۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 24538
انطباق دوره برنامه‌های میان‌مدت با مدیریت‌شهری؛ زمینه‌ساز پاسخگویی

فرایند پاسخگویی مدیریت شهری، مستلزم انجام اقدامات براساس اهداف و راهبردها و سیاست‌های تدوین شده و ارائه گزارش پیرامون نتایج حاصل از اقدامات انجام شده است. یکی از مزیت‌های همزمانی تدوین برنامه با دوره مدیریت شهری، ارتقای پاسخگویی و انضباط‌پذیری مجموعه شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها و مدیران شهری با تأکید بر شناسایی پاسخگو، محور پاسخگویی و فراهم کردن امکان مقایسه نتایج اقدامات با برنامه‌های تدوین به شمار می‌رود.

یکی از مهم‌ترین دلایل عدم‌تحقق کامل برنامه‌های میان‌مدت توسعه در دولت و نهادهای بخش عمومی از جمله شهرداری‌ها عدم‌انطباق دوره‌های برنامه با دوره‌های مدیریتی است. برای حل این چالش، تدوین برنامه‌های ۴ساله پیشرفت در لایحه اصلاح ساختار بودجه کل کشور پیشنهاد شده و هم‌اکنون در کمیته، اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در مرحله بررسی قرار دارد.

هم راستا با آن در شهرداری‌ها نیز با توجه به اختیارات وزارت کشور در ماده ۲۵آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها لزوم تهیه برنامه‌های میان‌مدت شهری (۴ساله) اصلاح و ابلاغ شده است. این تغییر، فصل جدیدی از نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی در کشور را به‌طور عام و به‌ویژه در شهرداری‌ها رقم می‌زند.

در واقع انتظار می‌رود تدوین و اجرای برنامه‌های میان‌مدت به ارتقای برخی از شاخص‌های حکمروایی شهری همچون مشارکت‌پذیری شهروندان در تصمیم‌سازی، استفاده اثربخش و کارا از منابع محدود در جهت تحقق اهداف تعیین شده در برنامه‌های میان‌مدت، بهبود نظام پاسخگویی و انضباط‌پذیری و نیز رعایت حقوق یا عدالت بین‌دوره‌ای منجر شود. تمرکز بر مطالبات و تقاضاهای شهروندان، غایت تدوین برنامه‌های میان‌مدت است.

این مهم از طریق جلب مشارکت آنان در پیشبرد بهتر امور شهر و شهروندان و ارتقای زیست‌پذیری شهرها میسر می‌شود. با تدوین برنامه میان‌مدت ۴ساله، اولویت‌های برنامه‌ای- بودجه‌ای یکسان و به‌صورت هدفمند مختص همان دوره تعریف خواهد شد. در غیر این صورت، اولویت‌ها برای تخصیص منابع مالی در بین دو دوره مدیریت شهری (شورا و شهرداری) ممکن است دچار تغییرات اساسی شود که این موضوع به‌صورت عدم‌انطباق بودجه سالانه با برش برنامه عملیاتی یکساله نمایان می‌شود.

از سوی دیگر فرایند پاسخگویی مدیریت شهری، مستلزم انجام اقدامات براساس اهداف و راهبردها و سیاست‌های تدوین شده و ارائه گزارش پیرامون نتایج حاصل از اقدامات انجام شده است. یکی از مزیت‌های همزمانی تدوین برنامه با دوره مدیریت شهری، ارتقای پاسخگویی و انضباط‌پذیری مجموعه شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها و مدیران شهری با تأکید بر شناسایی پاسخگو، محور پاسخگویی و فراهم کردن امکان مقایسه نتایج اقدامات با برنامه‌های تدوین به شمار می‌رود.  

بر این اساس و باتوجه به چالش‌ها و آسیب‌های‌ شناسایی شده درخصوص تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه شهری و ضرورت بهبود مستمر فرایند تدوین برنامه‌های میان‌مدت شهری، شهرداری تهران به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی پیشرو در حوزه تحولات مدیریت شهری به‌دنبال اصلاح و بازنگری فرایند تدوین برنامه‌های میان‌مدت خود از طریق اصلاح بازه زمانی اجرای برنامه میان‌مدت چهارم است.

لذا تدوین برنامه چهارم مدیریت شهری تهران، منطبق با ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در دستورکار قرار گرفته است.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 24538

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =