از اعمال محدودیت زمانی در عملیات عمرانی تا اعزام سرویس‌های فوق العاده حمل و نقل عمومی به نقاط پر ازدحام

با توجه به اینکه در آستانه فصل پاییز و بازگشایی مدارس قرار داریم، در این گزارش با پرداختن به طرح استقبال از مهر ۱۴۰۱ ، وظایف تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های شهرداری تهران و خارج از شهرداری را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، طرح استقبال از مهر با هدف ایجاد شرایط مناسب برای مراکز آموزشی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است که در این طرح روان سازی و ایمن سازی ترافیک اصلی‌ترین وظیفه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تعیین و مشخص شده است.

معاونت حمل و نقل و ترافیک دارای پنج واحد نظارتی (اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک، اداره کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق،  اداره کل برنامه ریزی و توسعه شهری، حراست و بازرسی) است.
در ادامه این گزارش شرح وظایف تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های شهرداری تهران و خارج از شهرداری در طرح استقبال از مهر ۱۴۰۱ را خواهید خواند.

اداره کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق

اداره کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق وظیفه نظارت بر عملکرد معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق و واحدهای زیرمجموعه و ارزیابی عملکرد آن‌ها طبق دستورالعمل طرح استقبال از مهر و جمع آوری و جمع بندی گزارش اقدامات واحدهای زیرنظر را برعهده دارد.

اداره کل مهندسی ایمنی
 اداره کل مهندسی ایمنی سه وظیفه برعهده دارد که شامل نظارت بر عملکرد واحدهای زیرنظر طبق دستورالعمل طرح استقبال از مهر، ارائه راهکارهای مهندسی و ایمنی متناسب با مشکلات سطح شهر و جمع آوری و جمع بندی گزارش اقدامات واحدهای زیرنظر طرح استقبال از مهر امسال است.


اداره کل برنامه ریزی و توسعه شهری
وظیفه و فعالیت‌های اداره کل برنامه ریزی و توسعه شهری شامل تشکیل کمیته نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک، دبیری جلسات کمیته و برگزاری جلسات به صورت هفتگی و همچنین پیگیری مصوبات کمیته و ارائه گزارش از آخرین وضعیت اقدامات و برنامه‌های تدوین شده است.

سازمان حمل و نقل و ترافیک
هشت وظیفه برعهده سازمان حمل و نقل و ترافیک گذاشته شده است. این وظایف و فعالیت‌ها شامل ارائه برنامه‌های آموزشی به دانش آموزان، رانندگان و اولیاء، تهیه و تولید محتوای آموزشی مرتبط با بازگشایی مدارس، تشویق شهروندان به بازآموزی مقررات راهنمایی و رانندگی و ایمنی در عبور و مرور، ترغیب شهروندان به استفاده از مدهای حمل و نقل پیاده و دوچرخه، ارائه گزارش اقدامات انجام شده تا پایان اجرای طرح، نصب اجرا و نگهداری تجهیزات ترافیکی، تابلوها، حفاظ‌ها و خط کشی‌های بزرگراه‌های سطح شهر تهران، ایمن سازی و اصلاح هندسی گلوگاه‌های ترافیکی و نقاط ضروری و همچنین ارائه گزارش اقدامات انجام شده تا پایان اجرای طرح است.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز ۱۱ وظیفه مهم را برعهده دارد که شامل برنامه ریزی و نظارت دقیق بر عملکرد شبکه اتوبوسرانی تندرو وعادی، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش سرفاصله زمانی، اعزام سرویس‌های فوق العاده به ایستگاه‌های مجاور مراکز آموزشی و افزایش ناوگان مسافران بین مسیر بنابر تقاضای مسافر، تعمیر و تجهیز نظافت اتوبوس‌ها و اخد معاینه فنی برای تمامی اتوبوس‌ها است. 
همچنین از جمله دیگر وظایف این شرکت می‌توان به گشت‌های شرکت واحد در ایستگاه‌های پرازدحام و نظارت برعملکرد اتوبوسرانی، هماهنگی با مدیران شرکت واحد مستقر در مناطق شهرداری، ارائه برنامه راه اندازی سرویس معلولان، معرفی نماینده مستقر در مرکز کنترل ترافیک و هماهنگی با معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق ۲۲ گانه، اقدامات فرهنگی و آموزشی از قبیل نصب پوستر، بنر و ... و ارائه گزارش اقدامات انجام شده تا پایان اجرای طرح به اداره کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق، اشاره کرد.

شرکت کنترل ترافیک تهران
شرکت کنترل ترافیک نیز در این میان وظایف مهمی را برعهده دارد که شامل ارائه برنامه نصب، بازسازی و تعمیر انواع چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های نظارتی تصویری و ثبت تخلف و تابلوهای متغیر خبری و تجهیزات منصوبه در ایستگاه‌های سامانه اتوبوس‌های تندرو و سایر ایستگاه‌های از پانزدهم شهریور و اجرای آن تا پایان شهریور است. ارائه برنامه پیش بینی اکیپ‌های اجرایی برای رفع سریع خرابی چراغ‌های راهنمایی، درج پیام‌های متغیر خبری خاص در تابلوهای منصوبه در سطح شبکه معابر به منظور اطلاع رسانی، ارائه برنامه اطلاع رسانی طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر تهران) در تابلوهای VMS، بهنگام سازی زمان بندی و فازبندی چراغ‌های راهنمایی، ارائه گزارش اقدامات انجام شده تا پایان اجرای طرح و  شناسایی نقاط پرتراکم و هماهنگی برای استقرار پلیس راهور و اعلام وضعیت غیرعادی ترافیک شبکه معابر به ستاد استقبال از مهر معاونت حمل و نقل و ترافیک از جمله دیگر وظایف شرکت کنترل ترافیک است.
شرکت کنترل ترافیک همچنین موظف شده است تا پیام‌های ترافیکی مناطق را دریافت و به مسئولان ذی ربط اعلام کند.

سازمان تاکسیرانی تهران
سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ۹ وظیفه خطیر را برعهده دارد که شامل صدور پروانه فعالیت حمل و نقل دانش آموزان برای شرکت‌های حمل و نقلی متقاضی، صدور گواهی صلاحیت رانندگان سرویس مدارس شرکت‌های حمل و نقلی دارای پروانه و اختصاص برچسب سرویس مدارس برای رانندگان دارای صلاحیت و خودروهای تأیید شده و دارای معاینه فنی، ارائه برنامه سرویس مدرسه رایگان برای دانش آموزان معلول با اعلام آمار به روز شده جمعیت دانش آموزان تحت پوشش این سرویس، نظارت بر عملکرد تاکسی‌ها، خطوط و بخش خصوصی توسط بازرسان و استقرار بازرسان در مراکز و محل‌های ازدحام مسافران (در صورت لزوم) و ارائه برنامه اعزام تاکسی به مراکز ازدحام مسافر است.
همچنین این سازمان باید با مدیران تاکسیرانی مستقر در مناطق شهرداری هماهنگی داشته باشد و نماینده در مرکز کنترل ترافیک را معرفی کند.
راه اندازی گشت ویژه نظارت بر سرویس مدارس و نظارت بر جابجایی مسافر در نقاط دارای تقاضای بالای سفر، هماهنگی با معاونان حمل ونقل و ترافیک مناطق ۲۲ گانه از طریق مدیران تاکسیرانی و ارائه گزارش اقدامات انجام شده تا پایان اجرای طرح از جمله دیگر اقدامات این سازمان در ستاد استقبال از مهر ۱۴۰۱ است.

سازمان پایانه‌ها و پارک سوارها

سازمان پایانه‌ها و پارک سوارها نیز وظایف و فعالیت‌هایی نظیر اقدامات فرهنگی و آموزشی از قبیل نصب بنر با موضوع بازگشایی مراکز آموزشی و تکریم دانشجویان، انجام اقدامات درخصوص تقویت ناوگان دانشجویی در پایانه‌ها با رعایت دستورالعمل و پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، کنترل معاینه فنی ناوگان و کارت سلامت رانندگان، بهسازی سرویس‌های بهداشتی و تجهیز اتاق‌های مادر و کودک و ارائه گزارش اقدامات انجام شده تا پایان اجرای طرح را برعهده دارد.

ستاد معاینه فنی خودروها
ستاد معاینه فنی خودروها پنج وظیفه در ستاد استقبال از مهر برعهده دارد که شامل افزایش تعداد خطوط تخصیص یافته در مراکز معاینه فنی به خودروهای سرویس مراکز آموزشی، اطلاع رسانی درخصوص مراکز معاینه فنی در سطح شهر و توسعه اقدامات فرهنگی برای مراجعه خودروها، اهمیت معاینه فنی سرویس مراکز آموزشی به ویژه موارد مربوط به ایمنی، تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی، تعبیه استندهای مناسب در مراکز با محتوای متناسب و ارائه گزارش اقدامات انجام شده تا پایان اجرای طرح، است.

شرکت کنترل کیفیت هوا
شرکت کنترل کیفیت هوا نیز وظیفه دارد که تابلوهای اطلاع رسانی ایستگاه‌ها را پاکیزه و آراسته کند. همچنین عیوب تمامی دستگاه‌های اندازه گیری آلودگی هوا را رفع کند. همچنین باید سنجش و پایش شاخص آلودگی هوا و مقایسه هفته پایانی شهریور و هفته نخست مهر با سایر ایام را انجام دهد.

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ
پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در طرح استقبال از مهر وظایف خطیری را برعهده دارد که شامل ارائه برنامه تقویت نیروی راهور با کمک نیروهای انتظامی کلانتری‌ها در سطح شبکه معابر، توزیع مناسب نیروهای پلیس برای استقرار در محل‌های گره‌های ترافیکی مطابق با لیست ارائه شده توسط مرکز کنترل ترافیک، ارائه برنامه عملیاتی درباره نحوه کنترل دقیق و اعمال مقررات درخصوص طرح‌های محدودیت ترافیک (طرح ترافیک-زوج و فرد سابق و سایر طرح‌های ویژه براساس اطلاع رسانی ستاد استقبال از مهر)، ارائه جزئیات برنامه تشدید کنترل دقیق پارک حاشیه‌ای و اعمال قانون درخصوص تخلف در اطراف مدارس، ارائه برنامه پیش بینی افزایش اکیپ‌های ویژه پلیس به منظور رفع سریع سد معبرهای ناشی از تصادفات، پارک‌های دوبل و رفع انسداد ترافیکی معابر، ارائه برنامه عملیاتی تشدید اعمال مقررات درخصوص تخلفاتی از قبیل مانورهای غیر مجاز، سرعت غیرمجاز، معاینه فنی و ... و ارائه برنامه نحوه هماهنگی و انجام گشت‌های هوایی در صورت لزوم است.
همچنین پلیس راهور باید برنامه اقدامات ضربتی به منظور رفع گره‌ها و تراکم‌های ترافیکی در میادین، تقاطع‌‎ها و برخورد با تخلفات ساکن در محدوده مبادی ورودی شهر و پایانه‌های حمل و نقل درون شهری و برون شهری را به ستاد استقبال از مهر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ارائه دهد.

اداره کل آموز ش و پرورش شهر تهران
اداره کل آموز ش و پرورش شهر تهران نیز باید جلسات هماهنگی با مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان را تشکیل دهد و به اولیاء درخصوص رعایت مقررات ترافیکی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حتی المقدور به صورت مجازی اطلاع رسانی کند. 
همچنین این اداره باید به والدین از طریق اطلاعیه‌های صادره درخصوص شناسایی مسیرهای منتهی به مدارس، پیش بینی زمان تأخیر به واسطه تراکم ترافیکی معابر (در موعد بازگشایی حضوری مدارس باتوجه به مصوبات ستاد مقابله با کرونا)، هماهنگی و همکاری با پلیس درخصوص تشکیل پلیس مدرسه، انعکاس مشکلات و مسائل ترافیکی به ستاد استقبال از مهر مستقر در معاونت حمل و نقل و ترافیک و یا ستادهای معین در مناطق ۲۲ گان و هماهنگی در خصوص سرویس مدارس و نظارت بر اجرای دقیق توافقات فی مابین آموزش و پرورش و سازمان تاکسیرانی را طبق مصوبات ستاد استقبال از مهر انجام دهد.

سازمان آتش نشانی
سازمان آتش نشانی سه وظیفه برعهده دارد که شامل حضور فعال نماینده سازمان در جلسات ستادی و مرکز کنترل ترافیک به ویژه در ایام اجرای طرح، آماده سازی تمامی نیروهای عملیاتی (خودروهای سبک و سنگین) و استقرار نیروهای عملیاتی سازمان در میادین، بزرگراه‌ها و اماکنی که براساس تجربیات سال های گذشته و گزارش‌های موجود در مرکز کنترل ترافیک،خدمت رسانی را تسریع می‌کند، است.

مرکز اورژانس و هلال احمر تهران
همچنین مرکز اورژانس و هلال احمر تهران نیز وظایفی همچون حضور فعال نماینده مرکز در جلسات ستادی و مرکز کنترل ترافیک به ویژه در ایام اجرای طرح، آماده سازی تمامی نیروهای عملیاتی شامل آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، موتورلانس و امداد هوایی و استقرار نیروهای عملیاتی مرکز در میادین، بزرگراه‌ها و اماکنی که براساس تجربیات سال گذشته و گزارش‌های موجود در مرکز کنترل ترافیک، خدمت رسانی را تسریع می‌کند، برعهده دارند.

وزارت نیرو
شرکت‌های آب و برق نیز وظایفی نظیر حضور فعال نماینده مرکز در جلسات ستادی و مرکز کنترل ترافیک به ویژه در ایام اجرای طرح، آماده سازی تمامی نیروهای عملیاتی امدادی، جلوگیری از حفاری‌های غیرضروری در فاصله اجرای طرح، هماهنگی با پلیس راهور منطقه برای عملیات حفاری اضطراری و اتمام عملیات حفاری نیمه کاره و پاکسازی مسیر حداکثر تا پایان ۲۴  شهریور را برعهده دارند.

معاونت‌های حمل و نقل و ترافیک مناطق ۲۲ گانه
معاونت‌های حمل و نقل و ترافیک مناطق ۲۲ گانه ۱۰ وظیفه در این راستا برعهده دارند که شامل تشکیل کارگروه بهبود زیر ساخت‌ها و ایمن سازی مراکز آموزشی با مسئولیت شهردار منطقه؛ ایمن سازی، آشکارسازی و همسطح سازی معابر طبق دستورالعمل‌های ابلاغی و برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانش آموزان، ایمن سازی تجهیزات ترافیکی ایستگاه‌های اتوبوس تندرو، شناسایی و رفع نواقص و مشکلات ترافیکی و گزارش اقدامات در این خصوص، بهسازی مسیر و ایستگاه‌های خطوط حمل و نقل عمومی و ساماندهی و بهسازی پایانه‌های اتوبوس و تاکسی با هدف بهبود دسترسی،  شناسایی مراکز آموزشی تاثیر گذار در ترافیک معابر اصلی و ارائه برنامه عملیاتی برای کنترل و نظارت بر ترافیک معابر منتهی به مراکز آموزشی و نصب و مرمت انواع تجهیزات ترافیکی و خط کشی (محوری، عابر پیاده، مجازی و نوشتار در مسیر و ایستگاه های خطوط اتوبوس تندرو) است.
همچنین مناطق ۲۲ گانه باید اقدامات دیگری نظیر استفاده از حیاط مدارس فعال (در صورت ارائه خدمات حضوری) جهت ورود خودروهای سرویس (با هماهنگی آموزش و پرورش)، هماهنگی با راهور و معاونت فنی و عمرانی مناطق جهت عدم صدور مجوز حفاری‌های محل در روان سازی ترافیک معابر از تاریخ پانزدهم شهریور تا هفتم مهر طبق دستورالعمل جلوگیری از عملیات حفاری و همچنین ارائه گزارش اقدامات انجام شده تا پایان اجرای طرح به اداره کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق را انجام دهند.

انتهای پیام/

۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 25495

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =