برگزاری شب شعر آیینی «مکتب سیدالشهدا(ع)» در فرهنگسرای خانواده

شب شعر آیینی «مکتب سیدالشهدا(ع)» با حضور شاعران افغانستان و ایران در فرهنگ‌سرای خانواده برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، شب شعر آیینی «مکتب سیدالشهدا(ع)» با حضور شاعران افغانستان و ایران به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری در فرهنگ‌سرای خانواده برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام عبدالله حسینی نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب در آفریقا ضمن تشکر از عوامل اجرایی برنامه گفت: در ارتباط با رسالت شعر و شاعران، به طور حتم آیه منتسب به شاعران در سوره شعرا را زیاد شنیده ایم اما درک عمیق مفهوم اصلی این آیه هنوز به شاعران ما منتقل نشده است. 

وی گفت: ماموریت اصلی که به شاعران محول شده است فراتر از ماموریت اصلی است که برای انسان ها بصورت مساوی و همگانی تعریف شده است. آنچه روشن است در آیه وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا، خداوند وظیفه شاخصی را بر عهده شاعران گذاشته است و آن انتصار بعد از ظلم است. این همان تکلیفی است که پروردگار از بقیه انسان ها انتظار ندارد زیرا تنها کسانی که میتوانند دادخواه باشند، شاعران هستند. بر همین اساس مسئولیت انتصار بعد از ظلم به عهده شاعران است. 

حسینی ضمن بیان خاطره ای از هدیه امام سجاد(ع) به فرزدق شاعر اموی برای انتصار بعد از ظلم بنی امیه، بیان کرد: ائمه به شاعرانی که در اشعار خود به ظلم اشاره کرده اند، کمک فراوانی می کردند. همه انسان ها وظیفه ای بر عهده دارند و می بایست در طول عمر خود، این وظایف را برای رسیدن به خدا انجام دهند. هر کاری که برای اجر الهی نباشد سواستفاده از عمر است. در همین راستا، شاعر مسئولیتش چند برابر است یعنی می بایست از موهبت شعر در جهت رسیدن به خدا و انتصار بعد از ظلم که جانمایه اصلی شاعری است استفاده کند. چرا که خداوند این استعداد را در نهاد شاعر قرار داده است که در مسیر دادخواهی استفاده کند.

وی ادامه داد: این ظلم به معنای ظلم شخصی نیست که در این حالت باید عفو کرد، ظلم مورد نظر، ظلم سیستماتیک است که در قرآن آمده است، ظلمی که تمام بشریت را تحت تاثیر قرار داده است. ظلم سیستماتیک ظلمی است که فلسطین را اشغال می کند، ظلمی است که امروز در افغانستان شاهدش هستیم. این ظلمی است که اگر شاعران در مقابلش ایستادگی نکنند و سکوت کنند در قیامت باید پاسخگو باشند، چرا که خداوند از او سوال میکند چرا زبان درد مردم نبوده ای و البته تجربه هم نشان داده است شعری که گویای درد مردم است زبان به زبان می چرخد و انتشار پیدا می کند. 

نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب در آفریقا در پایان گفت: فراموش نکنیم که در طول تاریخ افتخار شاعری به این بوده است که شعری در مدح اهل بیت(ع) داشته باشند. مگر می شود وقایع عاشورا را دید، روایت شهادت اباعبدالله(ع) و آنچه بر زنان و کودکان گذشت را شنید و هیچ نگفت. باید در وصف این وقایع آنچنان شعری گفت، گویی این صحنه ها در لحظه در مقابل چشمانمان در حال رخ دادن است و شاعر باید با شعر خود انتقام خون علی اصغرها و علی اکبرها را بگیرد که اتفاقا در این صورت است که از مدافعین کربلا محسوب می شود. 

در ادامه این برنامه محمدمهدی سیار، مهتاب ساحل، زهرا زاهدی، حامد باقری، مهدی ابوالقاسمی، جواد شیخ الاسلامی، شوکت علی محمدی شاری، حمید مبشر، سلمانعلی زکی، محسن سعیدی، کبری حسینی بلخی، زهرا حسین زاده، کامله کیهان و صابر موسوی شاعران آیینی، اشعار خود را قرائت کردند و در پایان، کربلایی حسن راسخ منقبت خوانی کرد.

انتهای پیام 

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 24602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =