عوارض طرح ترافیک عادلانه‌تر می‌شود/ ارائه طرح پیشنهادی به شورای عالی ترافیک تا پایان شهریور

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نحوه تغییرات در اجرای طرح ترافیک پایتخت، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، سال ۱۳۹۷، چند سال پس از اجرای طرح ترافیک به صورت زوج و فرد، اجرای طرح ترافیک تغییر پیدا کرد و ورود خودروها به طرح ترافیک و آلودگی هوا برمبنای رزرو از قبل تعیین شد. اجرای این طرح گرچه نسبت به گذشته جدیدتر بود اما کم و کاستی‌های فراوانی هم داشت.

پس از گذشت سه سال از اجرای طرح جدید و همچنین چند ماه پس از استقرار اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران و تیم مدیریت شهری جدید، زمزمه‌های تغییر اجرای طرح ترافیک به گوش رسید تا اینکه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از مخدوش بودن ضمانت‌های اجرایی طرح ترافیک سخن گفت. سید مجتبی شفیعی معاون شهردار تهران نیز سال گذشته گفته بود: به طور کلی بازنگری در طرح ترافیک تهران یک نیاز اصلی و در دستور کار شهرداری است، چراکه اجرای این طرح به شکل کنونی دیگر جوابگوی شرایط پایتخت نیست.

در همین رابطه؛ سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با شهر، درباره «تغییر در اجرای طرح ترافیک شهر تهران»، توضیح داد: طرح ترافیکی که درحال اجراست نسبت به طرح‌های قدیمی، پیشرفته‌تر، عادلانه‌تر و هوشمندانه‌تر است اما نواقصی دارد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه نسل‌های جدید اجرای طرح ترافیک و روش‌های مدیریت ترافیک مدام درحال به روز رسانی است و باید مدیریت شهری تهران هم به سمت آن حرکت کند، افزود: تیمی براساس نظر شورای ترافیک تهران از مجموعه همکاران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تشکیل شده است.

شفیعی درباره وظیفه این تیم، بیان کرد: این تیم روی طرح جدید درحال بررسی و فعالیت است تا بتوانند این طرح جدید را به سمت عادلانه‌تر شدن نزدیک کنند. بهایی که از مردم بابت طرح ترافیک دریافت می‌شود، نوعی از عوارض شهری بشمار می‌رود. 

وی با تأکید بر اینکه مبلغ دریافتی باید متناسب با میزان عوارضی باشد که یک خودرو برای شهر ایجاد می‌کند، افزود: عوارض باید براساس زمان، مکان و ایجاد آلایندگی متغیر باشد و نباید یک عدد ثابت برای شهر تنظیم شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه یادآور شد: بنابراین تلاش می‌شود که این طرح به سمت پویاتر شدن عوارض حرکت کند. جریان ترافیکی در سطح شهر دائم درحال تغییر است. برای مثال باید عوارض در زمان‌ و مکان‌هایی که ترافیک، وضعیت بحرانی دارد، تغییر کند تا مردم تشویق شوند که شبکه معابر را خلوت کنند.

شفیعی با بیان اینکه باید مبلغ عوارض در معابر خلوت کاهش یابد، افزود: همچنین عوارض در روزهای آلوده‌تر هوا باید نسبت به روزهای عادی تغییر کند یا بالعکس. به هرحال یک تیم متخصص منتخب درحال کار کردن روی این موضوع است و امیدواریم تا پایان شهریور طرح اولیه‌ای برای تصویب به شورای عالی ترافیک تهران ارائه شود. اگر این طرح تصویب شود، از سال آینده اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 24741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =