انجام فاز نخست ساماندهی بازارچه شهرستانی تا پایان سال/گام به گام با کسبه و صاحبان فضا طرح را پیش می‌بریم

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران از ساماندهی و آرام‌سازی بازارچه شهرستانی به عنوان یکی از بازارچه‌های قدیمی شهر تهران خبر داد.

شاپور دیوسالار در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: بازار شهرستانی یکی از بازارهای دارای قدمت شهر تهران است که زمانی در حد و اندازه یک بازار شهری فعالیت می کرده، اکنون نیز در مقایس شهری و منطقه ای کارکردهای خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه پرداختن به بازسازی، و باززنده‌سازی این مکان شهری به دو منظور انجام می شود، افزود: در گام نخست بازار شهرستانی به عنوان یک بازاری که یک فضای مستقل شهری است، مورد توجه قرار گرفته است. حجم قابل توجهی از شهروندان از این بازار استفاده می کند.

معاون سازمان زیبا سازی شهر تهران ادامه داد: به دلیل فرسودگی های جداره و اغتشاشات متعدد که در سطح بازار وجود دارد، این الزام را ایجاد کرده تا به این فضا پرداخته شود.

وی بیان کرد: نکته دوم این است که ۱۲ سال پیش پیاده راه آیینی امام حسین(ع) و میدان ۱۷ شهریور در این محدوده کار شده است. به نظر می رسد یکی از دلایل ناتمام بودن پروژه میدان امام حسین (ع) به این دلیل است که به مناسب سازی بازارچه شهرستانی که می توانست به عنوان یک پروژه مکمل طرح را کامل کند، توجه نشده بود.

دیوسالار با بیان اینکه اگر بتوانیم جداره میدان را به همین نسبت ساماندهی کنیم بازار شهرستانی به همین میزان می تواند تاثیرگذار باشد.، تاکید کرد: برای فاز نخست این پروژه؛ بازار شهرستانی تا خیابان پروین کف سازی و جداره سازی می شود. نکته قابل توجه در این پروژه این است که اشتباهاتی که در گذشته در پروژه های شهری داشته ایم که ناشی از نگاه آمرانه و یک سویه بود،تکرار نشود. در این پروژه سعی کرده ایم یعنی گام به گام با کسبه و صاحبان فضا طرح را پیش ببریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای طراحی این پروژه تا انجام کارهای اجرایی با هماهنگی کسبه بوده است، گفت: در این رابطه نمایندگان کسبه ارتباط خوبی را با سازمان زیبا سازی دارند. ابتدا تصور بر این بود که احساس به فضا در میان کسبه کم شده باشد  اما در این طرح دو آیتم اجرایی که کرکره و تابلو مغازه هاست، با همکاری کسبه انجام می شود و کف سازی و بخشی از جداره ها نیز توسط سازمان زیبا سازی انجام می گیرد.

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه فاز نخست این پروژه از ابتدای بازار تا چهارراه پروین انجام می شود، افزود: در این فاز کف سازی و جداره سازی انجام می شود. با توجه به اینکه بازار شهرستانی بازار فعالی است که از ۹ صبح تا ۱۲ شب مشتری دارد به همین دلیل کار کردن در این بازار سخت است اما طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است از ساعت ۹ شب تا ۸ صبح بازار را تحویل بگیریم و کارهای اجرایی آن را انجام دهیم.

وی ادامه داد: تا انتهای سال فاز  نخست این طرح تکمیل و به بهره برداری می رسد.

دیوسالار بیان کرد: جداره بسیار ضعیف این مجموعه یکی دیگر از اهداف ما در مناسب سازی بازار شهرستانی است که در این پروژه در دستور کار قرار داده ایم تا با جداره سازی ضلع شمالی و شرقی میدان امام حسین(ع) این المان های آهنی میدان را که هنوز برای قشر عموم مانوس نشده جمع کنیم و یک فضای بلافصلی را در کل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طرح های شهری یک پروسه است و نمی توان برای آن زمان در نظر گرفت چرا که کار برای مردم است، یادآور شد: امیدواریم برای امسال فاز نخست را انجام می دهیم تا مسائل و مشکلات کار احصا شود و در فازهای بعدی نیز مابقی کار بازار را انجام می دهیم.

معاون سازمان زیباسازی شهر تهران تاکید کرد: برای فاز نخست بودجه در نظر گرفته شده ۶ میلیارد تومان است که اگر مشارکت مردمی را به آن اضافه کنیم ۸ تا ۹ میلیارد تومان هزینه کار می شود.

شاپور دیوسالار در انتهای صحبت های خود گفت: حدود ۱۰۰ واحد تجاری در مسیر فاز نخست قرار دارد که جداره های آنها باید مرتب سازی شود. همچنین در این فاز ۴ هزار مترمربع کف سازی خواهیم داشت. قبل از آن تاسیسات و زیر ساخت ها را بهینه سازی می کنیم و اغتشاشات کابل های برق ساماندهی می شود.

وی افزود: یکی دیگر از چالش های جدی کولرهایی است که در جداره نصب شده است و کانال کشی و مرتب کردن آنها یکی از موضوعات مهم است.

انتهای پیام/

۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 25989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =