تشریح خدمات شهرداری در مراسم اربعین/ از اعزام ۲۵۰۰ پاکبان تا استقرار ۱۳۰ دستگاه از ماشین‌آلات خدمات شهری

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران از حضور تاثیرگذار مدیریت شهری در دو کمیته رسانه و فرهنگی ستاد اربعین کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ محمد امین توکلی زاده در نشست خبری ستاد اربعین شهرداری تهران که با حضور زنگیشه رئیس کمیته خدمات شهری ستاد اربعین شهرداری تهران و جعفرزاده مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین و اصحاب رسانه برگزار شد؛ گفت: ستاد اربعین مدتی است که کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرده و در طول سال های متمادی خدماتی را ارائه کرده است. اکنون نیز بعد از دو سال وقفه برای حضور مردم در مراسم اربعین حسینی، امسال نیز  مقدمات حضور پرشور مردم آغاز شده است.
رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران افزود: در سال های گذشته مردم با حضور خود این رویداد را به یک حماسه بزرگ با ۲۵ میلیون زائر امام حسین و اربعین تبدیل کرده اند.
وی ادامه داد: شهرداری تهران به عنوان یک قطره در دریای دوستداران و عاشقان اباعبدالله حسین وظایفی را بر عهده دارد. 
توکلی زاده با بیان اینکه ستاد اربعین شهرداری تهران عضو رسمی ستاد اربعین کشور است، یادآور شد: عمده وظایف شهرداری تهران در حوزه خدمات شهری است که امسال نیز این وظایف تداوم دارد؛ این در حالی است که دو کمیته حمل و نقل و رسانه نیز خدمات رسانی به زائران اربعین می کنند.
رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران بیان کرد: بعد از دو سال وقفه آمار ثبت نام مردم در کاروان ها بسیار بالاست و این میزان استقبال وظایف شهرداری تهران را بیشتر می کند.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: حوزه خدمات شهری و حمل و نقل در این زمینه کار خود را آغاز کرده اند. بر اساس تقسیم کارهای ملی که در ستاد اربعین کشور انجام شده در حوزه های فرهنگی و رسانه نیز وظایفی به شهرداری تهران محول شده است.
وی با بیان اینکه هر آنچه که در گذشته انجام شده امسال نیز کیفی تر انجام می شود، گفت: امسال خدمات رسانی شهرداری تهران کیفی تر و با یک گفتمان فرهنگی انجام می شود.
رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران افزود: در جلسه ای که با مجمع عمومی کلانشهرها برگزار کردیم، تقسیم کار را در مرزهای خروجی و عتبات انجام داده ایم. 
وی ادامه داد: در واقع خدمات رسانی داخلی هیچ کدام از شهرها دچار مشکل نمی شود و در عتبات نیز طبق برنامه ریزی های انجام شده خدمات رسانی صورت می گیرد.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه تخمین حضور ۵ میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین زده می شود، بیان کرد: با توجه به وجود بیماری کرونا شرکت شهر سالم درمانگاه های صحرایی خود را در پایانه های مرزی و مسیرهای منتهی به عتبات عالیات مستقر کرده است.
توکلی زاده یادآور شد: در تامین داروهای مورد نیاز نیز هماهنگی هایی با وزارت بهداشت انجام شده است.
رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران تاکید کرد: در حوزه حمل و نقل نیز برنامه به این صورت است که ما از مرز تا خطوط حمل و نقلی عراق وظیفه داریم و عمده کار را وزارت راه و ترابری عراق انجام می دهد؛ با مشارکت کلانشهرها از مرز خسروی و مهران حمل و نقل زائران انجام می شود.
به گفته وی؛ طبق برنامه ریزی های انجام شده از ظرفیت اتوبوس های شاغل در خطوط اتوبوسرانی شهر تهران استفاده نمی شود تا خللی در خدمات رسانی شهری به وجود نیاید.

رئیس کمیته خدمات شهری ستاد اربعین شهرداری تهران در ادامه این نشست از فعالیت و برنامه های مدیریت شهری در حوزه رفت و روب و جمع آوری پسماند ها خبر داد.
کامران زنگیشه با بیان اینکه دبیر خدمات شهری ستاد اربعین کشوری نیز شهرداری تهران است، افزود: ستاد اربعین شهرداری تهران در حوزه خدمات شهری در ۴ مرز خروجی مهران، خسروی، شلمچه و چذابه ۱۵۰۰ نفر پاکبان مستقر می کند و در مجموع ۱۳۰ دستگاه ماشین آلات خدمات شهری مستقر می شوند.
وی ادامه داد: امسال همچنین ماموریت خاصی به سازمان آتش نشانی داده ایم که به دلیل گرمای هوا در نقاط تجمع جمعیت به وسیله مه پاش اقدام به خنک کردن زائران کنند.
دبیر کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور بیان کرد: همچنین سایر کلانشهرها نیز در کنار مناطق در پایانه های مرزی با ۷۶ دستگاه و ۷۰۰ نیرو مستقر هستند.
وی یادآور شد: برای حضور در کشور عراق نیز به ۱۰۰۰ نفر از پاکبانان فراخوان داده ایم و ثبت نام کرده اند. در واقع در نظر داشتیم تا سفر اولی ها و افرادی که از سلامت جسمانی برخوردار هستند، انتخاب شوند.
زنگیشه تاکید کرد: پاکبانان و نیروهای خدماتی از ۱۵ شهریور به مرزهای زمینی و عتبات اعزام می شوند و دو روز بعد از اربعین نیز به تهران باز می گردند.
به گفته وی؛ حقوق اضافه و حق ماموریت به آنها نمی دهیم.
رئیس کمیته خدمات شهری ستاد اربعین شهرداری تهران افزود: در مجموعه ستاد اربعین کشور ۱۷ کمیته هست که یکی از کمیته ها خدمات شهری است. مجموعه کلانشهرها در بخش خدمات شهری زیر مجموعه شهرداری تهران هستند و در دو شهر کربلا و نجف و همچنین طول مسیر نیز وظایف رفت و روب و خدمات رسانی را انجام می دهند. 
 
رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرداری تهران نیز با اشاره به مسئولیت ویژه شهرداری تهران در دو کمیته رسانه و فرهنگی ستاد اربعین کشور از اجرای سرود سلام مهدی در بین الحرمین خبر داد.
محمدحسن جعفرزاده گفت: امسال در کنار تمام خدماتی که شهرداری در اربعین ارائه می کند، با توجه به حضور در دو کمیته رسانه و فرهنگی ستاد اربعین کشور، در نظر داریم تا گفتمان فرهنگی ویژه ای را در مراسم داشته باشیم.
وی ادامه داد: چارچوب نگاه ما گفتمان فرهنگی ویژه است. در کمیته ستاد اصلی اربعین مسئولیت تولیدات فرهنگی موکب های ایرانی و عراقی را برعهده داریم و با کمک کلانشهرها رویکرد ویژه ای در این زمینه داریم.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: پویش سلام یا مهدی کار ویژه ای است که در این ایام برگزار می شود و از ۱۰ شهریور برنامه بدرقه نیروهای شهرداری به سمت عتبات را در مصلی تهران برگزار می کنیم و این پویش در برنامه بدرقه اجرا می شود.
وی یادآور شد: در طول مسیر نیز از مسجد سهله تا حرمین شریفین این پویش ادامه دارد.
جعفرزاده تاکید کرد: کشورهای دیگری که این سرود را خوانده اند در کنار ایرانی ها برای اجرا در حرم امام حسین حضور خواهند داشت و بهانه ای است تا بحث انتظار و مهدویت را در ذیل این پویش شکل دهیم.
وی با بیان اینکه در روز ۹ ربیع  الاول نیز همایش شکر گزاری و خادمان منتظر را برگزار می کنیم، گفت: شعار ستاد اربعین کشور انا من الحسین است و پویش سلام یا مهدی در کنار آن قرار می گیرد.
دبیر کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرداری درباره شبهاتی که در اجرای سرود سلام فرمانده ایجاد شده بود، توضیح داد: در این زمینه دیداری با مراجع قم با حضور تهیه کنندگان سلام فرمانده ایرانی و سلام یا مهدی که عراقی هستند، داریم تا ابهاماتی که مطرح شده بود را با مشورت مراجع رفع کنیم.
به گفته وی؛ نسخه فضای اربعینی سلام فرمانده تهیه شده است و از دمام و سازهای کوبه ای در آن استفاده  شده است.
انتهای پیام/
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 25176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =