۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 24536

نگاهی به جنجال شلوار گلی‌ها؛

چرا شما رو خواب نبرد؟

فرشید اسحاقی، دکتری مدیریت رسانه
چرا شما رو خواب نبرد؟

«شلوار گلی‌ها»، کلید واژه موج رسانه‌ای تخریبی اخیر علیه خدمات مدیریت شهری پایتخت بود که در روزهای گذشته و در ماجرای سیل منطقه امامزاده داوود به راه افتاد. موجی که در تلاش بود با زیر سوال بردن امدادرسانی به سیل‌زدگان حریم شهری تهران، با نگاهی سیاسی، بار دیگر ناامیدی و دلزدگی را به مردم تزریق کند.

انتشار تصاویری از حضور مسئولان مختلف دولتی و اجرایی که متاثر از حضور در منطقه سیل‌زده، لباس‌های گلی به تن داشتند، چند روزی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را متوجه خود کرد و این در حالی بود که با تلاش جمعی و غیرتمندانه بخش‌های مختلف به ویژه شهرداری تهران، در کمترین زمان ممکن آثار ناشی از سیل در منطقه امامزاده داوود مدیریت شد. اکنون سوالی در برابر موج رسانه‌ای تخریبی در خدمت به مردم، مطرح است و آن، اینکه اگر مسئولان در منطقه سیل‌زده حضور پیدا نمی‌کردند، واکنش رسانه‌ها در برابر انفعال مسئولان چه بود؟ جز اینکه آنگاه به جای کلید واژه «شلوار گلی‌ها»، شاهد موجی از مطالب انتقادی با کلید واژه "خواب ماندگان" بودیم؟ گو اینکه در بوق‌های رسانه‌ای مجازی، مدام می شنیدیم "تهران را آب برد، مسئولان را خواب!" و به دفعات مطالبی را منتشر می‌شد که خواب‌ماندگی و عدم حضور مسئولان را در منطقه سیل‌زده زیر سوال می‌برد!

اینکه جریانات و نگاه‌های مفرط سیاسی در هر شرایطی به دنبال روزنه‌ای برای القای ناامیدی و ناکارآمدی به مردم با هدف‌های مشخص هستتند، یک اصل و واقعیت است که این بار با کلید واژه شلوارگلی‌ها ظهور و بروز پیدا کرده است. اینکه در هر شرایطی چه مسئولان در صحنه باشند و چه در صحنه نباشند، حرفی در رسانه‌ها از آن منتشر می‌شود تا به فاصله بیشتر مردم و حاکمیت بیانجامد، موضوعی است که ارتباطی با نقدهای سازنده و اثرگذار برای اصلاح امور ندارد و نوک پیکان آن تنها اعتماد مردم را نشانه گرفته است. در چنین شرایطی توجه دقیق به جریانات رسانه‌ای و بهبود سواد رسانه‌ای میان آحاد مردم، شاید تنها نسخه‌ای باشد که بتواند از انحرافات رسانه‌ای جلوگیری کند.

اینکه چرا مسئولان دستگاه‌های مختلف در جریان سیل اخیر، "خواب" نرفتند تا پلن بعدی موج رسانه‌ای تخریبی سیاسیون را عملی کند، سوالی است که پاسخ آن را افکارعمومی آگاه و بیدار از آنچه در دنیای رسانه‌ها می‌گذرد، می‌داند و به یقین تاثیری در مسیر خدمت به مردم نخواهد گذاشت.  

۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 24536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =