بهره‌گیری از نظرات تخصصی سمن‌ها در تدوین برنامه چهارم مدیریت شهری

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با اشاره به پیش بینی جایگاه سمن ها در سند«تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» گفت: میدان دادن به مردم بر محور نخبگان شهر یکی از راهبردهای کلان ۴گانه و از جمله سیاست های ۱۲گانه شهردار تهران به شمار می رود که تلاش داریم از دیدگاه های تخصصی تشکل های مردم نهاد در تدوین برنامه چهارم مدیریت شهری بهره بگیریم.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تهران، نشست نقش تشکل های مردمی در تدوین برنامه چهارم توسعه شهر تهران با حضور پرویز سروری نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، سید احمد علوی عضو شورا و رئیس ستاد سمن های شورای اسلامی شهر تهران، میثم مظفر نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، امیر شهرابی مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران و سهیل کوثری دبیر دبیرخانه تدوین برنامه چهارم مدیریت شهری و جمعی از نمایندگان تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در سالن کنفرانس ستاد سمن ها برگزار شد.

امیر شهرابی مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران طی سخنانی در این نشست، از سمن ها به عنوان پل ارتباطی مدیریت شهری و مردم یاد کرد و افزود: بناداریم از نظرات اعضای سمن ها و تشکل های مردم نهاد که نماینده مردم هستند در تدوین برنامه چهارم مدیریت شهری استفاده کنیم.

وی، نقش تسهیلگر در فرآیندهای توانمندسازی، نقش مشوق در جلب مشارکت شهروندان، نقش تقویت کننده ارزش های دینی- فرهنگی،  نقش مروج رویکرد توسعه پایدار، نقش پشتیبان درمدیریت پایدار شهرها، نقش هشدار دهنده در احصا مسائل و چالش ها، نقش بازخورد دهنده از وضعیت موجود و پیشگیری کننده از بحران های پیش رو را از جمله نقش های ۸ گانه سمن ها در ارتباط با مدیریت شهری برشمرد.

رییس دبیرخانه برنامه چهارم مدیریت شهری در ادامه، ابعاد اصلی نقش سازمان های مردم نهاد در بهبود نظام مدیریت شهری در کلانشهر تهران شامل ابعاد کالبدی، اجتماعی، زیست محیطی، نهادی، اقتصادی و عملکردی را تشریح کرد.

وی به جایگاه سازمان های مردم نهاد در برنامه های پیشین مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه مواد ۶۵ و ۷۰ برنامه سوم توسعه شهر تهران و ماده ۱۰۰ برنامه دوم به این موضوع اختصاص یافته اما در زمینه بهره مندی عملیاتی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد فعال شهری در حوزه های تصمیم سازی، برنامه ریزی، اجرا و دیده بانی توفیق چندانی حاصل نشده است.

شهرابی با اشاره به پیش بینی جایگاه سمن ها در سند«تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» و«راهبردهای کلان شهرداری تهران» تصریح کرد: نگاهی به راهبردهای کلان ۴گانه برنامه شهردار تهران بیانگر این است که یکی از مهمترین راهبردها به موضوع «تجلی مردم سالاری دینی در کلانشهر تهران و میدان دادن به مردم بر محور نخبگان شهر در همه ابعاد اداره و پیشرفت شهر» اختصاص یافته است.

وی توجه به نخبگان شهری و مردمی سازی اداره شهر را نخستین سیاست ۱۲گانه از نگاه شهردار تهران عنوان کرد و افزود: در این راستا ما نیز تلاش می کنیم از دیدگاه های تخصصی و اولویت های مدنظر مردم و نخبگان شهر در تدوین برنامه چهارم مدیریت شهری بهره ببریم.

دبیر شورای راهبری و تلفیق برنامه چهارم مدیریت شهری تهران، از نمایندگان این تشکل ها خواست با تکمیل فرم های مخصوص، مهمترین مسائل شهری مرتبط به حوزه فعالیت خود و مهمترین چالش های سمن ها که قابلیت مرتفع شدن در حیطه اختیارات شهرداری داشته باشد را به دبیرخانه تدوین برنامه چهارم مدیریت شهری اعلام کنند.

در این نشست سهیل کوثری معاون اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تهران نیز ضمن ارائه گزارش آسیب شناسی برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران در خصوص برنامه های توسعه شهر تهران توضیحاتی بیان نمود.

دبیر دبیرخانه تدوین برنامه چهارم مدیریت شهری با ارائه مدل آسیب شناسی برنامه سوم توسعه شهر تهران به تشریح سهم هریک از ابعاد فراگیر و فرآیندهای چهارگانه در آسیب های برنامه سوم پرداخت.

وی ابهام در جهت گیری های کلی برنامه، ضعف ساختاری، کلی گویی و ایده آل گرایی، ضعف در تعریف ارکان اصلی برنامه و برآورد صحیح منابع، ضعف در پیشرفت برنامه، زمان بندی اهداف و تعریف شاخصها و سازوکارهای ارزیابی و ضعف در برقراری ارتباط سازنده با اعضای شورای شهر مهم ترین آسیب ها در فرآیندهای چهارگانه برنامه سوم توسعه شهر تهران برشمرد.

به گفته کوثری، ضرورت مدیریت منسجم فرآیندهای تدوین برنامه و ایجاد زمینه جهت تعامل حداکثری بین دست اندرکاران برنامه، برآورد صحیح منابع برای تحقق احکام برنامه و تناسب آن با ظرفیت های شهرداری تهران، واقع گرایی در زمان بندی احکام و توزیع بار اجرایی آنها در سالهای برنامه، توجه به تاب آوری برنامه در مواجهه با تغییرات در مفروضات کلیدی،  طراحی ساز و کارهایی برای مقیدکردن واحدهای اجرایی به برنامه، ضرورت توجه به خروجی ها، آثار و پیامدهای احکام و اتخاذ رویکرد جامع نگر، توجه پایش و ارزیابی برنامه به عنوان عنصر تکمیل کننده فرآیند برنامه ریزی و توجه ویژه به هوشمند سازی در فرآیندهای اجرایی و خدمات قابل ارائه با توجه به ظرفیت های این حوزه در حل مسائل کلیدی شهر از مهمترین درس آموخته های برنامه سوم توسعه شهر تهران به شمار می رود.

در این نشست پرویز سروری نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، میثم مظفر نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا و سید احمد علوی عضو شورا و رئیس ستاد سمن های شورای اسلامی شهر تهران  در خصوص ضرورت تدوین برنامه چهارم و رویکردهای شورا و شهرداری در این زمینه، سخنانی بیان نمودند.

در ادامه، نمایندگان تشکل ها و سازمان های مردم نهاد نیز ضمن تقدیر از شهرداری و شورای شهر برای مشارکت دادن مردم در امور شهری با اشاره به چالش های برنامه های سابق توسعه شهرداری تهران، نظرات و دغدغه های خود را مطرح کردند و تقویت نقش سمن ها در تدوین برنامه چهارم مدیریت شهری را خواستار شدند.

انتهای پیام

۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 25248

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =