دکه‌های مطبوعاتی جدید در راه شهر تهران

شهر: بهره‌برداری سلیقه‌ای از دکه‌هایی که زمانی قرار بود فقط برای عرضه مطبوعات استفاده شود اکنون به یکی از معضلات شهری تبدیل شده از همین رو قرار است به زودی دکه‌هایی با طراحی جدید که تمامی نیازهای شهروندان را پاسخ دهد در سطح شهر جایگزین دکه‌های قدیمی شوند.

علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، با بیان این مطلب درباره این موضوع به شهر گفت: دکه‌های مطبوعاتی در سال های گذشته با ظاهر فعلی طراحی شدند و نیاز آن زمان را پاسخ می دادند اما با تغییر نیازهای مردم بویژه عرضه مطبوعات به شیوه مجازی دیگر نیازمندی ها از مدل عرضه مطبوعات کاغذی در این اماکن تغییر کرده و بنابراین باید ماهیت بهره برداری از آن‌ها هم تغییر و به سمتی حرکت کند که کاربری چند منظوره داشته باشند.

او افزود: به همین منظور یک کمیته کار مشترک میان شرکت ساماندهی مشاغل، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار و نتیجه این شد که نیازمندی‌ها با توجه به نوع بهره برداری، هم از دکه‌داران و شهروندان و هم از بخش های مختلفی که دکه دراختیار دارند مانند کیوسک های دوچرخه، انتظامی و بازیافت، استخراج شده و در اختیار سازمان زیباسازی شهر تهران قرار داده شود، هم سازمان زیباسازی و هم مرکز مطالعات شهر تهران فراخوان طراحی اعلام کردند و اکنون منتظر هستیم که طرح مناسب با معماری جدید که امکان عملیاتی شدن در تهران را داشته باشد در ارزیابی هیات داوران انتخاب شده و جایگزین دکه‌های فعلی شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع  مشاغل شهر بیان کرد: دکه های جدید به تدریج به مبلمان شهری اضافه می‌شود و در این راستا برخی از آن‌ها که مشکلات اتاقکی داشته و نیازمند تعویض هستند در اولویت قرار دارند. هدف از بازطراحی و نصب دکه‌های جدید این است که نیازمندی های شهروندان به روز رسانی شده و انتظارات بهره برداران دکه هم به شکلی جدید در طراحی تازه لحاظ شود که نیازی به الصاق زوائد جدید و استفاده از دکه‌های مختلف در شهر برای اهداف مختلف نباشد.

او بیان کرد: در گذشته این دکه ها برای مطبوعات پیش بینی شده بودند اما امروز همه چیز مانند خوراکی و مجله و دخانیات را ارائه می دهند که این مدل بهره برداری هم مورد تایید ما نیست و هم از سوی اتحادیه مجوز ندارد. اکنون بهره‌برداری از دکه ها به صورت سلیقه ای و بنا به نیاز اقتصادی دکه داران تغییر شکل یافته و به معضل تبدیل شده است. قطعا هدف ما از فعالیت دکه ها عرضه موادغذایی نیست بلکه کمک به رشد فرهنگ و عرضه محصولات فرهنگی بوده است.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

                                                    

۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 2525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =