ایجاد بالغ بر ۵۰ مخزن آب اضطراری در پایتخت تا پایان امسال/ بیش از ۸۰ درصد پله‌های برقی به مدار بهره‌برداری بازگشتند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از راه‌اندازی بالغ بر ۵۰ مخزن آب اضطراری در پایتخت تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در راستای مدیریت پسماند نیز برنامه‌ریزی مفصلی انجام شده که بخشی از نتایج آن را تا پایان امسال خواهیم دید.

مهدی پیرهادی در گفت و گو با خبرنگار شهر، ضمن ارائه گزارش عملکرد یک ساله کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در این دوره انجام شد، در حوزه سازمان بوستان ها و فضای سبز بود، اظهار کرد: در این زمینه برنامه ریزی و پیگیری برای توسعه فضای سبز صورت گرفت و خوشبختانه در راستای کمربند سبز شهر تهران اقدامات خوبی انجام شد و تملک تعدادی باغ صورت گرفت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تملک یکی از باغات منطقه ۱۷ با ۲۰ هزار متر مربع برای ایجاد یک بوستان در طول این مدت انجام شد، خاطرنشان کرد: سازمان بوستان‌های شهرداری در حال تجهیز این بوستان است و تا یک یا دو ماه آینده به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

توجه به مناطق کمتر برخوردار در توسعه فضای سبز

وی توجه به مناطق کمتر برخوردار از لحاظ فضای سرانه سبز را از اولویت‌های این کمیسیون دانست و یادآور شد: عدالت در فضای سبز در تهران به خوبی رعایت نشده و می‌توانست بهتر از این باشد؛ ما توسعه را در مناطق برخوردار در اولویت قرار نخواهیم داد و به طور جدی در مناطق کمتر برخوردار گام برخواهیم داشت که تا پایان امسال بخشی از آن قابل لمس خواهد بود.

پیرهادی تأکید کرد: افزایش دغدغه مردم نسبت به حفظ فضای سبز و کیفیت بوستان‌ها مورد توجه قرار گرفت. در حوزه اچ اس ای  مورد غفلت واقع شده و هنوز فاصله زیادی داریم. در این حوزه نیز سعی کردیم حساسیت‌های لازم را داشته باشیم و به مناطق نیز گوشزد کردیم که این موضوع را با جدیت پیگیری کنند، چرا که مشکلاتی در تهران وجود دارد که رفع آن زمان‌بر است و به توجه جدی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه نقشه برخی از قنوات  در تهران هنوز وجود ندارد و اطلاعات کامل نیست، خاطرنشان کرد: در اجرای  برخی پروژه‌ها با شریان‌های اصلی مواجه می‌شوند چون اطلاعات کامل وجود ندارد. در مترو این اتفاقات زیاد می‌افتاد که دلیل آن عدم یکپارچگی مدیریت شهری بوده است. در گذشته سیستم آی تی به آن معنا در کشور شروع نشده بود و اطلاعات در دسترس نبود و نیست و این ضعف همه دستگاه های متصدی در تهران است.

تأکید بر هویت ایرانی-اسلامی در فضاسازی شهری پایتخت

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه عملکرد سازمان زیباسازی نیز که در حوزه این کمیسیون فعالیت می‌کند، مثبت بوده است، گفت: این سازمان تلاش کرده که فضاسازی شهر را انجام دهد، البته در این زمینه به هویت بخشی ایرانی- اسلامی میادین سطح شهر تهران تأکید کرده‌ایم، چرا که فضای شهر تهران، از هم گسیختگی دارد و تشویش ذهنی در مردم ایجاد می‌کند. سازمان زیباسازی نمره خوبی گرفته اما در همین مرحله نیز متوقف نخواهیم شد و مطالبه‌گری ما ادامه خواهد یافت.

پیرهادی ادامه داد: معماری شهر تهران در شان کشور اسلامی نیست. در شهرهای دیگر طبیعت و نوع معماری به انسان آرامش می‌دهد اما معماری برخی محلات ذهن مردم را به هم می‌ریزد.

وی همچنین تصریح کرد: بافت فرسوده سلامت روحی افراد را دچار مشکل می‌کند و علاوه بر این برای مردم خطرآفرین است؛ تمام دستگاه‌ها باید در زمینه نوسازی بافت فرسوده ورود کنند تا این مشکل برطرف شود که دولت در این راستا می‌تواند ورود جدی داشته باشد، کارسازی لازم را انجام دهد و با بانک مرکزی نامه نگاری‌های لازم را جهت این کارسازی در دستور کار قرار دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در خیابان خوش کامیون با بار سنگین عبور می‌کرد و به دلیل فرسودگی، ساختمانی به دنبال ارتعاشات ایجاد شده از عبور کامیون فرو ریخت که این بسیار بد است. معاونت شهرسازی در زمینه بافت فرسوده ورود کرده اما فاصله زیادی داریم.

پیرهادی با تأکید بر افزایش آمادگی برای مدیریت بحران یادآور شد: باید سرمایه‌گذاران را ترغیب و تشویق کرد که نسبت به نوسازی بافت فرسوده گام بردارند.

وی با بیان اینکه باید پیش بینی کنیم در زمان بحران دچار چالش جدی نشویم و جان شهروندان به خطر نیفتد، یادآور شد: ما اصلا آمادگی برای بحران در تهران نداریم‌. نباید در سال ۲۰۲۲ با یک بارندگی ده‌ها نفر جان خود را از دست بدهند. می‌گویند در تهران سیل به خوبی مدیریت شده است؛ باید در سال ۲۰۲۲ انتظار داشتیم که سیل در تهران اتفاق می‌افتاد و مردم جان خود را از دست می‌دادند؟ این توهین به مردم است و مدیرانی که این حرف‌ها را زده‌اند باید تجدید نظر کنند. در خصوص زلزله نیز نباید منتظر باشیم زلزله بیاید تا ببینیم چه کنیم.

سازمان نظام مهندسی در رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان ورود کند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عدم رعایت مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان در شهر و تذکرات خود نسبت به این موضوع در جلسات شورا خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی باید بر این موضوع نظارت کند که وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد؛ دولت نیز باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد تا این مقررات در ساختمان‌های دولتی رعایت شود. این ضعف بزرگی است که هنوز مباحث ۲۲ گانه ساختمان دستور العمل های کامل را ندارد. چه کسی باید پیگیری و مطالبه کند؟ چرا سازمان بازرسی و دستگاه قضایی سکوت کرده‌اند؟ این موضوع با جان مردم سر و کار دارد و مردم با مشکل روبه رو می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، باید تصفیه فاضلاب در ساختمان‌ها انجام شود که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد که اگر این مسئله در اولویت قرار می گرفت، شستشوی اتومبیل‌ها و یا آبیاری فضای سبز منطقه با فاضلاب تصفیه شده انجام و از هدررفت آب جلوگیری می‌شد. حتی شهرداری تهران هم باید در مبحث ۱۶ ورود می‌کرد. شستشوی اتومبیل با آب آشامیدنی انجام می شود چرا باید اینگونه باشد و کجای دنیا به این شکل است؟

پیرهادی همچنین خاطرنشان کرد: مبحث ۱۹ در ساختمان‌های دولتی رعایت نمی‌شود. مبحث انرژی می‌توانست به درستی رعایت شود که کسی پیگیری نمی‌کند. اما من در شورا تذکر دادم و پیگیری کردم. در این حوزه در نقطه آغازیم و باید پیگیری‌های بیشتری انجام دهیم.

بیش از ۸۰ درصد پله‌های برقی پایتخت به مدار بهره‌برداری بازگشتند

پیرهادی با بیان اینکه در حوزه زیباسازی، یکی از اقدامات جدید نوسازی و تعمیر آسانسورها و پله‌های برقی بود، گفت: با پیگیری‌های انجام شده، در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پله‌های برقی به مدار بازگشته‌اند و وضعیت آسانسورها نیز در حال پیگیری است؛ با توجه به اینکه در تعدادی از پله‌های برقی، تردد بسیار محدود است و تجهیزات آن از خارج از کشور تأمین می‌شود، تمرکز خود را بر تعمیر آسانسورها قرار داده‌ایم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز وضعیت نوسازی آسانسورها و پله‌های برقی از توان ۱۵ درصدی به ۸۰ درصدی افزایش یافته که از اقدامات مثبت در این ماه‌ها بوده و در ایام پیش رو نیز تعداد دستگاه‌های نوسازی شده، افزایش خواهد یافت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر بهبود کیفیت محصولات ارائه شده در میادین میوه و تره بار اظهار کرد: افزایش تعداد میادین و بازارهای میوه و تره بار و همچنین ایجاد این بازارها در محلاتی که بازار ندارند، در دستور کار جدی ما قرار دارد.

کاهش ۱۵ درصدی قیمت میوه و تره‌بار در ۵۳ محله شهر تهران

پیرهادی با بیان اینکه قیمت میوه و تره بار در ۵۳ محله شهر تهران باید ۱۵ درصد ارزان تر از سایر مناطق باشد، خاطرنشان کرد: این طرح مصوب شده و در اولویت ما قرار دارد و با توجه به افزایش رفاه شهروندان در مناطق کمتر برخوردار در دستور کار قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم بهبود وضعیت سازمان بهشت زهرا(س) گفت: جامعه به سمت سالمندی می رود و متاسفانه توسعه بهشت زهرا انجام نشده و باید انجام شود. این سازمان باید لایحه‌ای در راستای توسعه سالن عروجیان که مردم در آنجا برای تحویل اموات معطل می‌مانند، ارائه دهد؛ انتظار ما این است که وضعیت بهتری در نگهداشت بهشت زهرا(س) ایجاد شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با اعلام اینکه در توسعه تجهیزات سازمان آتش‌نشانی اقدامات خوبی در یک سال اخیر صورت گرفته است، تصریح کرد: در آتش نشانی در تمام ادوار تلاش شده اما ما بسیار تلاش کرده‌ایم که سازمان آتش‌نشانی از استانداردهای بالایی برخوردار باشد و خوشبختانه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از سازمان‌های پیشتاز در خاورمیانه است.

پیگیری برای رفع مشکل مسکن آتش‌نشانان پایتخت

وی افزود: علیرغم تلاش شهرداری همچنان حقوق کارکنان آتش‌نشانان کم است. یکی از مشکلات کارکنان آتش‌نشانی، حقوق آنهاست که باید مورد توجه قرار بگیرد تا دغدغه آنها تا حدودی مرتفع شود؛ با توجه به افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان و اینکه پایه حقوق آتش‌نشانان پایین بوده، هنوز مشکل حقوق آنها مرتفع نشده است. البته مسکن آتش نشانان نیز در حال پیگیری است.

پیرهادی با اشاره به اهمیت تکمیل نقشه جامع خطرپذیری شهر تهران یادآور شد: هنوز این اقدام کامل نشده و امیدواریم سریعتر به سرانجام برسد. در تشکیل گروه های مردم نهاد برای پیشگیری و مدیریت بحران و توجه به گروه‌های دوام باید جدیت بیشتری داشته باشیم، چرا که تا حضور مردم به طور کامل تحقق پیدا نکند، در امور بخش‌های مختلف، توفیق چندانی نخواهیم داشت. ممکن است در حوزه فرهنگی و اجتماعی در حمایت از گروه‌های مردم نهاد کم کاری شده باشد که باید پیگیری شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا به ساماندهی مشاغل مزاحم و پرخطر در تهران اشاره کرد و افزود: اقدامات مختلفی در این حوزه صورت گرفته و در بسیاری از موارد که مردم شکایات خود را اعلام کردند، شهرداری ورود کرده و مشکلات مورد نظر را برطرف کرده است.

ورود مدیریت شهری تهران برای بهبود وضعیت سلامت مردم

وی با بیان اینکه در خصوص سلامت مردم وارد عمل شده‌ایم، یادآور شد: درخصوص وضعیت سلامتی و رضایتمندی پرسنل شهر سالم باید تلاش بیشتر و اقدامات جدی صورت پذیرد؛ همچنین در برخی درمانگاه ها به خصوص در بخش دندانپزشکی، به علت طولانی شدن مدت پذیرش و نوبت دهی، نارضایتی هایی وجود دارد که باید اقدامات لازم جهت رفع آن انجام شود. در این زمینه پیگیری‌های لازم مرتبط با شهرداری را انجام دادیم. هرجا احساس کردیم در مواقع بحرانی باید به کمک مردم بیاییم وارد عمل شدیم.

پیرهادی با اشاره به وجود سه هزار کانون سلامت در سطح شهر تهران تصریح کرد: انتظار ما این است که باید این بخش تقویت و توسعه پیدا کند و ما باید نقش مشارکتی خود را با گروه های مردم نهاد در این حوزه ایفا کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه احداث پنج تصفیه‌خانه محلی در دستور کار جدی قرار گرفته است، گفت: در برخی مناطق، فاضلاب وارد جوی‌ها و انهار می‌شد که مورد پیگیری ما قرار گرفت و همچنین استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز نیز مورد توجه ما بود.

ایجاد بالغ بر ۵۰ مخزن آب اضطراری در پایتخت تا پایان سال

وی به رایزنی با شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای رفع مشکلات این حوزه اشاره کرد و افزود: در خصوص مخازن آب اضطراری در مواقع بحرانی برنامه ریزی خوبی انجام شد؛ در چند سال اخیر تعداد محدودی مخزن ایجاد شده که در ایام پیش رو چندبرابر خواهد شد. پنج مخزن تاکنون نصب شده و ۵۰ تا ۶۰ مخزن دیگر تا پایان سال ایجاد می‌شود.

پیرهادی تأکید کرد: هر بیمارستانی آمادگی خود را اعلام کند که بتوان در آن فضا مخزن ایجاد کرد، این آمادگی را داریم که مخازن را در محل نصب کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا به ایجاد چند همراه سرا برای همراهان بیماران در مراکز شهر اشاره کرد و گفت: این همراه‌سراها به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

برنامه‌ریزی مفصل در حوزه مدیریت پسماند

وی با تأکید بر اینکه در حوزه مدیریت پسماند برنامه‌ریزی‌های مفصلی انجام شده است، یادآور شد: بخشی از آثار این برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال مشهود خواهد بود، اما بخشی دیگر نیز همچون بحث زباله‌سوزها، ایستگاه‌های ام ‌آر اف و تفکیک پسماند از مبدأ در برنامه بلند مدت قرار دارد که البته تا پایان سال ۱۴۰۲ اتفاقات خوبی در این زمینه شاهد خواهیم بود.

پیرهادی با بیان اینکه بودجه نوسازی ناوگان پسماند در سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده بود، تصریح کرد: بخشی از این نوسازی تا پایان سال انجام خواهد شد که شهرداری نیز باید پیگیری لازم را انجام دهد.

وی در خصوص جریمه صاحبان املاکی که نسبت به قطع اشجار اقدام کرده‌اند، گفت: ما پیگیری می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که مبلغ جریمه جز در بخش توسعه فضای سبز هزینه شود و تمام تملکات باغات نیز در همین راستا انجام می شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران اساسنامه‌هایی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها ارسال کرده که در کمیسیون بررسی و در صحن شورا ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه توسعه بر اساس دستور وزارت کشور از پنج به چهار سال تبدیل شده است، خاطرنشان کرد:. سیاست الزامات برنامه در دوره های قبل به خوبی اجرا نشده و در مواردی ۲۰ درصد برنامه اجرایی شده است. ضعف‌ها باید آسیب شناسی شود. از شهرداری تقاضا کردیم که این اقدام را انجام دهد و هر ۶ ماه یکبار گزارش دهد.

پیرهادی با تأکید بر اینکه شهرداری باید کد پروژه‌ها را پیگیری کند و پیشرفت فیزیکی را گزارش دهد که در این حوزه شهرداری دچار عقب افتادگی است، یادآور شد: برخی طرح ها بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و به خاطر یک ضعف کوچک مثل سیستم گرمایش و سرمایش افتتاح نشده اند.

وی افزود: مجموعه ورزشی شهید باکری در گذشته افتتاح شده و باید برای بهسازی، نوسازی و بازگشایی مجدد آن اقدام شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: ترمینال شرق در زمان خود با تزریق ۱۸۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسید اما حالا باید ۳۰۰ میلیارد تومان برای رسیدن به همان میزان پیشرفت فیزیکی هزینه کنیم.

انتهای پیام/

۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 25298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =