ارتباط شورا با نخبگان و قهرمانان محلات باید تقویت شود

با حضور نماینده مجلس و شورای شهر، بانوان فعال اجتماعی، فرهنگی و ورزشی منطقه ۱۶ در نشست با فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران و سید مرتضی روحانی شهردار منطقه به طرح مسائل و مشکلات بانوان در محلات نه گانه پرداختند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۶، سید مهدی حسینی معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه گفت: منطقه ۱۶ دارای ۹ محله است و حدود ۲۶۷۰۰۰ جمعیت دارد، که از این جمعیت ۱۳۴۰۰۰ نفر بانوان هستند، که از این تعداد ۴۵۰۰۰ نفر دختران، ۷۷۰۰۰ نفر بانوان خانه دار، ۵۶۰۰۰  نفر زنان شاغل و ۸۳۷  نفر بانوان بدسرپرست و سرپرست خانوار هستند.

وی افزود: این منطقه یک مجموعه فرهنگی ورزشی مختص بانوان دارد که فاز دوم آن در حال ساخت است، ۴ مرکز مهارت آموزی کوثر و ۵ سوله ورزشی الزهرا به بانوان تعلق دارد، از نقاط ضعف منطقه می توان به فقر اقتصادی بانوان سرپرست خانوار، عدم تناسب فضاهای شهری با نیازهای بانوان، کمبود و توزیع ناعادلانه زیرساخت های مختص بانوان، عدم وجود فضای کافی در مجموعه شهربانو برای کلاس های آموزشی (البته فاز دوم ۷۰% پیشرفت فیزیکی دارد)، شیوع افسردگی بین بانوان و ازدیاد بانوان بد سرپرست، کودکان کار، دختران فرار و اعتیاد و ...، وجود فضاهای بی دفاع شهری، کمبود مراکز بهداشتی درمانی متناسب یا جمعیت و ... اشاره کرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین شهرداری منطقه و وزارت گردشگری گفت: طبق این تفاهم نامه ۱۰۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار  در زمینه صنایع دستی آموزش می بینند و وسایل و پک های لازم در اختیارشان قرار می گیرد بعد از آموزش گواهی نامه پایان دوره دریافت می کنند که می توانند از امکانات وام ۴% بهره مند شوند.

در ادامه جلسه هریک از نخبگان و فعالان حوزه اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ضمن معرفی خود  به بیان مشکلات و مسائلشان در زمینه فعالیت خود پرداختند.

سپس قاسم پور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع بانوان فعال منطقه گفت: این منطقه علیرغم پتانسیل ها و ظرفیت های خوب و بالایی که دارد، با یکسری آسیب های اجتماعی نیز روبرو است که باید هرچه زودتر به آنها توجه و حل شود تا شاهد اتفاقات خوب در این منطقه باشیم، اولین بحث توجه به جایگاه شهرداری است که یک نهاد خدماتی است و به نوعی خود را وارد عرصه اجتماعی کرده است و برخی مطالبات به شهرداری مربوط نمی شود و برخی از این مشکلات به نهادهای دیگر ارتباط دارد.

او با تاکید بر توجه ویژه به موضوع ورزش بانوان و ضعف های موجود گفت: ورزشکار باید در مدت عمر ورزشی خود و پس از آن باید موضوع بیمه و درآمدش تأمین شود، به جد پیگیر هستیم که از ظرفیت های اجتماعی در این زمینه استفاده کنیم تا خدمات ورزشی توسعه پیدا کند.

او در ادامه با اشاره به اقدامات خوب منطقه ۱۶ در حوزه اجتماعی و اولویت دادن به بحث آسیب ها و برنامه هایی که برای رفع مسائل موجود پیش بینی شده، اظهار داشت: مسایل حوزه اجتماعی در مجلس، شورای شهر و شهرداری به جد در حال پیگیری است. برخی مسائل در حوزه مدیریت شهری امکان پذیر نبوده و نیاز است که در سطح کلی و با تدابیر و تصمیم جدی انجام شود، برخی دیگر از مسائل نظیر کارآفرینی از گذشته تاکنون دغدغه شورای شهر و شهرداری بوده و در حال پیگیری از سوی حوزه های مختلف برای ساماندهی است. شورای شهر و شهرداری علیرغم اینکه ممکن است جزء وظایف ذاتی آنها نباشد، پیگیر این مهم و الگوی توانمند سازی هستند و ما هم حامی این حرکت مثبت هستیم و تلاش می کنیم تا با تعامل فی مابین این موضوع را حل کنیم.

در ادامه نجفی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز ضمن تشکر از برگزاری این نشست و حضور بانوان نخبه و فعال؛ به تبدیل شهرداری از سازمان خدماتی به نهاد اجتماعی اشاره کرد و گفت: قطعأ این جلسات یک فرصت برای آشنایی مسئولین با نخبگان و فضایی برای بررسی مسائل و مشکلات آن ها است، مسایل اجتماعی مهمترین دغدغه ما در این دوره شورای شهر است و نگاه ویژه ای به مسئولیتهای اجتماعی داریم که کارآفرینی نیز از مهمترین این مسائل است.

در پایان جلسه شهردار منطقه با اشاره به وجود شهروندان مومن و فعال و هیئت ها و مساجد پای کار که از نکات مثبت منطقه است گفت: تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا با حمایت های مجلس شورای اسلامی، شورای شهر نسبت به جبران نقاط ضعف اقدام کرده و شاهد پیشرفتهایی در این زمینه باشیم.

انتهای پیام 

۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 25538

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =