستخوار به تنه آنها حمله می کنند و مراحل زندگی خود را در بطن آنها می گذرانند. سالیانه حجم زیادی از درختان نارون، بید، صنوبر و درختان دیگری مورد حمله این آفات قرار می گیرند و با از بین رفتن درختان، ریه های تنفسی شهرها آسیب می بینند.

در روشی که ذیل پژوهش محققان آزمایشگاه گیاهپزشکی مرکز تحقیقات اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۷ جهت مقابله با این آفات قرار گرفته است، در زمان تعیین شده با استفاده از نایلون کشی تنه درختان در کانون های آلوده، نوع آفت شناسایی، سپس تدابیر ویژه جهت مبارزه با آفت در دستور کار قرار گرفت. فرآیند نایلون کشی از اصول اجرایی خاصی برخوردار بوده و تلفات حشرات کامل را به دنبال دارد.

در روشی دیگر، با استفاده از تهیه خمیر و باندینگ تنه درختان بوده که اصلاحات اساسی نسبت به دستورالعمل ابلاغی سازمان بوستان های فضای سبز در این منطقه اجرا شده که حاصل چندسال مطالعه و اجرا بر روی تنوع آفات چوبخوار بوده است.

بنابراین طبق مطالعات پژوهشی پرسنل آزمایشگاه گیاهپزشکی در خصوص مبارزه با آفات پوستخوار و چوبخوار با تلفیق چندین روش و تدابیر زمانی و اجرای به موقع آنها، تاکنون توانسته اند طغیان این آفات را در کانون آلوده مهار و مانع از انتقال آنها به سایر درختان شوند.

لازم به ذکر است؛ مقاله ISC پذیرش یافته این طرح بر روی یک گونه آفت چوبخوار در یکی از کنگره های معتبر ایران تحت عنوان کنگره گیاهپزشکی ایران به صورت سخنرانی پذیرش شده که در شهریور ماه سال جاری در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور توسط پرسنل این مجموعه ارائه خواهد شد. همچنین مقاله ISI و یک کتاب در خصوص دستاوردهای مطالعاتی این آفات در دستورکار آزمایشگاه گیاهپزشکی اداره فضای سبز منطقه است.

انتهای پیام/

۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 23986

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =