تولید کمترین زباله شهر تهران در منطقه۹

شهردار منطقه ۹ گفت: کمترین میزان زباله و پسماند خانگی روزانه در بین مناطق ۲۲گانه تهران با رقم ۱۲۰ تن در منطقه۹ تولید می‌شود. 

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۹، سیدمحمدرحیم مرتضوی شهردار منطقه گفت:  «تولید زباله» و «مدیریت پسماند» از جمله مهمترین موضوعات شهری هستند که در کلان‌شهری مانند تهران، اغلب در ابعاد چالشی اجتماعی_ زیست محیطی و گاه اقتصادی بروز می‌کند. 

او افزود: سیاست‌ها و طرح‌های بسیاری یکی پس از دیگری در مناطق ۲۲گانه شهر تدوین و اجرا شد تا یک بار برای همیشه، معضل نخ‌نما شده زباله رفع شود و از سویی هزینه‌های نجومی مرتبط با دفع یا بازگردانی آن به چرخه مصرف دوباره، صرف افزایش رفاه شهروندان در سایر عرصه‌ها شود.

وی ادامه داد: به گواه تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی «سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران» منطقه ۹ به عنوان «منطقه‌ای با کمترین میزان زباله تولیدی» شناخته شده است.

شهردار منطقه۹ در این خصوص گفت: محله شمشیری محله‌ای ۹۶ هکتاری با بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت است که در بین محله‌های مسکونی منطقه کمترین میزان تولید زباله را به خود اختصاص داده است، در این محله ۶۲مخزن زباله وجود دارد که به صورت روزانه تخلیه و شست و شو می‌شوند.

مرتضوی با اشاره به خدمات ارائه شده در زمینه پسماند گفت: از حدود ۳ سال پیش که شهرداری منطقه سطل‌های تفکیک زباله را بین اهالی و کسبه توزیع کرده تقریبا تا به امروز از این سطل‌ها به صورت مداوم استفاده شده  ضمن اینکه اهالی محلات به غرفه‌های بازیافت دسترسی داشته و با دادن پسماندهای خشک، گلدان یا مواد شوینده می گیرند یا خانه‌هایشان در برابر آتش سوزی  بیمه می شود.

او افزود: طرح کاهش تولید زباله خانگی و تفکیک از مبدا با «آموزش خانه به خانه» شروع شد که در این طرح کارشناسان خانه به خانه‌ مراجعه کرده و نکات آموزشی اعم از تقسیم‌بندی زباله و طرز دوخت کیسه‌های پارچه‌ای تا روش‌های تهیه کمپوست و کودهای خانگی ویژه گل و گلدان‌های آپارتمانی را ارائه می دادندکه اجرای این طرح با توجه به تنوع مطالب آموزشی متناسب با علاقه‌مندی‌های اهالی موفق بود. 

محله ویژه، طرح ویژه می‌خواهد

مرتضوی با اشاره به محله امامزاده عبدالله(ع) که دارای بیشترین میزان تولید زباله روزانه در بین محلات منطقه۹ است، عنوان کرد: معابر متراکم و فرسوده محله ۱۲۵ هکتاری امامزاده عبدالله(ع) که ساکنانش، بیشترین میزان زباله در روز را تولید می‌کنند. 

وی افزود: محله امامزاده عبدالله (ع) از محله‌های قدیمی و پرجمعیت منطقه است که مهاجرپذیری از ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شود. ویژگی‌ای که اثربخشی آموزش‌های مستمر ما در حوزه تولید زباله را تاکنون کم‌رنگ کرده است، البته سایر عوامل و ویژگی‌های این محله نیز مانند بافت فرهنگی و اقتصادی، مزید بر علت شده تا آمار تولید زباله در آن کاهش نیابد.

شهردار منطقه۹ تاکید کرد: از این رو محله امامزاده عبدالله (ع) بواسطه شرایط خاص مستلزم یک طرح ویژه و منحصر به فرد است تا آمار تولید زباله‌ آن، به آمار تولید زباله سایر محله‌های منطقه نزدیک شود.

او تصریح کرد: طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی شهرداری منطقه با هدف به مطلوب رساندن آمار تولید زباله در محله‌ امامزاده عبدالله (ع) با سیر صعودی در کمیت و کیفیت دنبال می‌شود تا این محله هم سو با سایر محله‌های منطقه۹ در زمینه تولید زباله کمتر حرکت کند.

از گلماند و پسماند مارکت تا ایستگاه پردازش

مرتضوی با اشاره به اجرای طرح های تفکیک زباله در محلات غربی تهران گفت: در کنار فعالیت گسترده ۱۲غرفه بازیافت منطقه۹ می‌توان از مراکز «پسماند مارکت» در خیابان سی متری جی و «گلماند» در خیابان سادات نام برد، مراکزی که توسعه کمی و کیفی آنها در منطقه، اثرگذاری طرح‌های آموزش محور و همچنین ارائه بسته‌های تشویقی و انگیزشی را سرعت می‌بخشد.

او با اشاره به مراکز گلماند یا پسماند مارکت و استقبال شهروندان از آن اضافه کرد: شهروندان با مراجعه به این مراکز کیسه‌های پسماند تحویل داده و به جایش گل، گلدان یا لوازم التحریر و وجه نقد دریافت می‌کنند. 

مرتضوی خاطر نشان کرد: پویایی صنعت پسماند در مناطقی مانند منطقه۹ که بافت فرهنگی و اقتصادی محدود دارند، در گرو راه‌اندازی همین ظرفیت‌های مشابه گلماند و پسماند مارکت است تا ضمن آموزش یک فرهنگ، محرکی هر چند اندک اقتصادی نیز محسوب شود.

شهردار منطقه۹ در بخشی دیگر از صحبت هایش گفت: میانگین تولید زباله در مناطق تهران حدود ۷۳۵ گرم برای هر شهروند است، یعنی یک خانواده ۴ نفره روزانه ۳ کیلوگرم زباله تولید می‌کند که این رقم فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد که در این میان منطقه۹ با ۱۲۰ تن تولید زباله در یک روز، کمترین میزان تولید زباله را به خود اختصاص داده‌ است.

او  با اشاره به کاهش تولید زباله در منطقه۹ نسبت به سال قبل توضیح داد: میزان پسماندی که روزانه از طریق ۳ کامیون، ۸ وانت و ۱۵ چرخی به ایستگاه پردازش منطقه وارد می‌شود نسبت به مدت مشابه، کاهش ۳۰ درصدی داشته است، این کاهش تولید زباله را در شرایطی شاهد هستیم که میزان تفکیک پسماند از مبدا، افزایش چشمگیری داشته و این مهم به تسهیل و تسریع بازگردانی به چرخه باز مصرف می‌انجامد.


از سیاست‌ها و طرح‌های آموزشی نباید غافل ماند

کسب عنوان منطقه‌ای با کمترین میزان تولید زباله، به مجموعی از عوامل بستگی دارد که مهمترین‌شان وسعت و جمعیت منطقه است، این را شهردار منطقه۹ می گوید و تاکید می کند: در این گذار نباید از سیاست‌ها و طرح‌های آموزشی و انگیزشی مدیریت شهری، غافل ماند که نقشی به سزا دارند.

او اضافه کرد: سیاست‌ها و طرح‌هایی که برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های مرتبط، برپایی برنامه‌های جهادی، اجرای طرح‌های حمایتی (تخفیف در فیش عوارض، صدور انواع بیمه و بهره‌مندی از خدمات شهری ویژه)،  توزیع مخازن تفکیک و اقلام جمع‌اوری پسماند و سازگار با محیط زیست، تعامل با اداره‌ها، مجتمع‌های مسکونی و تجاری، توسعه فعالیت در شهرک‌های صنعتی و نظامی و راه‌اندازی مراکز محلی جمع آوری پسماند از جمله آنهاست. 

مرتضوی با تاکید بر افزایش ۱۵درصدی مشارکت شهروندان منطقه۹ در کاهش تولید زباله در غرب تهران گفت: محله‌های شمشیری، استاد معین و سرآسیاب مهرآباد به ترتیب محله‌هایی هستند که با بیشترین میزان مشارکت‌شان، کمترین زباله در روز را تولید کرده‌اند و محله‌های امامزاده عبدالله، دکتر هوشیار، شهید دستغیب بیشترین میزان تولید زباله در روز را داشته‌اند.

او با اشاره به آمار پسماندهای منطقه۹ عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ تن زباله در منطقه۹ روزانه تولید می‌شود که از این میان۱۰ تن پسماند خشک و ۱۱۰ تن پسماند تر را شامل می شود که در این میان ناحیه۲، تولید روزانه ۵.۵ تن پسماند خشک و ۶۳ تن پسماند تر و ناحیه یک، ۴.۵ تن پسماند خشک و ۴۷ تن پسماند تر را به خود اختصاص داده‌اند.

شهردار منطقه۹ همچنین در خاتمه با اشاره به نقش پررنگ شهروندان و فعالین در خصوص کاهش تولید و تفکیک پسماند در محلات ۸گانه یادآور شد: ۱۱۵۱خانوار، ۲۰۷واحد تجاری، ۱۵مجتمع اداری و ۲ شهرک در طرح‌های کاهش تولید و تفکیک پسماند مشارکت فعال داشته‌اند، ضمن آنکه۳۵۰ مخزن پسماند خشک و ۵۴۰ کیسه آبی ویژه پسماند تر توزیع شده است.

انتهای پیام

۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 24085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =