از وظیفه‌مندی دولت در دفع خطر سیل در خارج از شهرها تا پیش‌بینی بودجه برای سازمان بسیج شهرداری تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در هشتاد و دومین جلسه شورا در تذکرات خود راجع به به سیل اخیر و اقدامات لازم برای پیشگیری و مدیریت پس از حادثه و همچنین بودجه سازمان بسیج شهرداری تهران سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار شهر، سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در هشتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سیل اخیر بیش از ۶۰ نفر کشته و ۳۰ نفر مفقود شده اند، اظهار کرد: ما دچار فراموشی تاریخی هستیم؛ هر چند سال یکبار سیل جان هموطنان را گرفته و همان زمان رسانه ای می شود تا یاد سیل بیفتیم.

وی با بیان اینکه تهران باید از نقطه نظر آسیب پذیری سیل مورد بررسی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین، شهرداری تهران باید طرح جامع کاهش خطرپذیری شهر تهران را با همکاری وزارت نیرو در سال اول برنامه تدوین و مطابق برنامه زمان بندی، آن را اجرایی کند و بر اساس ماده ۵۹ و ۶۰ برنامه توسعه تهران و ماده ۸۴ برنامه سوم توسعه شهر تهران برای پیشگیری از خطر سیلاب برای اجرای طرح ساماندهی آب های سطحی تهران اقدام کند.

نجفی تأکید کرد: شهرداری تهران باید گزارشی را از انجام وظایف خود ارائه دهد و بر اساس بندهای یاد شده در راستای بهسازی مسیرهای شهری، رودخانه ها، استفاده بهینه از رواناب های شهری، مدیریت یکپارچه شهری، اصلاح هندسی انهار، لایروبی مستمر کانال ها و هدایت و جمع آوری آب های سطحی اقدام کند.

دولت وظیفه اصلی دفع خطر را در نقاط خارج از شهرها بر عهده دارد

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه دو مولفه پیش بینی و پیشگیری را می توان در مدیریت سیل موثر دانست، گفت: می توان با پیش بینی ها سطح آسیب و خطرات سیلاب را کاهش داد؛ برای مثال با استفاده از باران سنج، سد سنج و سامانه آنلاین هشدار سریع می توان جان تعداد کثیری از انسان های در مسیر خطر سیل را نجات داد.

وی همچنین تصریح کرد: می توان با پاکسازی و بهسازی عمرانی و لایروبی رودخانه ها برای مهار و هدایت و دفع رواناب ها و همچنین توجه به آبخیزداری در مدیریت سیلاب اقدام کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دولت وظیفه اصلی دفع خطر را در نقاط خارج از شهرها بر عهده دارد، یادآور شد: توده های خاک اشباع از آب و سنگ ها در مسیر رودخانه قرار گرفته و با مدفون کردن اشیاء مسیر خود، گلوگاه سیلابی را رقم زده و منجر به حادثه ای تلخ شده است.

آقامیری تأکید کرد: ضروری است دستگاه های دولتی مربوطه با حضور در صحن شورا، در رابطه با نحوه انجام آبخیزداری در دو بخش نگهداری و توسعه آن و همچنین فرآیند لایروبی، پاکسازی و ایمن سازی، چرایی عدم اجرای طرح ها در مسیر رودخانه کن و مواردی از این قبیل گزارش ارائه کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: گزارش پیشبرد طرح جامع ساماندهی و احیای رودخانه‌های سطح شهر تهران نیز باید از سوی شهرداری تهران ارائه شود.

شهرداری تفاهم‌نامه ۱۴ سال پیش با وزارت نیرو را اجرایی کند

زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این جلسه ضمن تقدیر از شهرداری تهران برای کمک به سیل زدگان منطقه امامزاده داوود، اظهار کرد: مقرر شده بود بر اساس تفاهم نامه شهرداری با وزارت نیرو، کمیسیون مدیریت سیلاب شهر تهران ایجاد شود و ارائه گزارش از وظایف و اقدامات صورت گرفته، باید ارائه می شد.

وی ادامه داد: انجام مطالعات ساماندهی رودخانه ها و مسیل های شهر تهران و هدایت و جمع آوری آبهای سطحی و تعهدات مشترک مبنی بر همکاری برای پهنه بندی سیل و تعیین حریم و بستر، تبادل داده های فنی در ماده های قانونی قید شده از موارد تفاهم نامه بود که از شهرداری تهران انتظار داریم پس از ۱۴ سال از انعقاد این تفاهم نامه، گزارشات خود را ارائه دهد و جلسات کمیسیون را به صورت منظم برگزار کند.

نرجس سلیمانی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اصلاح نقاط حادثه خیز یکی از اقداماتی است که می توان در پیشگیری از سیل در نظر گرفت، اظهار کرد: عدم ترویج ساختارهای بیمه ای یکی از عوامل تشدیدکننده بحران پس از حادثه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

برای سازمان بسیج شهرداری بودجه پیش‌بینی شود

علی اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از عملکرد سازمان بسیج برای توزیع اقلام بین خانواده های کمتر برخوردار، اظهار کرد: این سازمان در برنامه های مختلف سلام فرمانده، عید غدیر و دیگر برنامه ها نقش اثرگذاری داشتند اما متأسفانه بودجه قابل توجهی نداشته اند و انتظار داریم که در کمیسیون برنامه و بودجه و شهرداری توجه ویژه ای به بودجه این سازمان شود.

وی افزود: لازم است با توجه به اینکه در آستانه اربعین قرار داریم و سازمان بسیج نقش ویژه ای در این زمینه دارد، دقت نظر کافی در خصوص بودجه این سازمان صورت بگیرد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به پیش بینی بودجه برای ساماندهی مراسم اربعین، اظهار کرد: این اعتبار در بودجه امسال پیش بینی نشده بود که امیدواریم بودجه لحاظ شده و برنامه های خوبی در ایام اربعین اجرایی شود.

انتهای پیام/

۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 24428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =