جزئیات ۱۶ سیاست کلان مدیریت شهری تهران برای توسعه ورزش شهروندی

رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر در دوره ششم ۱۶ سیاست کلان را در راستای توسعه ورزش شهروندی در نظر گرفته است.

زهرا شمس احسان در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه ورزش شهروندی مترادف ورزش همگانی است، اظهار کرد:  ورزش شهروندی مجموعه‌ای از فعالیت‌های ورزشی ساده، کم‌هزینه، غیررسمی، فرح‌بخش و با نشاط است که امکان شرکت در آن برای همه افراد وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه در شهرداری از گذشته تا کنون، ورزش شهروندی در چهار بعد کلان، پیگیری و  اجرایی شده است، یادآور شد: ارائه خدمات ورزشی به شهروندان در مجموعه‌های ورزشی تحت پوشش شهرداری اولین بعد ورزش شهروندی در دوره جدید مدیریت شهری به شمار می‌رود.

فعالیت ۴۰۰ مجموعه ورزشی زیر نظر شهرداری تهران

وی افزود: نزدیک به ۴۰۰ مجموعه و سالن ورزشی در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در طول سال‌های گذشته توسط شهرداری تهران احداث شده که در حال ارائه خدمات تفریحی و آموزشی به شهروندان تهرانی است.

جزئیات ۱۶ سیاست کلان شورای شهر تهران برای توسعه ورزش شهروندی

شمس‌احسان با اشاره به دومین بعد از ورزش شهروندی با عنوان توسعه زیرساخت‌های ورزشی در فضاهای عمومی شهر تهران، تصریح کرد: در این راستا تقریبا در تمامی بوستان‌های پایتخت، تجهیزات ورزشی بدنسازی پارکی و میزهای تنیس تعبیه شده است؛ همچنین ایستگاه‌های ورزرشی در دو بخش بانوان و آقایان در حال فعالیت هستند.

وی به احداث و توسعه فضاهای ورزشی رو باز به عنوان سومین مورد در زمینه ورزش شهروندی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ زمین چمن فوتبال مصنوعی و طبیعی در سطح شهر تهران در حال ارائه خدمات به شهروندان است و فضاهای ورزشی دیگری مانند زمین‌های اسکیت، تنیس خاکی، زمین‌های والیبال و بسکتبال و مواردی از این قبیل در سطح شهر ایجاد شده که علاقمندان به این رشته‌های ورزشی نیز از فضاها موجود در این بخش استفاده می‌کنند.

رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برگزاری رقابت‌های ورزشی در سطح محلات و برپایی جشنواره‌ها و همایش‌های تفریحی و ورزشی، دیگر رویکرد در توجه به ورزش شهروندی در مدیریت شهری جدید به شمار می‌رود، گفت: مواردی که مطرح شد، از جمله فعالیت‌ها و اقدامات قابل توجهی است که سازمان ورزش شهرداری تهران در برنامه‌های سالیانه خود پیش‌بینی و اجرا می‌کند و هزاران نفر از شهروندان در این برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

شمس‌احسان با تأکید بر اینکه ورزش شهروندی سبب ایجاد شور و نشاط و ارتقاء سطح سلامت شهروندان می شود، تصریح کرد: هرساله جشنواره‌های ورزشی خانوادگی در شهر تهران برگزار می‎‌شود و در این دوره از مدیریت شهری این فعالیت‌ها با رویکرد محله‌ای، خانوادگی و مسجدمحوری در حال انجام است.

تدوین ۱۶ سیاست کلان توسعه ورزش شهروندی در شورای ششم

وی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای توسعه ورزش شهروندی و همگانی، یادآور شد: کمیته ورزش دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران ۱۶ سیاست کلان در راستای توسعه ورزش شهروندی با رویکرد توسعه فعالیت بدنی و " ایجاد شهر فعال" تدوین و ابلاغ کرده که با نظارت و پیگیری مستمر موجب خواهد شد که شهروندان بیشتری تحت پوشش فعالیت‌های ورزشی قرار  گیرد و فعالیت های بدنی شهروندان ارتقاء پیدا کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به سیاست‌های کلان شورا در توسعه ورزش شهروندی اشاره کرد و افزود: هوشمندسازی فرآیندهای مدیریت اماکن ورزشی تحت پوشش سازمان ورزش، هوشمندسازی فرآیندهای شناسایی، جذب، حفظ و هدایت مخاطبین تحت پوشش برنامه‌های اجرایی سازمان ورزش، توسعه نظام یکپارچه ارائه خدمات ورزشی به شهروندان تهرانی در همکاری بین بخشی و توسعه نظام یکپارچه ارائه خدمات ورزشی به شهروندان تهرانی در همکاری‌های فرابخشی از جمله این سیاست‌ها به شمار می‌رود.

جزئیات ۱۶ سیاست کلان شورای شهر تهران برای توسعه ورزش شهروندی

اجرای طرح «تهران فعال و دوستدار ورزش»

شمس‌احسان ادامه داد: دیگر سیاست‌های ۱۶ گانه شامل افزایش بهره‌وری اماکن و مجموعه‌های ورزشی تحت پوشش سازمان ورزشی شهرداری تهران، افزایش بهره‎‌وری مربیان و منابع انسانی در اختیار سازمان ورزشی شهرداری تهران، توجه به «خانواده محوری» در طراحی برنامه‌ها و رویدادهای ورزشی، طراحی و اجرای بسته سیاستی جامع مدیریت و واگذاری اماکن و مجموعه‌های ورزشی، طراحی و اجرای طرح جامع «تهران فعال و دوستدار ورزش»، طراحی و اجرای طرح جامع «محله قهرمان» و برگزاری همایش‌ها و طراحی پویش های آگاهی‌بخش، جذاب و متنوع ورزشی متناسب با نگرش و نیاز شهروندان تهرانی است.

وی همچنین تصریح کرد: طراحی برنامه جامع توسعه همکاری‌های بین‌بخشی سازمان ورزش شهرداری تهران،    طراحی یکپارچه ارائه خدمات تفریحی و ورزشی به کارکنان شاغل در شهرداری تهران و خانواده‌های آنان، طراحی برنامه جامع توسعه  زیرساخت‌های استاندارد فعالیت‌های بدنی و تفریحی در فضاهای عمومی شهر تهران، تکمیل و بهره برداری از ۲۳ پروژه نیمه تمام ورزشی در سطح مناطق ۲۲ گانه و طرح "دهکده ورزشی" درشهر تهران  از دیگر سیاست‌های کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران به شمار می‌رود.

نیاز مجموعه‌های ورزشی تهران به بازسازی و تجهیز

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر امکانات و ظرفیت‌های ورزشی خوبی در پایتخت توسط شهرداری تهران ایجاد شده اما با توجه به اینکه میانگین عمر مجموعه‌های ورزشی بالای ۱۵ سال است، نیاز به بازسازی و تجهیز مجدد این مجموعه‌ها احساس می‌شود که این موضوع در دستور کار مدیریت شهری جدید قرار دارد.

جزئیات ۱۶ سیاست کلان شورای شهر تهران برای توسعه ورزش شهروندی

شمس احسان در خصوص عدم استقبال قابل توجه شهروندان از تجهیزات ورزشی واقع در بوستان‌ها، تصریح کرد: با وجود اینکه ست‌های ورزشی در اختیار عموم شهروندان قرار دارد و از آن استفاده‌های غیر تخصصی می‌شود،  نیاز است که مربیان آموزش دیده در کنار این دستگاه‌ها قرار بگیرند تا بتوانند با راهنمایی کردن نحوه استفاده از این دستگاه‌ها به شهروندان، ضمن جلوگیری از آسیب رسیدن به شهروندان، انگیزه‌ای را ایجاد کنند که مردم از تجهیزات استقبال بیشتری داشته باشند.

وی تأکید کرد: در این خصوص همچنین نیاز به استانداردسازی، تعمیر و نگهداشت مستمر وجود دارد که شهرداری‌های مناطق و سازمان پارک‌ها با همکاری سازمان ورزش شهرداری تهران بایستی این اقدامات را انجام دهند.

انتهای پیام/

۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
کد خبر: 24239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =