تبادل تفاهم‌نامه همکاری فی مابین شهرداری تهران و وزارت علوم

تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی مابین شهرداری تهران و وزارت علوم منعقد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، آیین تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری تهران به منظور هم افزایی و به اشتراک گذاری ظرفیت های این دو مجموعه با یکدیگر، با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و محمدعلی زلفی گل وزیر علوم - چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ در محل ساختمان شهرداری برگزار شد. 

علیرضا زاکانی در این مراسم اظهار کرد: افتخار داریم امروز تفاهم نامه ای امضا کنیم که به اداره درست شهر، رشد آگاهی و دانش، توسعه فناوری و شکل گیری شهر هوشمند کمک کند و از طرفی دیگر با توجه به ظرفیت های بالایی که در شهر تهران وجود دارد این تفاهم نامه به بزرگترین مجموعه دانشی کشور کمک کند تا از سطح بالایی از خدمات برخورد شود.

وی با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری،  مدیریت مشارکتی را تجربه می کنیم تا از این طریق به ارتقا و پیشرفت مادی و معنوی در ابعاد مختلف برسیم، افزود: بزرگی و عظمت علم، نزد همه مشخص است. امروز مفتخریم تفاهم نامه ای را با یکی از کانون‌های علمی داشته باشیم و در پس آن نیازهای شهر را به اهل دانش اعلام کرده و تلاش می کنیم خدمات خودمان را نیز به دانشگاه ارائه کنیم. 

زاکانی با اشاره به اینکه داعیه ما در مدیریت شهری ایجاد سه تحول است، ادامه داد: تحول نخست، تحول در کالبد شهر است، لذا با نوسازی شهری بر محور حمل و نقل و با ایجاد یک هویت معمارانه جدید سعی می کنیم آسایش، ایمنی و امنیت شهر را تامین و کمبودهای آن را جبران کنیم. در واقع با این نوسازی شهری به دنبال شهر الگو هستیم. 

شهردار تهران اضافه کرد: تحول در حوزه نرم و روح شهر دومین سطح تحول است که کلیه حوزه های مرتبط با این بخش در فرهنگ و اجتماع هدف گذاری شده و این مسأله باید منجر به ایجاد شهروند الگو شود. 

وی با بیان اینکه سطح سوم تحول که پیوستگی بین این دو بخش را انجام می دهد تحول فناورانه است که به شهر هوشمند منجر می شود، عنوان کرد: امیدواریم این تحولات را ایجاد و در مشارکت با وزارت علوم از سود و ارزش افزوده نظام آموزش عالی برای شهر استفاده کنیم و البته مدیریت شهری نیز در خدمت خالق این ارزش افزوده قرار گیرد.

در ادامه محمد علی زلفی گل وزیر علوم، شهردار تهران را از جامعه فرهیخته دانشگاهی کشور خواند و بیان کرد: بدیهی است که شهردار تهران با چنین ویژگی و سابقه ای، برای علم و فناوری جایگاه ویژه ای قائل باشد و این نگاه در تفاهم نامه کاملا مشهود است؛ هدف از این تفاهم نامه آشنا شدن با ظرفیت‌های اثر بخش یکدیگر و تعامل هم افزا است.

وی گفت: اینکه تصمیم شهردار این است که هویت شهر را بر مدار علم و فناوری قرار دهد، ظرفیتی ویژه برای وزارت علوم است و ما از این مساله خرسندیم. 

زلفی گل با بیان اینکه این تفاهم به وزارت علوم در مواردی مانند پیوستگی دانشگاه هایی که در شهر تهران پراکنده هستند، کمک می کند، یادآور شد: از جمله این دانشگاه ها، دانشگاه خواجه نصیر است که در ۱۹ نقطه مختلف شهر، پراکنده شده و این پراکندگی باعث بالا رفتن هزینه دانشگاه می شود؛ بنابراین شهرداری می تواند کمک کند املاک دانشگاه تغییر کاربری داده و همکاری در بحث زمین های متعلق به شهرداری و دانشگاه در نقاط مختلف باعث شود که در یک پردیس واحد یکپارچه شود، البته هزینه شهرداری تمام و کمال پرداخت می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد پارک مفاخر علمی استان تهران را از دیگر موارد این تفاهم نامه برشمرد و افزود: تلاش می کنیم در یک پارکی سوابق و تندیس افراد سرآمد علمی در معرض دید همگانی قرار بگیرد؛ همچنین بر اساس این تفاهم نامه سعی شده که اساتید بتوانند فرصت مطالعاتی داشته باشند و از نزدیک با مسائل شهر و شهرداری آشنا شوند و وزارت علوم ظرفیت های پژوهشی و نوآوری های خود را در اختیار شهرداری قرار خواهد داد و موضوعات پایان نامه ها و تحقیقات دانشجویان و اساتید در راستای نیازهای شهرداری باشد و با کمک جامعه فرهیخته دانشگاهی، شهر تهران به شهر هوشمند و زنده تبدیل شود و شاهد این باشیم که تصمیمات شهرداری هر چه بیشتر، دانش بنیان و بر پایه علم باشد. 

انتهای پیام/

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 25922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =