پایش و ثبت نرم‌افزاری اطلاعات مربوط به پل‌های شهر تهران

مدیر گروه مقاوم سازی پل ها و ابنیه بزرگراهی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، با بیان آنکه پل های شهر تهران در ۳ نوبت توسط کارشناسان مناطق ۲۲گانه بازدید شده است، از ثبت نرم افزاری اطلاعات مربوطه خبر داد.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، کیارش مهذب که در وبینار تخصصی طراحی فنی، مشاوره و پلسازی سخن می گفت، با بیان آنکه طی دوره ششم مدیریت شهری پایتخت علاوه بر الزام مجدد مناطق به بازدید از پل های سواره رو، دوره آموزشی دستورالعمل بازرسی پل ها برگزار و اطلاعات بازدیدهای انجام شده جمع آوری شده است، از طراحی یک بستر نرم افزاری جهت ثبت و درج اطلاعات، با هدف حفظ وحدت رویه و استحصال اطلاعات قابل اعتماد در این زمینه خبر داد و گفت: پل های شهر تهران در ۳ نوبت اسفندماه سال ۱۴۰۰، فروردین ماه و نیز تیرماه سال ۱۴۰۱ توسط کارشناسان مناطق ۲۲گانه بازدید شده و اطلاعات مربوطه در نسخه سوم نرم افزار که از قابلیت گزارش گیری نیز برخوردار می باشد، ثبت شده است.

وی در سخنان خود ضمن تشریح تاریخچه اقدامات انجام شده در حوزه بهسازی و نگهداشت پل ها ذیل ماده  ۷۳ برنامه ۵ ساله دوم توسعه شهر تهران، به تببین مجموعه اقدامات انجام شده در خلال سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ پرداخت و گفت: تهیه دستورالعمل های فنی و بازرسی، نگهداری و تعمیر، تدوین فهارس بها، ارائه دوره های آموزشی و تربیت نیروهای متخصص، اولویت بندی پل ها از منظر امور مربوط به تعمیر و نگهداری و ارائه طرح تعمیر و نگهداری برای پل های اولویت دار بخشی از فعالیت های به ثمر نشسته در دوره مذکور بوده است. در همان دوره مجموعه پل های شهر تهران برای نخستین بار صاحب شناسنامه فنی و کدگذاری شدند تا امکان ساماندهی سایر امور و فرآیندها، تعریف ساختارهای عملکردی و البته ماتریس وظایف فراهم شود.

دبیر کمیته طراحی فنی، مشاوره و پلسازی، با اشاره به اولویت بندی عملیات تعمیر و نگهداری پل های آسیب دیده شهر تهران، تعریف و اجرای پروژه های مطالعاتی برای بهبود امور مربوط به تعمیر و نگهداشت پل های شهر تهران از قبیل مطالعات مهندسی ارزش در خصوص آسیب های پرتکرار پل ها را از دیگر دستاوردهای عینی مدیریت شهری پایتخت در حوزه تعمیر و نگهداشت زیرساخت های عمرانی دانست و با اشاره به سرعت گرفتن روند احداث زیرساخت های عمرانی از سال ۱۳۸۱ به بعد، توجه جدی به امور بهره برداری و نگهداشت این قبیل سرمایه ها در شهر تهران را ضروری دانست.

دبیر کمیته طراحی فنی، مشاوره و پلسازی در ادامه به تشریح نتایج بازدیدهای انجام شده از پل های شهر تهران پرداخت. آسیب اتصالات فلزی، گاباری، سیستم زهکشی، گاردیل، نرده و نیوجرسی، پیاده رو، جدول و قرنیز، درز انبساط و پرده های آب بند و در نهایت روکش آسفالت بخشی از عوارض خرابی بررسی شده در این گزارش بود.

به گفته مهذب، سرقت اجزای فلزی از عرشه پل های شهر تهران، یکی از آسیب های جدی و پرمخاطره در حوزه نگهداشت این دسته از زیرساخت ها است که پیشگیری از آن با توجه به سرقت اجزای فلزی عرشه، گاردریل ها و دریچه های سیستم زهکشی در تعدادی از پل های شهر تهران در دستور کار قرار گرفت. در این زمینه یک برنامه اقدام ۷ ماده ای جهت قطع دسترسی به فضای زیر عرشه پل ها، ضمن بازدید از پل های عرشه فلزی و شناسایی پل های مستعد سرقت تدوین شده است.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران نیز طی سخنانی در این نشست که از طریق ویدئو کنفرانس، جمعی از کارشناسان و مدیران شهری کشور را در قالب یکی از کمیته های تخصصی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور گردهم آورده بود، نسبت به جدی نگرفتن امور مربوط به پایش پل ها و سایر ابنیه فنی در شهرهای مختلف کشور هشدار داد.

محمدصادق خیرخواه با بیان آنکه بی توجهی به امور مربوط به پایش، تعمیر و نگهداری زیرساخت های شهری، عواقبی جبران ناپذیر خواهد داشت، از مدیران شهری کشور خواست تا در جهت شناسایی و نظام مند ساختن متولیان پایش، تعمیر و نگهداشت زیرساخت های عمرانی در شهرداری های متبوع خود تلاش کنند.

وی با اشاره به پایش ۷۵۰ دستگاه پل سواره روی شهر تهران در قالب ۴۴۰ تقاطع غیرهمسطح، بررسی سامانه پایش پل های شهر تهران را یکی از بسترهای کاربردی در امر انتقال تجربیات و درس آموخته های فنی میان شهرداری های کلانشهرهای کشور خواند و یادآور شد دوره ششم مدیریت شهری پایتخت با اشراف به اهمیت موضوع تعمیر و نگهداشت سرمایه های عمرانی، از هیچ اقدامی در راستای ساماندهی امور مربوط به پایش و حفظ سطح مطلوب سرویس دهی در مجموعه پل ها و سایر ابنیه فنی شهر تهران فروگذار نخواهد کرد.

انتهای پیام 

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 24758

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =